Mervolic skrev:Evildan skrev:Det saltas vid -3 och sedan fryser det över natten, var natt, blankis var natt på motorvägar och andra vägar, ni som har ett mer stabilt klimat med enbart -grader slipper omsmält slask var varannan dag som återfryser nattetid.
Du skulle nog bli förvånad över hur ofta vi även här nere har blankis på motorvägar och andra vägar tillika liknande mängder snö.
Värre dock på de småländska höglandet, dom får mer snö än vad vi får här i regel. Ofta fulständigt igenyrt över fälten.
Du har en poäng, jag har kört mycket bil, säkert 1200000km i tjänsten och 400000km privat genom åren.
Däremot fungerade det för mig även då jag tog körkort 1993 att köra Opel Ascona B på sommardäck vintertid utan att fastna eller krocka eller närapå krocka. Lagen om vinterdäck som fastslogs 1999 är givetvis ett klokt beslut av våra styrande och jag körde i regel alltid på vinterdäck redan innan även om några innehav som exemplet ovan passerade utan vettig däckutrustning, men vill påpeka att det är fullt möjligt att köra en skitkass vinterbil liknande en Ascona B problemfritt även med ett färskt körkort under förutsättningarna att den körs på "rätt" vis.
Men, givetvis är det så att man kan ha olika åsikter och erfarenheter av både dubbat och odubbat.
Jag och en kollega skulle åka och hämta ett sällskap om 7personer ute på vischan nyårsafton -07/-08 med varsin identisk V70 II D5. Det var blankis från Nyköping hela Svärtavägen 17km ut till Lid men vi tog oss dit och körde in på den lilla skogsvägen mot stugan uppe i Fjällveden.
Hans bil hade spritt nya Good Year Ultra Grip dubbdäck och jag åkte på 6mm Fulda Kristall Montero. Han gled av från blankisen ned i diket som jag precis innan kört problemfritt förbi med dom dubbfria gummina av billig kvalitét.
Bra däck osv gör givetvis sin del, men den större delen av bilkörandet beror på andra faktorer.
Absolut är det så, vilket också var min poäng... Snön och isen är olika på olika ställen i landet. Dock blir det ju inte mindre halt bara för att det är så "hela tiden" här. Normalt brukar det ju vara så att det blir blankis i början av vintern, men sen stabiliserar sig vädret på konstanta negativa temperaturer. Då läggs ny snö som ett lager ovanpå blankisen och det kan vara hemskt halt.
Hehe, ja... Precis som du är inne på, det är oftast inte däcken som spelar roll, det beror ju mycket på hur man kör som förare. Men du kan ju hålla med om att generellt sett så har dubbdäck bättre bromssträcka än odubbat på isunderlag?
Halt är det, i hela landet.
Ska vi kika på var det förefaller halast med hjälp av procentsatsen SUVs/4WD per capita är det i storstäder som Stockholm, Göreborg och Malmö där det kryllar av sådana fordon medans det uppe i Norr eller övrig landsbygd ofta körs 2WD kombis.
Ett bra dubbdäck har kortare bromssträcka på is än ett dito dubbfritt, däremot är inte skillnaden så stor som många förefaller tro.
Ett sämre dubbdäck kan ha längre bromssträcka en ett dubbfritt, så det är inte det enklaste att välja rätt.
Den enda gången ett dubbdäck är "bättre" än ett dubbfritt är på is då dubben gör en liten skillnad om än ibland dock så viktig.
Annars är i regel ett dubbfritt bättre på alla övriga underlag som snö, asfalt, väta, slask osv.
Givetvis jämför jag då med däck i samma klass, inte något bra Hakka med ett LingLong osv.
0
0
0
0