3483
Sök

Köpråd "snabb" diesel för runt 160-200 tusen, V70 D5?

56 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#1
Tjena!

Står utan bil i nuläget efter en trafikolycka med SAABen. Har dessutom fått ett nytt jobb som kräver en del bilkörning i tjänsten. Är sugen på en diesel som klarar av sprinten från 0-100 på 8 sekunder eller mindre och som inte drar mer än 0,8 liter per mil. Har en budget på runt 160-200 tusen. Vad gäller biltyp så är jag öppen för det mesta, vill dock ha plats för 4 pers utan problem. Gillar Mercedes GLK men är osäker på att jag kan hitta ett vettigt exemplar med den budgeten. Har även tittat på BMW X5 då jag kört den mycket tidigare och avgudar dess komfort, men antagligen är det väl likadant där, budgeten och körekonomin kommer inte gå ihop..

Fick nyligen ett erbjudande om att köpa en fullutrustad Volvo V70 D5 årsmodell 2011 som gått som tjänstebil tidigare. Trevlig bil på alla sätt verkligen. Säljaren vill ha 160 000 kr för den. Blev dock lite fundersam när jag såg mätarställningen på 17200 mil, men vad säger ni, kan det vara något(Fullservad på Billia bland annat)?

Tack på förhand och jag ber om ursäkt för att jag inte är särskilt specifik, sitter lite med hjärtat i halsgropen då mitt behov av bil är stort. smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 augusti 2015
#2
BMW 535D från typ 2009/2010 kan du nog hitta för runt de 200. Klart snabbare än 8 sek till 100 o du klarar dig på 0.8 om du inte kör plattan i mattan hela tiden.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

56 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
BMW 535D från typ 2009/2010 kan du nog hitta för runt de 200. Klart snabbare än 8 sek till 100 o du klarar dig på 0.8 om du inte kör plattan i mattan hela tiden.

Tack, skall kolla om de finns någon fin i närheten. smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
30 augusti 2015
#4
eller en 530 med en bsr optimering smile går helt okej och billigt


3 120 Inlägg
30 augusti 2015
#5
Mercedes E420 är en snabb dieselbil, drar ca 0.8 (beroende på körstil), en V70 D5 är ytterst medioker i termer av snabbhet.
Mercedes GLK 250CDI är inte direkt snabb och 220n är direkt slö i min värld.


56 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#6
CHEEVA skrev:
eller en 530 med en bsr optimering smile går helt okej och billigt

Hade nog också kunnat bli något, eller kanske den nyare versionen av 5-serie fast med mindre motor och optimering, 520d,525d? smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
30 augusti 2015
#7
ja en 525 duger den också smile 520 är enligt mig i klenaste laget


56 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#8
viccoA skrev:
Mercedes E420 är en snabb dieselbil, drar ca 0.8 (beroende på körstil), en V70 D5 är ytterst medioker i termer av snabbhet.
Mercedes GLK 250CDI är inte direkt snabb och 220n är direkt slö i min värld.

Dubbel men vi postade samtidigt.

Kan tillägga att bilen inte behöver vara någon raket, är i högre grad ute efter en bil som klarar omkörningar och som stundvis kan vara lite rolig att trycka på med. smile

Har du några erfarenheter av E 350 w212?


3 120 Inlägg
30 augusti 2015
#9
J4rl skrev:
CHEEVA skrev:
eller en 530 med en bsr optimering smile går helt okej och billigt

Hade nog också kunnat bli något, eller kanske den nyare versionen av 5-serie fast med mindre motor och optimering, 520d,525d? smile

520d blir inte samma snurr på med optimering som en 525d.
Den mindre motorn går inte att plocka så mycket effekt ur som 3 liters dieslarna, 2-liters maskinerna är  fortfarande snåla och trevliga motorer.


56 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#10
CHEEVA skrev:
ja en 525 duger den också smile 520 är enligt mig i klenaste laget

viccoA skrev:
J4rl skrev:
CHEEVA skrev:
eller en 530 med en bsr optimering smile går helt okej och billigt

Hade nog också kunnat bli något, eller kanske den nyare versionen av 5-serie fast med mindre motor och optimering, 520d,525d? smile

520d blir inte samma snurr på med optimering som en 525d.
Den mindre motorn går inte att plocka så mycket effekt ur som 3 liters dieslarna, 2-liters maskinerna är  fortfarande snåla och trevliga motorer.

Tack för hjälpen, får kolla runt lite smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 augusti 2015
#11

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

56 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#12
dawwe skrev:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bmw_525_3_0_touring_62269147.htm?ca=11&w=3

Fräsch, lyxig och fin färg, men vad anser ni om miltalet? Med en bra stämplad servicebok kanske 4,2 kmil per år inte är så farligt?


...has left the building...
4 474 Inlägg
30 augusti 2015
#13
Och den har den stora 6-cylindriga dieseln till skillnad från senare årsmodeller som har en 4-cylindring. Jag tror att det är relativt enkelt att skrämma upp motorn till ca 240 kusar...
En diesel går långt. 17000 mil är inte alarmerande mycket. Om du tänkt äga bilen i 4-5 år så kommer du vara uppe i över 20000 mil även med en som har gått 5000 mil vid inköp.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

3 120 Inlägg
30 augusti 2015
#14
J4rl skrev:
viccoA skrev:
Mercedes E420 är en snabb dieselbil, drar ca 0.8 (beroende på körstil), en V70 D5 är ytterst medioker i termer av snabbhet.
Mercedes GLK 250CDI är inte direkt snabb och 220n är direkt slö i min värld.

Dubbel men vi postade samtidigt.

Kan tillägga att bilen inte behöver vara någon raket, är i högre grad ute efter en bil som klarar omkörningar och som stundvis kan vara lite rolig att trycka på med. smile

Har du några erfarenheter av E 350 w212?

Jag kör en GLK 220 själv och är väldigt nöjd med bilen fast växellådan är lite sävlig i karaktären och motorn är inte den rappaste. PPC trim så lämnar den 60hk mer än original och då börjar det bli okej.

E420 diesel har en kompis och den går väldigt trevligt, en E350 bensin har jag kört, pigg och rolig med 272 hk.


56 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#15
dawwe skrev:
Och den har den stora 6-cylindriga dieseln till skillnad från senare årsmodeller som har en 4-cylindring. Jag tror att det är relativt enkelt att skrämma upp motorn till ca 240 kusar...
En diesel går långt. 17000 mil är inte alarmerande mycket. Om du tänkt äga bilen i 4-5 år så kommer du vara uppe i över 20000 mil även med en som har gått 5000 mil vid inköp.

Hmm, ja det har du rätt i! Hur ser prutmånen ut generellt sätt på dessa bilar är de rimligt med att få ned dem 10% i pris?


3 120 Inlägg
30 augusti 2015
#16
J4rl skrev:
dawwe skrev:
Och den har den stora 6-cylindriga dieseln till skillnad från senare årsmodeller som har en 4-cylindring. Jag tror att det är relativt enkelt att skrämma upp motorn till ca 240 kusar...
En diesel går långt. 17000 mil är inte alarmerande mycket. Om du tänkt äga bilen i 4-5 år så kommer du vara uppe i över 20000 mil även med en som har gått 5000 mil vid inköp.

Hmm, ja det har du rätt i! Hur ser prutmånen ut generellt sätt på dessa bilar är de rimligt med att få ned dem 10% i pris?

10% är normal prutmån, ofta mer än så.


56 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#17
Jag kör en GLK 220 själv och är väldigt nöjd med bilen fast växellådan är lite sävlig i karaktären och motorn är inte den rappaste. PPC trim så lämnar den 60hk mer än original och då börjar det bli okej.

E420 diesel har en kompis och den går väldigt trevligt, en E350 bensin har jag kört, pigg och rolig med 272 hk.

Ja helt ärligt så hade en GLK suttit fint, dessvärre är utbudet på dessa inte allt för bra om ja tittar på hur det ser ut geografiskt sett. Men man kanske ska ha is i magen?

E420, syftar du då på den äldre E-klassen? E 350 vore lite av en dröm haha smile


56 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#18
viccoA skrev:
J4rl skrev:
dawwe skrev:
Och den har den stora 6-cylindriga dieseln till skillnad från senare årsmodeller som har en 4-cylindring. Jag tror att det är relativt enkelt att skrämma upp motorn till ca 240 kusar...
En diesel går långt. 17000 mil är inte alarmerande mycket. Om du tänkt äga bilen i 4-5 år så kommer du vara uppe i över 20000 mil även med en som har gått 5000 mil vid inköp.

Hmm, ja det har du rätt i! Hur ser prutmånen ut generellt sätt på dessa bilar är de rimligt med att få ned dem 10% i pris?

10% är normal prutmån, ofta mer än så.

Även hos handlare? smile


Forummoderator
17 996 Inlägg
30 augusti 2015
#19
J4rl skrev:
viccoA skrev:
J4rl skrev:

Hmm, ja det har du rätt i! Hur ser prutmånen ut generellt sätt på dessa bilar är de rimligt med att få ned dem 10% i pris?

10% är normal prutmån, ofta mer än så.

Även hos handlare? smile

Gå in hos en handlare och titta på en Saab 9-5 sedan för 125000:- Bjuder du 100 lök har du nog köpt den...
Gör om samma stunt på en Toyota Prius så kommer samma säljare att ligga raklång på golvet och skratta hysteriskt.

Det beror på vad det är för bil alltså. En nyare dieselkombi med automatlåda är inte direkt lättprutad. En dito manuell som kanske är lite snålt utrustad kan vara lättare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

414 Inlägg
30 augusti 2015
#20
V70 d5 5 cyl väl ses som både slö och relativt omodern. Prestandamässigt ganska jämt med tex en f10 520d (som är betydligt billigare att köra) samt ryms inom din budget om du tar en tidig årsmodell och lite fler mil.

Skulle satsat på antingen e60/e61 530d alt 535d, du får en sen årsmodell med mycket utrustning inom din budget.

Alternativt 520d eller 525d f10/f11. För 200k kan man få en, då handlar det förvisso antagligen om en relativt sparsamt utrustad 10-11 på ca 15-20k mil. Men dessa vagnar håller en hög byggkvalite och känns oftast inte slitna alls efter 15000 mil på så pass kort tid.

525d 3.0 har samma motor som 530d, och med endast en optimering landar du på 300hk som i min 530d
Går otroligt fint och snålt.
Skillnaden mellan 25d samt 30d är att 25d blir moment begränsad på 1an samt 2an då lådan är klenare än i 530d som i sin tur använder samma låda som 535d och såldes tål betydligt mycket mer trim.



Sök