Dagens verktyg:
Plankstumpar och brädbitar Mina damer och herrar, flickor, pojkar och alla lagom mittemellan,
här kommer en tvättäkta FOTOBOMB. Mindre text, mera bild. En bror hjälpte till att skruva, en annan fotade oss, så dagen är väldokumenterat. Jag slänger upp typ lite av varje.
Men först, en bild på ett av de gamla motorfästena.
I en perfekt värld ska de inte vara av 2-delad design. Båda fästena var av, och av dess blanknötta ytor kunde man utläsa att min motor förmodligen studsat runt som en koksad hundvalp på korvmarknad.
Det enda som hållit motorn på rätt plats var växellådsfästet, så jag känner mig lite halvnöjd över att jag lyxade till det och beställde nya motorfästen. Jag tror de kostade hela $8 styck
Så, 07:03 vaknade jag under 3 lopphögar och en klubbad säl, aka 3 katter och en sambo. Efter en stärkande bacon/Chili-omelett och 2 koppar kaffe var det lika bra att ta itu med skorven.
Det här är förhoppningsvis sista gången vi ser ramen utan hytt.
Lillebror kallar den för trädgårdstraktor, och det epitetet satte sig... en glorifierad trädgårdstraktor, det är precis vad det är.
Gamla ramen och hytten stod kvar på pallar där den stått i 3 månader. Fy fasen va äcklig den ser ut, med motorn ute så hittades att på något ställe har den även börjat rosta hål uppifrån på sina ställen...
Medelst olikformade brädbitar, 8 pallbockar och 2 domkrafter hissades mycket sakta och försiktigt ramen ned på dolly's och rullades ut.
Vi plockade av bakaxeln på nya ramen och sänkte ned baken på dollys för att få den så låg som möjligt.
Sedan hissade vi upp gamla ramen på pallbockar igen, och lossade bultarna till hytten.
Längre pallbockar in under trösklarna på hytten, och ramen sänktes ned och rullades ut.
Sedan var det "bara" att peta in den nya ramen... utan att slå i styltorna som hytten balanserade på..
Lite brickor, hylsor och mellanlägg skulle återvinnas från de gamla chassi-bussningarna. Som synes av resterna på golvet så hade de drabbats av en djupgående släng av lättare ytrost
Men jodå, vi fick ihop det.
Med lite halvhyfsat ögonmått, en näve tur och några lösningar där en halv pickup balanserades på toppen av en 60cm lång planka ställd på en 45cm lång stock på högkant på en domkraft på hjul...
Något moment av "
Oooh, shitfanskukihelvete", men jodå. Vi fick ihop det.
Den gamla äckelramen ska bara strippas på en kabelstam, sedan kapas den upp och dumpas på för ändamålet lämpligt ställe. Hamnbassängen? GM's lokala återförsäljare?
Den nya ramen verkar väga in ca 2-3 tum högre fram
och bak mäter vi numera in på ca 200 cm. Lillebror efterlyser upplysningar om hur bred en parkeringsficka egentligen är?? Vi filosoferar över huruvida det kan uppstå vissa komplikationer i vissa kvarter.
Att däcken ligger ca 6 cm utanför skärmkanterna är kanske inte helt idealt, eventuellt kan det krävas lite skärmbreddare
Men jo, fan vad det ser stabbigt ut! Lite skönt baja-häng, med andra däck så finns det god chans att jag får till prerunner-stuket på den
Fy satan va trött jag är nu.
I morgon blir det soff'häng hela dagen