2678
Sök

Är detta en vettig setup på en B230FK? Volvo 945 -95

242 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
#1
Är detta en vettig setup till min B230FK? Hade tänkt pula lite med motorn till vintern om man hittar garage roll

Hade tänkt följande:

530 topp med större avgasventiler
19T turbo
Gröna R-spridare
Större IC
3" LMM
KL-Racing chip för 3" LMM och R-spridare
3" downpipe
3" avgassystem
100 cells race katalysator
Sachs 712 tryckplatta
Ny original lamell

Vad kan man få ut i effekt om man laddar cirka 1 bar? Kommer motorn att palla om man laddar mer?

Mvh Chris


TSR
100 Inlägg
8 september 2015
#2
ser vettigt ut om du slänger i en annan kamaxel oxå då original kammen e sämst smile
Skulle gissa på 250-270 med lite tur tongue
1,0-1,4 blir utmärkt smile dock ere på håret då för vad stakarna tycker om smile


242 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
#3
jimb_o skrev:
ser vettigt ut om du slänger i en annan kamaxel oxå då original kammen e sämst smile
Skulle gissa på 250-270 med lite tur tongue
1,0-1,4 blir utmärkt smile dock ere på håret då för vad stakarna tycker om smile

Lite svårt med kamaxel valet neutral Funderar på VX3 alternativt en T2 kam. Är det värt att investera i H-profilstakar om jag skulle ladda 1,1 bar t.ex? För jag frågade några andra och dem sa att det va onödigt att investera i H-profilstakar om man inte trimmar mer än 250hk smile


TSR
100 Inlägg
8 september 2015
#4
Chrisehhh skrev:
jimb_o skrev:
ser vettigt ut om du slänger i en annan kamaxel oxå då original kammen e sämst smile
Skulle gissa på 250-270 med lite tur tongue
1,0-1,4 blir utmärkt smile dock ere på håret då för vad stakarna tycker om smile

Lite svårt med kamaxel valet neutral Funderar på VX3 alternativt en T2 kam. Är det värt att investera i H-profilstakar om jag skulle ladda 1,1 bar t.ex? För jag frågade några andra och dem sa att det va onödigt att investera i H-profilstakar om man inte trimmar mer än 250hk smile

Vx3 Blir lagom för din effekt :)och ger fortf bra knuff smile T2 kammen är bara jobbig och blir svår vid bess
nej upp till 300hk håller original med bra smile


159 Inlägg
8 september 2015
#5
Vet man va man gör håller stakarna för 500hk.


TSR
100 Inlägg
8 september 2015
#6
Screampipe skrev:
Vet man va man gör håller stakarna för 500hk.

Och hur många har lyckats med det? vet att roger berglund fick ut 512hk ur sin med original botten
men marginalerna när man kör så är så ytterst minimala att det inte räknas som driftsäkert
och man brukar ha 300hk som en "säkerhetsgräns" för stakarna
Senast redigerat av jimb_o (8 september 2015)


159 Inlägg
8 september 2015
#7
502hk men med nerställt vrid för att spara på stakarna, vill man ha driftsäkert byter man till h profil ja,  men han lär inte knäcka std prylarna med sin setup smile


TSR
100 Inlägg
8 september 2015
#8
Screampipe skrev:
502hk men med nerställt vrid för att spara på stakarna, vill man ha driftsäkert byter man till h profil ja,  men han lär inte knäcka std prylarna med sin setup smile

aa mena d tongue
nej exakt det som jag sa till honom oxå smile


242 Inlägg
13 september 2015
Trådstartare
#9
Okej! Har lite andra frågor smile

Har ändrat mig angående toppen och försöker få tag på en 531 topp istället med VX3 kam.
Bör jag plana & porta toppen eller är det slöseri med pengar med tanke på resten av setupen?
Vilken storlek på insugsventiler och avgasventiler bör jag ha om jag ska ladda ungefär 1-1,2 bar?

Vad rekommenderar ni för 19T turbo? Länka gärna smile 

Är det besvärligt med besiktning om jag kör 100 cells racekat?

Vad rekommenderar ni för dump? Tänkte mig en återcirkulerande dump men vet inte vilken jag ska välja, vill ha en med gött dumpljud ^^

Är det lika bra att renovera blocket med tanke på att det gått nästan 35k mil? Inte så kul om vevstaken tar sig en sväng ut ur blocket 100 mil senare...

Övriga tips är A.O!

Är en jätte noob inom detta, men ska försöka ta hjälp av bekanta om dem har tid! smile


Mr_Aira
105 Inlägg
13 september 2015
#10
ståldrev på vevaxeln är ett måste.
19t turbo så kör på 7ans vinklade avgashus. TD04-19tHL
prata med overboostracing om toppen, kan dom bygga en fin åt dig. skulle inte behöva göras så mkt för att bottna 19t...


klabbarpan
3 041 Inlägg
13 september 2015
#11
En standard 531 klarar 300 utan bekymmer. En planen är altid en bra idé. Rekommenderar den inbyggda dump en i 19t så slipper du övriga bekymmer. 1.2 bar är inga bekymmer alls med standard topp och block. Har du möjligheten att fräscha upp blocket så gör det.

Det du är ute efter är saker som är gjort sedan länge och väl beprövat.


Forummoderator
10 576 Inlägg
13 september 2015
#12
Ett par saker lite lösryckt.

Hitta en 531 topp med VX3 eller K eller något annat.
19T har en utmärkt inbyggd dump
FK-botten håller ledigt 400hk utan att öppnas
Allt kan rasas om man mappar fel (fel chip), räcker inte med H-profil då.
1bar på 19T bör ge 300hk om du har följt ovan recept.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

242 Inlägg
13 september 2015
Trådstartare
#13
Ok tack för infon! smile Ska man köra på original grenrör eller KL's turbogrenrör?


242 Inlägg
13 september 2015
Trådstartare
#14
Okej har gjort en kundvagn på KL nu! https://gyazo.com/7f21f88ba6adf50096922bcb5942c545

Och det är dessa sakerna som finns i vagnen:
3" lmm
Större intercooler
Ståldrev vevaxel
3" downpipe
3" downpiperör
Sotningssats
Gröna R spridare
Turbogrenrör
Race kat 100 cells

Turbon jag tänkte på:
http://www.timosmotor.com/index.php?rou … uct_id=206

Så fanns det möjligheten att anpassa detta till 940 för 1000kr smile

Något man glömt?

Mvh


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 september 2015
#15
orginal grenrör duger gott till ditt effektmål.

De där är en Kinaturbo timos säljer.

Själv hade jag hellre köpt en annan kinaturbo i så fall elller en riktigt mitsubishi 19t.


TSR
100 Inlägg
13 september 2015
#16
Timos 19t är kina turbo dock en bra kina turbo!
Har själv kört med en sån och har flera polare som kört med Timos turbo och funkat utmärkt.
dock har man pengar skulle jag slå till på ett riktigt agg typ en sån här smile http://www.turbomeck.se/node/194


242 Inlägg
13 september 2015
Trådstartare
#17
jimb_o skrev:
Timos 19t är kina turbo dock en bra kina turbo!
Har själv kört med en sån och har flera polare som kört med Timos turbo och funkat utmärkt.
dock har man pengar skulle jag slå till på ett riktigt agg typ en sån här smile http://www.turbomeck.se/node/194

22T känns dock lite overkill för min del tongue


TSR
100 Inlägg
13 september 2015
#18
Chrisehhh skrev:
jimb_o skrev:
Timos 19t är kina turbo dock en bra kina turbo!
Har själv kört med en sån och har flera polare som kört med Timos turbo och funkat utmärkt.
dock har man pengar skulle jag slå till på ett riktigt agg typ en sån här smile http://www.turbomeck.se/node/194

22T känns dock lite overkill för min del tongue

http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940 den då? smile


242 Inlägg
13 september 2015
Trådstartare
#19
jimb_o skrev:
Chrisehhh skrev:
jimb_o skrev:
Timos 19t är kina turbo dock en bra kina turbo!
Har själv kört med en sån och har flera polare som kört med Timos turbo och funkat utmärkt.
dock har man pengar skulle jag slå till på ett riktigt agg typ en sån här smile http://www.turbomeck.se/node/194

22T känns dock lite overkill för min del tongue

http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940 den då? smile

Är detta inte också "Kina agg" också?


TSR
100 Inlägg
13 september 2015
#20
Chrisehhh skrev:
jimb_o skrev:
Chrisehhh skrev:

22T känns dock lite overkill för min del tongue

http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940 den då? smile

Är detta inte också "Kina agg" också?

nopp det är inga kina dom är tillverkade i england av Melett om jag inte minns fel



Sök