2777
Sök

Vad kan ljudet vara?

20 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
Saab 9-3 Aero -04

Ljudet verkar komma från någonting som drivs av remmen, men vet inte mer exakt.

https://www.youtube.com/watch?v=tbEAmsrSdxs

Är det illa? eller bara ett missljud

ljudet kommer efter att man stänger av bilen.

Testat och smörja remmen och stängt av AC men ljudet försvinner inte
Senast redigerat av Alexxela (9 september 2015)

Avstängd
598 Inlägg
9 september 2015
Det kan vara alltifrån vattenpumpen till ac kompressorn till servon och drivremmens löp/spännrulle. Mao allt som drivs av drivremmen. Generatorn sitter på baksidan av motorn på min 9-5, så om det låter där fram ska du försöka lokalisera ljudet. Att smörja remmen är en dålig idé för om den slirar tappar du servoverkan (trögstyrd bil), vattenpumpen pumpar inte som den ska så kylvattnet kan börja koka. Du hör väl att det är ett metalliskt ljud. Vad får dig att tro att det är en gummirem som låter då? Kikade på videon en gång till och såg att du filmar generatorn. Har du problem med dåligt batteri? Kan vara en indikation på att det är generatorn.
Senast redigerat av Nausea (9 september 2015)

20 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
Tack för ditt svar

Hur illa brukar en sån här grej vara? Jag förstår att om ex vattenpumpen är problemet och är trasigt så fungerar inte kylningen men nu verkar inget vara permanent utan ljudet kommer endast efter avstängning alltså verkar inget vara trasigt, allt låter normalt vid start och när motorn är på.

Anledningen till smörjning av remmen var bara att utesluta den då massa sökningar på nätet va just om rem och AC som gav missljud men nu när du nämner att remmen slirar så känns det självklart borde tänkt på det. Jag sprutade på 5-56 på både olja och löphjulen

Avstängd
598 Inlägg
9 september 2015
Om delen som låter fungerar nu så är väl allt frid och fröjd. Tills nåt lager skär ihop. Så lyssna noga för att lokalisera ljudet. Även vattenpumpen kan låta illa innan den skär ihop och kan då slita sönder drivremmen och händer det när du kör så tappar du servoverkan och kylning. Du förstod tydligen inte vad jag menade. Vattenpumpen drivs av drivremmen, precis som ac, generator och servopump, så om drivremmen slirar för att du smörjt den fungerar inget av de sakerna.
Senast redigerat av Nausea (9 september 2015)

20 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
Tack så mycket, ska kolla upp det

Avstängd
598 Inlägg
9 september 2015
För övrigt ska lager ha fett, inte 5-56 eller olja.

Sök