2265
Sök

PEUGEOT 307 -04 109hk bensin - Vibrerande ljud i bakvagnen vid låg växel

7 Inlägg
11 september 2015
Trådstartare
#1
Hej! Har lite problem med min Peugeot 307 från -04, den har gått ca 18 000 mil och har inga större modifikationer.

Sent igår natt när jag kom hem från jobbet så märkte jag att det vibrerade och lät konstigt från bakre delen av bilen när jag skulle backa. Tänk er ljudet av en metallplåt som vibrerar ungefär. Trodde först det var något som satt löst vid bakluckan, men hittade inget där. Tycker inte att det låter som att det kommer från under bilen men kan ha fel.
Imorse när jag åkte till jobbet lät den likadant när jag backade ut, samt på 1:an och 2:an lät det likadant fast lägre.
När jag kommer upp över 20km/t så försvinner dock ljudet. Och det märks inte av när man kör på motorväg.
Inga konstiga ljud uppstår heller när jag kör på dålig underlag eller över gupp så vet inte riktigt vad det är som kan orsaka ljudet. Det lät mindre och försvann i korta intervaller när jag letade parkering på jobbet kan jag tillägga.

Skall kolla på det lite närmare i helgen men har ingen aning vad det kan vara så skulle uppskatta tips på vad jag bör felsöka smile

552 Inlägg
11 september 2015
#2
Väldigt vanligt att värmeplåten som sitter ovanför bakre ljuddämparen släpper från sina fästen, då ligger den an mot ljuddämparen och skramlar. Ryck i ljuddämparen vid bak stötfångaren och hör efter!

7 Inlägg
11 september 2015
Trådstartare
#3
Kibil skrev:
Väldigt vanligt att värmeplåten som sitter ovanför bakre ljuddämparen släpper från sina fästen, då ligger den an mot ljuddämparen och skramlar. Ryck i ljuddämparen vid bak stötfångaren och hör efter!
Tack, skall testa det smile
Är det något man kan åtgärda själv?
Senast redigerat av Isakksson (11 september 2015)

552 Inlägg
11 september 2015
#4
Isakksson skrev:
Kibil skrev:
Väldigt vanligt att värmeplåten som sitter ovanför bakre ljuddämparen släpper från sina fästen, då ligger den an mot ljuddämparen och skramlar. Ryck i ljuddämparen vid bak stötfångaren och hör efter!
Tack, skall testa det smile
Är det något man kan åtgärda själv?
Kolla först så att plåten verkligen är lös. Det går att skruva i vanliga plåtskruvar. Brukar använda självborrande. Eller lossa original muttrarna och montera tillbaka med en större bricka.


Sök