3249
Sök

Ford Sierra -89 Diff fråga

101 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
Hej har en Ford Sierra 2.0l dohc 1989 som jag nyligen köpt av en bekant, dock något tydligen knas med diffen, den tycks alltid dra på bägge hjulen vid börn och sladd. Förra ägarn  informerade mig att bakaxeln betedde sig konstigt, hjulen ''låste'' sig då och då, dock har jag ej upplevt något konstigt när jag kört förutom att den drar på båda hjulen konstant. Är diffen helt trasig? Måste jag ha ny? Kanske man kan svetsa något så den blir spärrad? Jag har ej sett kugghjulen bakom kåpan, tänkte fråga här först. Tack på förhand smile

16 Inlägg
14 september 2015
Diffbroms fanns som extrautrustning till Sierrorna, men det var ovanligt. Endast Cosworthen hade det original om jag minns rätt. Ifall den inte låter illa, kör på. Olja kan du ju alltid prova byta, skadar aldrig.

101 Inlägg
14 september 2015
Trådstartare
acce skrev:
Diffbroms fanns som extrautrustning till Sierrorna, men det var ovanligt. Endast Cosworthen hade det original om jag minns rätt. Ifall den inte låter illa, kör på. Olja kan du ju alltid prova byta, skadar aldrig.

Update

Öppnade kåpan till diffen och hittade problemet, de små kugghjulen som ska rotera var så ''glappa'' att de hakade fast, så jag svetsade dom. Får se hur de håller. Bytte även olja.
Senast redigerat av MeduzaRacing (14 september 2015)

512 Inlägg
14 september 2015
MeduzaRacing skrev:
acce skrev:

Update

Öppnade kåpan till diffen och hittade problemet, de små kugghjulen som ska rotera var så ''glappa'' att de hakade fast, så jag svetsade dom. Får se hur de håller. Bytte även olja.

Var det glitter i den gamla oljan?

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 september 2015
Fords 80-tals, o till viss del även 90-tals diffar var kända för att hålla vääääldigt bra. Med andra ord: Diffen är rökt!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

101 Inlägg
15 september 2015
Trådstartare
_Thor_ skrev:
MeduzaRacing skrev:
acce skrev:

Update

Var det glitter i den gamla oljan?

konstigt nog faktiskt inte.

Sök