Volvo 740 -92 som ska byggas om med T5 och diverse delar. Målet är att bygga en brutal gatbil som även är lämplig för drifting på bana! Motorn är en B5234T! Följ mig och mitt team... Visa mer
Volvo 740 -92 som ska byggas om med T5 och diverse delar. Målet är att bygga en brutal gatbil som även är lämplig för drifting på bana! Motorn är en B5234T! Innan Elmia 2016 ska bilen vara reggad och redo. Därefter kommer bilen uppgraderas vart efter pengar finns
Följ mig och mitt team Holy Smoke Performance på Facebook : https://goo.gl/xZzSBx Då missar ni garanterat ingenting!
Vi är två som kommer skriva på detta projektet för att kunna leverera bra upplägg oftare! ______________________________________________________________________________________________
Utgångsprojektet har rullat 13xxx mil och är i nuläget nästan helt orginal förutom sportratt och 2,5'' Simonsystem från katt och bakåt. Inte en rostfläck varken på kaross eller underrede. 2 tidigare ägare och otroligt pedant skött. Så en bra bil att börja på om man inte gillar att rostlaga. Lite udda färg är också kul!
Demonteringen har börjat! Motorn hämtas på onsdag (16/9) och då hoppas vi på att den gamla ska va ur! Sedan är det bara att bygga på!
Motorn är nästan ute. Ett problem med kopplingscylindern gjorde att vi inte kunde lyfta idag, men det löser vi på fredag! Då får vi förhoppningsvis i T5;an också så vi kan börja smida planer.
Men igår var det dags! Motorn skulle hämtas i Fellingsbro, cirka en och en halv timme från Norrköping. Vi valde att plocka hem motorn på släp då vi också fick extremt mycket delar på köpet. Det tog ett bra tag hem men tillslut var vi hemma! Det var dock duktigt jobbigt att få av motorn från släpet när vi väl var i garaget. Vi tänkte inte på att skåpet inte skulle gå att öppna tack vare den låga takhöjden i ett underjordsgarage. Men det löste vi till sist!
Delarna som vi fick med gjorde att den nästan är helt klar att sätta i. Kardan, tre kompletta avgassystem, fullständigt tändsystem, IC med tryckrör, motorfästen och det mesta annat man kan tänkas behöva för att rakställa en T5. Detta blir riktigt gött. Imorgon sätter vi igång med själva bytet!
Motorn ute. Det var inga som helst problem. Nu är det bara lite städning och rengöring. Sedan är det dags för T5an att flytta in! Tack för alla som följer projektet. Riktigt kul! Men snart så behöver det hända grejer på riktigt
Då var det dags att hänga i motorn! Vi fick inte tid tidigare i veckan men nu blev det tillslut av! AC:n fick åka i sopptunnan. Och krängningshämmaren kommer behöva modifieras alternativt att det blir en ny. Men nu börjar det hända grejer! :
Blev lite garagetid idag! Kunde tyvärr inte ta några foton pga att telefonen inte hade något batteri. Börjar äntligen fatta hur jag ska dra om elen, får klia sig i huvudet ett par gånger innan man löser det ska kanske dra den nya elen på fredag om allt går som det ska. Har även beställt nya bultar till växellådsbalken för fick inte med några nä'r jag köpa allt. Allt har gått mycket fortare än väntat så min tidsplanering att den ska vara klar innan påsk tror jag at jag inte kommer behöva oroa mig om
Jobbar rätt mycket med alla strömledningar i bilen så det är därför jag inte har uppdaterat så mycket för det är inte så värst roligt att kolla när någon drar kabel Iaf så har det hänt lite grejer med!
Har fått upp spakstället, satan vilken skillnad det är från en m47 till en m90! Blir att köpa ett TXR spakställ när pengar finns
Har lagt upp allt för att få en bra bild på hur allt ska vara.
Denna el asså! Men snart är det faktist klart på riktigt. Lite småplock kvar. Den andra soppapumpen ska på och kopplas in, sedan ska databoxen bara få ström och en 760 krängningshämmare ska på. Ska fixa iordning ytterligare i motorrummet så fort jag fått snurr på motorn. å ska även kabeldragningen förbättras! Sen ska det nog faktist bara vara att vrida om nyckeln, det är iallafall vad vi hoppas på!
Har beställt hem lite grejer till bränslesystemet nu! Borde komma imorgon då jag beställde i onsdags. Tänket att jag ska placera pumpen och filtret på samma hållare under bilen. Blev att svetsa en plåt på den befintliga för att kunna montera det snyggt . Blir att även beställa stålomspunnen slang och AN kopplingar nästa vecka
Nu kom säkringshållare, hållare till filter och pump samt AN-kopplingar för att få allt snyggt o tätt! Filtret i sig borde komma i veckan. Just nu dras sladdar och säkringar placeras i handskfacket, sen är det galet nära start!
En liten svetsning till behövs för att få allt att sitta. Den var något bredare än beräknat. Men det e småplock!
Får ursäkta för tiden mellan inläggen. Jag är i garaget så ofta jag bara kan och nu är det inte långt kvar! Försöker fundera ut lite meck med soppapump o grejer, annars är allt i sin ordning och alla el i övrigt verkar lira! Det ser ut som ett världskrig men elen ska ut igen innan regbess i vår när jag vet hur allt sitter!
Filmade även när vi drog runt motorn en snabbis, härlig känsla när det funkar som det ska! Ny olja o ordning på pumpen så är det dags för uppstart på riktigt! https://www.youtube.com/watch?v=QTWebRv … e=youtu.be
All el är nu inne i bilen igen. Jag har dragit den genom botten av torpeden denna gång, vilket gav ett snyggt resultat! Nu saknas bara några enstaka saker för uppstart. Det svåraste är dock avklarad, just elen!
Jag o polarna fick göra om sidan så jag skulle uppskatta om ni ville gå in o gilla den nya, här kommer även mer bilder upp på bilen sen!