3149
Sök

Köpa första bil. Åsikter?

98 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har kollat som tusan på blocket men vill höra era åsikter. Först tänkte jag mig en 940 ltt pga roligt med bakhjulsdriften och turbon. Men nu på senare tid har jag glidit ifrån dem lite och börja tycka turbo kanske är en onödig risk att ta, kan pajja lätt osv.(rätta mig om jag har fel)

så nu har jag glidit in mer på bmw 330i bilarna. Bakhjulsdrivna robusta och även mycket vackrare. Jag har också drömt om subarus/evos osv men de blir för mycket penagr om man ska ha något i vettigt skick.

Men vad tycker ni? man vill ju helst ha bakhjulsdrift så man har möjlighet och sladda om så skulle viljas. Och även tillräckligt med hästar för att inte man ska "tröttna" direkt. Prisklassen är väll runt 50.

Släng på med förslag vill höra alla åsikter. tack!
Senast redigerat av ajajajdentogilla (3 oktober 2015)

71 Inlägg
17 september 2015
#2
" bmw 330i bakhjulsdrivna robusta" tror e46 ägare kan slå sönder den åsikten rätt snabbt. Knäckta subframes är inte något att leka med

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.

98 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
#3
Kubista skrev:
" bmw 330i bakhjulsdrivna robusta" tror e46 ägare kan slå sönder den åsikten rätt snabbt. Knäckta subframes är inte något att leka med

som sagt så har jag inte ägt någon bil innan och visste inte det. vad föreslår du?

33 Inlägg
17 september 2015
#4
ajajajdentogilla skrev:
Hej!

Jag har kollat som tusan på blocket men vill höra era åsikter. Först tänkte jag mig en 940 ltt pga roligt med bakhjulsdriften och turbon. Men nu på senare tid har jag glidit ifrån dem lite och börja tycka turbo kanske är en onödig risk att ta, kan pajja lätt osv.(rätta mig om jag har fler)

så nu har jag glidit in mer på bmw 330i bilarna. Bakhjulsdrivna robusta och även mycket vackrare. Jag har också drömt om subarus/evos osv men de blir för mycket penagr om man ska ha något i vettigt skick.

Men vad tycker ni? man vill ju helst ha bakhjulsdrift så man har möjlighet och sladda om så skulle viljas. Och även tillräckligt med hästar för att inte man ska "tröttna" direkt. Prisklassen är väll runt 50.

Släng på med förslag vill höra alla åsikter. tack!

Skulle helt klart köra turbo om jag vore du, visst en sak till som an gå sönder men bilar går sönder inget att göra åt (haha) nej men allvarligt vad du än köper för bil (inom 50 tusen) så är risken stor att du tröttnar om du är bilintresserad och då kommer du vilja ha ut mer av motorn, och då är turbo den billigare vägen att gå. Men är du nöjd med att ha en bil som går som original så skulle jag helt klart satsa på en Bmw personligen, bra mycket bättre körupplevelse än i en volvo!

98 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
#5
jonus93 skrev:
ajajajdentogilla skrev:
Hej!

Jag har kollat som tusan på blocket men vill höra era åsikter. Först tänkte jag mig en 940 ltt pga roligt med bakhjulsdriften och turbon. Men nu på senare tid har jag glidit ifrån dem lite och börja tycka turbo kanske är en onödig risk att ta, kan pajja lätt osv.(rätta mig om jag har fler)

så nu har jag glidit in mer på bmw 330i bilarna. Bakhjulsdrivna robusta och även mycket vackrare. Jag har också drömt om subarus/evos osv men de blir för mycket penagr om man ska ha något i vettigt skick.

Men vad tycker ni? man vill ju helst ha bakhjulsdrift så man har möjlighet och sladda om så skulle viljas. Och även tillräckligt med hästar för att inte man ska "tröttna" direkt. Prisklassen är väll runt 50.

Släng på med förslag vill höra alla åsikter. tack!

Skulle helt klart köra turbo om jag vore du, visst en sak till som an gå sönder men bilar går sönder inget att göra åt (haha) nej men allvarligt vad du än köper för bil (inom 50 tusen) så är risken stor att du tröttnar om du är bilintresserad och då kommer du vilja ha ut mer av motorn, och då är turbo den billigare vägen att gå. Men är du nöjd med att ha en bil som går som original så skulle jag helt klart satsa på en Bmw personligen, bra mycket bättre körupplevelse än i en volvo!

Alltså bilintresset går i släkten så det kan jag inte förneka. och en turbo är ju ren glädje rent igenom. Men om man ska ha en tubro samt bakhjulsdrift är det väl bara volvo att välja på? nästa steg är väll nissan 200sx eller nån skyline för 100 k+? tänkte att man kanske kan trycka ut 250 på bmw och att det är endel ändå.

33 Inlägg
17 september 2015
#6
ajajajdentogilla skrev:
jonus93 skrev:
ajajajdentogilla skrev:
Hej!

Jag har kollat som tusan på blocket men vill höra era åsikter. Först tänkte jag mig en 940 ltt pga roligt med bakhjulsdriften och turbon. Men nu på senare tid har jag glidit ifrån dem lite och börja tycka turbo kanske är en onödig risk att ta, kan pajja lätt osv.(rätta mig om jag har fler)

så nu har jag glidit in mer på bmw 330i bilarna. Bakhjulsdrivna robusta och även mycket vackrare. Jag har också drömt om subarus/evos osv men de blir för mycket penagr om man ska ha något i vettigt skick.

Men vad tycker ni? man vill ju helst ha bakhjulsdrift så man har möjlighet och sladda om så skulle viljas. Och även tillräckligt med hästar för att inte man ska "tröttna" direkt. Prisklassen är väll runt 50.

Släng på med förslag vill höra alla åsikter. tack!

Skulle helt klart köra turbo om jag vore du, visst en sak till som an gå sönder men bilar går sönder inget att göra åt (haha) nej men allvarligt vad du än köper för bil (inom 50 tusen) så är risken stor att du tröttnar om du är bilintresserad och då kommer du vilja ha ut mer av motorn, och då är turbo den billigare vägen att gå. Men är du nöjd med att ha en bil som går som original så skulle jag helt klart satsa på en Bmw personligen, bra mycket bättre körupplevelse än i en volvo!

Alltså bilintresset går i släkten så det kan jag inte förneka. och en turbo är ju ren glädje rent igenom. Men om man ska ha en tubro samt bakhjulsdrift är det väl bara volvo att välja på? nästa steg är väll nissan 200sx eller nån skyline för 100 k+? tänkte att man kanske kan trycka ut 250 på bmw och att det är endel ändå.

Är bakhjulsdrivet ett måste? du nämner både subaru och evo men båda har fyrhjulsdrift? för 50k kan du ju köpa en impreza gt (dem brukar börja på ca 35)
oj finns helt klart många fler, och 200sx börjar ju komma ner ganska lågt spec nu på hösten finns ju under 30. Finns ju även 180zx men både svårt med delar och kanske inte så bra året runt bil, gäller ju även s13 då.
Om jag var i dina skor skulle jag nog letat upp en A4 1.8T med quattro (bra motor, helt ok försäkring och skatt, de negativa är lederna i framvagnen som kanske är lite svaga) kolla runt lite här på garaget många som gjort något av dem och du kan säkert hitta någon inspiration.
Att plocka ut 250 hk ur en bmw tror jag kommer bli dyrt, man brukar räkna 1000kr per hk på sugbilar.
Brukar sällan ha åsikter om folks bilar men just 940 och 740 ligger ju knappast högt i bilvärlden. Hade du tänkt bilträffar och dylikt i framtiden på helgerna så rekommenderar jag starkt något annat, man får lätt en stämpel av dem bilarna enligt min mening.

98 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
#7
nej jag håller med om det där med volvo, att man får en stämpel osv. kollat lite på audi med 1.8 motorn. men den verkar riktigt jävla tråkig. Man vill ju ha några hästar iaf. Eller turbo som ger en möjligheter till det. Och bakhjulsdrift är väll inget måste men framhjulsdrift är inget alternativ. Så ni tycker bmw är dumt val alltså?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 september 2015
#8
En Audi A4 1.8TS B5 quattro dvs 99-00 är ganska mycket bil för pengarna, ja länkarmarna slits på dem också men inte ens i närheten lika hårt som på de tidigare modellerna, mina höll 18000 mil innan jag bytte dem. Fyrhjulsdriften är bra och driftsäker. 180 HK original med bra skjut i, till skillnad från den vanliga 150 hästars 1.8T så tappar den inte orken vid 3500 varv, den tar istället fram den stora spaden och skjuter på hela vägen till varvstopp, gott om eftermarknadsdelar/trimsatser är det också.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

48 Inlägg
18 september 2015
#9
Bästa bilen jag haft 940 LTT perfect första bil, att lära sig skruva med allt, Vi pratar ju "första bil" billigare kan du inte få som är bakjulsdrivet varken inköp, äga och sedan delar. hade min i 6år var bara slitage delar som byttes.
Men ska du ha en 940 skulle jag satsa på dem sista årsmodellerna 97-98, bättre att ha en bruksbil och sedan en finbil har jag lärt mig. Man måste ju börja nån stanns, sedan kan man ju spara ihop till sin drömbil.


98 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
#10
TS_quattro skrev:
En Audi A4 1.8TS B5 quattro dvs 99-00 är ganska mycket bil för pengarna, ja länkarmarna slits på dem också men inte ens i närheten lika hårt som på de tidigare modellerna, mina höll 18000 mil innan jag bytte dem. Fyrhjulsdriften är bra och driftsäker. 180 HK original med bra skjut i, till skillnad från den vanliga 150 hästars 1.8T så tappar den inte orken vid 3500 varv, den tar istället fram den stora spaden och skjuter på hela vägen till varvstopp, gott om eftermarknadsdelar/trimsatser är det också.

Jag förstår att dessa audis är ganska bra overall bil, men i mina ögon verkar det inte så "roliga" kanske. kan ha fel men så ser jag på dem. Så jag är alltså mer intresserad av någon bil som släpper om man skulle vilja och har gott om kraft.

414 Inlägg
18 september 2015
#11
Volvo 940 mot BMW 330i E46?
Ja alltså bilarna spelar i helt två olika ligor, provkör båda så förstår du vad jag menar. Skall väll inte höja E46 till skyarna, men jämfört med en 940 så är det ju himlen.

Hade en E46 förut, sålde den till en släkting, varken jag eller han har haft några som helst problem med den förutom självförvållat dragit av en list på bakluckan, och så behövde AC'n lite gas efter sådär ca 14år.

Lättmeckad, körglad, billig, billig att äga, ser fortfarande ok ut designmässigt.


98 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
#12
Powe_R skrev:
Volvo 940 mot BMW 330i E46?
Ja alltså bilarna spelar i helt två olika ligor, provkör båda så förstår du vad jag menar. Skall väll inte höja E46 till skyarna, men jämfört med en 940 så är det ju himlen.

Hade en E46 förut, sålde den till en släkting, varken jag eller han har haft några som helst problem med den förutom självförvållat dragit av en list på bakluckan, och så behövde AC'n lite gas efter sådär ca 14år.

Lättmeckad, körglad, billig, billig att äga, ser fortfarande ok ut designmässigt.

fan vad fint med en kommentar som hejjar på bmw. tackar och bockar. Men den har ju 230 häst eller något. har inte så bra uppfattning vad som är mycket på bil men duger det för att den ska släppa om så skulle viljas. Byter man avgasrör och chip som jag antar är det vanliga standard sakerna så nyper man 15 hästar till eller?

414 Inlägg
18 september 2015
#13
ajajajdentogilla skrev:
Powe_R skrev:
Volvo 940 mot BMW 330i E46?
Ja alltså bilarna spelar i helt två olika ligor, provkör båda så förstår du vad jag menar. Skall väll inte höja E46 till skyarna, men jämfört med en 940 så är det ju himlen.

Hade en E46 förut, sålde den till en släkting, varken jag eller han har haft några som helst problem med den förutom självförvållat dragit av en list på bakluckan, och så behövde AC'n lite gas efter sådär ca 14år.

Lättmeckad, körglad, billig, billig att äga, ser fortfarande ok ut designmässigt.

fan vad fint med en kommentar som hejjar på bmw. tackar och bockar. Men den har ju 230 häst eller något. har inte så bra uppfattning vad som är mycket på bil men duger det för att den ska släppa om så skulle viljas. Byter man avgasrör och chip som jag antar är det vanliga standard sakerna så nyper man 15 hästar till eller?

Trimma en 330i är ju inget jag direkt skulle rekommendera dig till, visst "chip" är rätt billig men ger knappast något, avgassystem kan man ju byta, men då mest för ljudets skull. Vill dock påpeka att motorn i 330in redan låter bra från fabrik. Inte högt som en gammal Volvo 740 med raka rör, utan bra/mysigt på nått sätt.

Skall du trimma ordentligt så är det t.ex kompressor eller turbo som gäller. Men då snackar vi mycket jobb och pengar,

231hk ligger dem på. Går ju ok. få bilen att släppa kommer absolut inte vara några problem. Men denna bil är även rolig att smiska runt på landsvägar med snarare än sladda runt grillkiosken.
0-100 på 6.5 sek och strypt på 250km/h (riktiga) dvs runt 260km/h på mätaren. Drar 0.91 enl papper blandad.

Prestanda rätt likvärdig som med S60 T5 runt samma år.
940in har inte en suck.

940in är ju mer lätt trimmad, dock har BMW'n redan typ 70-100hk försprång samt ett chassi som faktiskt är byggt för effekten. Till det så är ju BMW'n som sagt ljusår modernare.


98 Inlägg
19 september 2015
Trådstartare
#14
Powe_R skrev:
ajajajdentogilla skrev:
Powe_R skrev:
Volvo 940 mot BMW 330i E46?
Ja alltså bilarna spelar i helt två olika ligor, provkör båda så förstår du vad jag menar. Skall väll inte höja E46 till skyarna, men jämfört med en 940 så är det ju himlen.

Hade en E46 förut, sålde den till en släkting, varken jag eller han har haft några som helst problem med den förutom självförvållat dragit av en list på bakluckan, och så behövde AC'n lite gas efter sådär ca 14år.

Lättmeckad, körglad, billig, billig att äga, ser fortfarande ok ut designmässigt.

fan vad fint med en kommentar som hejjar på bmw. tackar och bockar. Men den har ju 230 häst eller något. har inte så bra uppfattning vad som är mycket på bil men duger det för att den ska släppa om så skulle viljas. Byter man avgasrör och chip som jag antar är det vanliga standard sakerna så nyper man 15 hästar till eller?

Trimma en 330i är ju inget jag direkt skulle rekommendera dig till, visst "chip" är rätt billig men ger knappast något, avgassystem kan man ju byta, men då mest för ljudets skull. Vill dock påpeka att motorn i 330in redan låter bra från fabrik. Inte högt som en gammal Volvo 740 med raka rör, utan bra/mysigt på nått sätt.

Skall du trimma ordentligt så är det t.ex kompressor eller turbo som gäller. Men då snackar vi mycket jobb och pengar,

231hk ligger dem på. Går ju ok. få bilen att släppa kommer absolut inte vara några problem. Men denna bil är även rolig att smiska runt på landsvägar med snarare än sladda runt grillkiosken.
0-100 på 6.5 sek och strypt på 250km/h (riktiga) dvs runt 260km/h på mätaren. Drar 0.91 enl papper blandad.

Prestanda rätt likvärdig som med S60 T5 runt samma år.
940in har inte en suck.

940in är ju mer lätt trimmad, dock har BMW'n redan typ 70-100hk försprång samt ett chassi som faktiskt är byggt för effekten. Till det så är ju BMW'n som sagt ljusår modernare.

Ska jag vara ärlig gillar jag inte när alla drömmer på 3 tumare på volvos. Det låter bara fel. Så kanske avvaktar med chip o grejer då. Och turbo och sånt vet jag är riktigt dyrt. Så det går också bort. Men tack för responsen. Hjälpsamt. Men vad tror du/ni om denna? Det står att det är antispin. Vad innebär det?

http://m.blocket.se/stockholm/BMW_330i_ … 11&w=1

131 Inlägg
19 september 2015
#15
ajajajdentogilla skrev:
Powe_R skrev:
ajajajdentogilla skrev:

fan vad fint med en kommentar som hejjar på bmw. tackar och bockar. Men den har ju 230 häst eller något. har inte så bra uppfattning vad som är mycket på bil men duger det för att den ska släppa om så skulle viljas. Byter man avgasrör och chip som jag antar är det vanliga standard sakerna så nyper man 15 hästar till eller?

Trimma en 330i är ju inget jag direkt skulle rekommendera dig till, visst "chip" är rätt billig men ger knappast något, avgassystem kan man ju byta, men då mest för ljudets skull. Vill dock påpeka att motorn i 330in redan låter bra från fabrik. Inte högt som en gammal Volvo 740 med raka rör, utan bra/mysigt på nått sätt.

Skall du trimma ordentligt så är det t.ex kompressor eller turbo som gäller. Men då snackar vi mycket jobb och pengar,

231hk ligger dem på. Går ju ok. få bilen att släppa kommer absolut inte vara några problem. Men denna bil är även rolig att smiska runt på landsvägar med snarare än sladda runt grillkiosken.
0-100 på 6.5 sek och strypt på 250km/h (riktiga) dvs runt 260km/h på mätaren. Drar 0.91 enl papper blandad.

Prestanda rätt likvärdig som med S60 T5 runt samma år.
940in har inte en suck.

940in är ju mer lätt trimmad, dock har BMW'n redan typ 70-100hk försprång samt ett chassi som faktiskt är byggt för effekten. Till det så är ju BMW'n som sagt ljusår modernare.

Ska jag vara ärlig gillar jag inte när alla drömmer på 3 tumare på volvos. Det låter bara fel. Så kanske avvaktar med chip o grejer då. Och turbo och sånt vet jag är riktigt dyrt. Så det går också bort. Men tack för responsen. Hjälpsamt. Men vad tror du/ni om denna? Det står att det är antispin. Vad innebär det?

http://m.blocket.se/stockholm/BMW_330i_ … 11&w=1

Anti-spinn menas med att om du skulle få sladd så har du ett aktivt systemet som hjälper dig återfå kontrollen på bilen, -02 och framåt har ett mer utvecklat system än tidigare, detta är givetvis lätt urkopplingsbart med ett knapptryck wink


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
20 september 2015
#16
ajajajdentogilla skrev:
TS_quattro skrev:
En Audi A4 1.8TS B5 quattro dvs 99-00 är ganska mycket bil för pengarna, ja länkarmarna slits på dem också men inte ens i närheten lika hårt som på de tidigare modellerna, mina höll 18000 mil innan jag bytte dem. Fyrhjulsdriften är bra och driftsäker. 180 HK original med bra skjut i, till skillnad från den vanliga 150 hästars 1.8T så tappar den inte orken vid 3500 varv, den tar istället fram den stora spaden och skjuter på hela vägen till varvstopp, gott om eftermarknadsdelar/trimsatser är det också.

Jag förstår att dessa audis är ganska bra overall bil, men i mina ögon verkar det inte så "roliga" kanske. kan ha fel men så ser jag på dem. Så jag är alltså mer intresserad av någon bil som släpper om man skulle vilja och har gott om kraft.

Den lär inte släppa på torr asfalt så om du ska leka börnmongo så får du nog mycket riktigt titta efter något annat. Däremot lär du ha bra mycket roligare på vintern även om quattron är lite nyckfull innan man lär sig hantera den, gasar man för fegt så understyr den något brutalt och går bara rakt fram men om man piskar på den så går den bredare än Zeb Macahan och är mycket lätt att hålla i balanserade breda sladdar.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

5 111 Inlägg
20 september 2015
#17
ajajajdentogilla skrev:
Powe_R skrev:
Volvo 940 mot BMW 330i E46?
Ja alltså bilarna spelar i helt två olika ligor, provkör båda så förstår du vad jag menar. Skall väll inte höja E46 till skyarna, men jämfört med en 940 så är det ju himlen.

Hade en E46 förut, sålde den till en släkting, varken jag eller han har haft några som helst problem med den förutom självförvållat dragit av en list på bakluckan, och så behövde AC'n lite gas efter sådär ca 14år.

Lättmeckad, körglad, billig, billig att äga, ser fortfarande ok ut designmässigt.

fan vad fint med en kommentar som hejjar på bmw. tackar och bockar. Men den har ju 230 häst eller något. har inte så bra uppfattning vad som är mycket på bil men duger det för att den ska släppa om så skulle viljas. Byter man avgasrör och chip som jag antar är det vanliga standard sakerna så nyper man 15 hästar till eller?

Cirka 100-150 stycken fler än vad man vill möta en färsk körkortsinnehavare med efter vägarna. wink


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
20 september 2015
#18
Volvo544special65 skrev:
ajajajdentogilla skrev:
Powe_R skrev:
Volvo 940 mot BMW 330i E46?
Ja alltså bilarna spelar i helt två olika ligor, provkör båda så förstår du vad jag menar. Skall väll inte höja E46 till skyarna, men jämfört med en 940 så är det ju himlen.

Hade en E46 förut, sålde den till en släkting, varken jag eller han har haft några som helst problem med den förutom självförvållat dragit av en list på bakluckan, och så behövde AC'n lite gas efter sådär ca 14år.

Lättmeckad, körglad, billig, billig att äga, ser fortfarande ok ut designmässigt.

fan vad fint med en kommentar som hejjar på bmw. tackar och bockar. Men den har ju 230 häst eller något. har inte så bra uppfattning vad som är mycket på bil men duger det för att den ska släppa om så skulle viljas. Byter man avgasrör och chip som jag antar är det vanliga standard sakerna så nyper man 15 hästar till eller?

Cirka 100-150 stycken fler än vad man vill möta en färsk körkortsinnehavare med efter vägarna. wink

Kunde inte hålla med mer, en Ascona 1.2S är en utmärkt bil för en färsk körkortsinnehavare, 47 ystra ponnyhästar, räcker och blir över...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

773 Inlägg
20 september 2015
#19
köp en 940 lek av dig med den, sen när du tröttnat skrota skiten och köp finbil som du kör lungnare med.

98 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
#20
Jag har åkt traktor på väg väldigt mycket. En ranger alltså. Så e lite väg van. Sedan kommer jag åka sthlm-norge 4-5 ggr per år samt till Linköping var och varannan helg. Så vill inte köpa en skrotig bil. Och jag kommer inte ligga o burna osv. Bara ha så om man skulle vilja sladda nån gång ha möjlighet till det.


Sök