2660
Sök

Motor tuning, volvo c30

3 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
#1
Hej, jag har en volvo c30-09. 2.4l
Nuvarande helt original.
Men undrar om man kan byta till sport spridare/större spridare, och i såfall var köper man en större spridare och hur.
Samt hur gör man om man vill ha mer HK samt NM?
Tips och tricks och var köper man delar. Skicka länkar underlättar mitt arbete.

Mvh Edvin.

Kanske så stämmer inte denna fråga i detta forum. Länka mig till rätt sida i såfall


4 822 Inlägg
18 september 2015
#2
varför ska du byta till större spridare? det ger ingen effekt ökning överhuvudtaget, man byter spridare först när dom som sitter på inte klarar av att spruta in tillräckigt med bränsle.

vill man ha mer effekt burkar man börja med att chippa den men eftersom du har en sugmotor i din bil ger det nästan ingen effekt ökning alla.

hittar inget chip (annan mjukvara) till just din utan bara till S40N/V50 (har samma motorer som C30) och då till 2,4 alltså 140Hk och inte 2,4I 170Hk som du har men eftersom det är samma motor fast med annan programvara så borde man ju kumma använda den programvaran även på den motorn du har och då får man 180Hk och 240Nm http://atechmotor.com/volvo/s40n/140-hk … et/steg-1/
till C30 finns det bara till dom här motorerna http://atechmotor.com/volvo/c30/

så vill du ha mer effekt är det tyvärr bara att byta bil och då till en med turbo motor.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

512 Inlägg
18 september 2015
#3
Större spridare, tanka etanol och mappa bilen. Du kommer få 20% fler hk.

Billigaste alternativet är dock att inte förstöra bilen med trim och istället köpa en bil med större motor...

3 Inlägg
19 september 2015
Trådstartare
#4
Jag har volvo c30 2.4 i med 170HK motor


847 Inlägg
19 september 2015
#5
Chip, avgassystem och ett insatsfilter. Då får du en helt annan karaktär på bilen. Inga garantier på att den e kvickare dock, men troligtvis e den det.


512 Inlägg
19 september 2015
#6
mr_green skrev:
Chip, avgassystem och ett insatsfilter. Då får du en helt annan karaktär på bilen. Inga garantier på att den e kvickare dock, men troligtvis e den det.

LOL!

På en sugmotor gör uppgraderat avgassystem ingenting... Lite baktryck kan vara positivt dessutom!

Chip är bara pengar i sjön då det ändå bara är fusksiffror firmorna säljer...

Insatsfilter? Det finns inget som slår ett fräscht originalfilter...

847 Inlägg
19 september 2015
#7
_Thor_ skrev:
mr_green skrev:
Chip, avgassystem och ett insatsfilter. Då får du en helt annan karaktär på bilen. Inga garantier på att den e kvickare dock, men troligtvis e den det.

LOL!

På en sugmotor gör uppgraderat avgassystem ingenting... Lite baktryck kan vara positivt dessutom!

Chip är bara pengar i sjön då det ändå bara är fusksiffror firmorna säljer...

Insatsfilter? Det finns inget som slår ett fräscht originalfilter...

Ett rätt byggt avgas kommer ge ge en helt annan gasrespons och förhoppningsvis nån häst extra. Om jag inte minns fel så finns det väl en strypning innan katten på dessa. Och på V70 såg jag bromspapper för några år sen på en effekthöjning. Och det var på 170hk motorn. Insatsfilter är väl mest för lite roligare ljud.


512 Inlägg
19 september 2015
#8
mr_green skrev:
_Thor_ skrev:
mr_green skrev:
Chip, avgassystem och ett insatsfilter. Då får du en helt annan karaktär på bilen. Inga garantier på att den e kvickare dock, men troligtvis e den det.

LOL!

På en sugmotor gör uppgraderat avgassystem ingenting... Lite baktryck kan vara positivt dessutom!

Chip är bara pengar i sjön då det ändå bara är fusksiffror firmorna säljer...

Insatsfilter? Det finns inget som slår ett fräscht originalfilter...

Ett rätt byggt avgas kommer ge ge en helt annan gasrespons och förhoppningsvis nån häst extra. Om jag inte minns fel så finns det väl en strypning innan katten på dessa. Och på V70 såg jag bromspapper för några år sen på en effekthöjning. Och det var på 170hk motorn. Insatsfilter är väl mest för lite roligare ljud.

Allt det kommer göra är att höja ljudnivån på vinet under huven och basljudet från avgaser.

Det kommer ge sken av en effekthöjning, utan att faktiskt ge nåt.

Då kan man lika gärna sätta i skalstolar och få känslan av en racingbil, med låg sittposition och misshandlad röv.

847 Inlägg
20 september 2015
#9
Ja eftersom ingen av oss har några konkreta bevis på våra påståenden tar vi oss nog ingenstans med det här. Men det vore kul om nån gjorde en sådan setup med före o efter siffror.


512 Inlägg
20 september 2015
#10
mr_green skrev:
Ja eftersom ingen av oss har några konkreta bevis på våra påståenden tar vi oss nog ingenstans med det här. Men det vore kul om nån gjorde en sådan setup med före o efter siffror.

Om du ej har baktryck så kan en del av luft och bränsleblandningen i motor tryckas ur förbränningskammaren och ut oförbrännt i avgassystemet när insug- och avgasventilerna överlappar.
https://www.youtube.com/watch?v=wa4rYZVo8fw

Du kommer ej se någon skillnad på hk på en standardbil om du använder ett typ K&N textilbaserat luftfilter istället för original pappersbaserat. Du kommer heller inte se någon skillnad om du kör helt utan filter. För det minimala extra luftflödet du får måste du ändå mappa om bilen för att få någon skillnad.

Chip är bra på strypta bilar, eller turbobilar. På sugbilar är mappen redan optimerad oftast. Alla siffror du ser på företagens hemsidor är överdrivna och missledande i syfte att sälja.

---

Dock är alla dessa metoder bra komplement till riktiga motormodifikationer! Strokade motorer, uppgradera turbos/kompressorer, etc.


Sök