3373
Sök

Handbromslampan lyser - sänkt Vw Passat 3bg

14 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
Har en passat 3bg (03) som gått cirkus 19*** mil och varit problemfri. Den sänktes ner rätt rejält i våras och har glidit många stutsiga mil utan problem. men nu för någon vecka sedan dök ett problem upp!
När jag startar bilen efter den stått iaf 12 timmar börjar handbromslampan lysa och pipa direkt efter jag startat den.
Lika så när jag svänger åt höger uppstår detta problem men om jag ger på en hård sväng åt vänster efter några sekunder när lampan börjat blinka så släcker den sig.

Någon som upplevt samma problem eller har en aning om vad det kan bero på?
Upplever även att handbromsen kan vara väldigt lättare att dra åt ibland.

Hjälpte dig lite med topicen.

Med vänlig hälsning/Mod

2 848 Inlägg
20 september 2015
Inte så enkelt som att bromsvätskenivån är låg och den ligger precis på gränsen så lampan tänds emellanåt.
Kolla det!

3 173 Inlägg
20 september 2015
Sensorn som känner att handbromsspaken är uppe kanske glappar ?

14 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
Sist jag kolla vilket var mindre än 3 dagar sedan låg det på sträcket där den ska vara men ska ta en mer noggran titt imorgon. För isf läcker den och då borde ju en större mängd försvunnit med tanke på att jag haft problemet i mer än 3 veckor och åkt mer än 200 mil.

14 Inlägg
20 september 2015
Trådstartare
Får kika på sensorn så snart som möjligt, något du kan utveckla mer om? Fick höra att fjädern till handbromsen kanske kunde ha gett med sig. Ännu en sak jag inte kollat upp ännu.

3 173 Inlägg
20 september 2015
Vid handbromsspaken mekanismen sitter en knapp som känner av när handbromsspaken åker upp och då tänds ju lampan .kan ju vara den som glappar

2 Inlägg
6 januari 2016
Hej!

Har exakt samma symptom: svänger höger och bromslampas blinkar ett tag. Lyckades du hitta vad som var orsaken? Fick själv problemet efter att framfjädrarna bytts.

2 Inlägg
17 februari 2016
Hej!

Svarar på min egen fråga efter att verkstan kunde konstatera vad felet var:

Slitna bromsar gör att cylindrarna trycks långt in, det resulterar i låg bromsvätske-nivå vilket gör att när man svänger höger så skvalpar bromsvätskan under givaren. Märks bara när det är riktigt kallt för då stannar bromscylindrarna i maxläget.

Bra detektivarbete på VW-verkstan tycker jag.

14 Inlägg
28 mars 2016
Trådstartare
Hej igen!
Fyllde på bromsvätskan till fullt igen sen har jag inte sett skymten av den lampan.
Då har bilen rullat 600mil efter problemet upphörde!

1 Inlägg
31 juli 2018
Hade exakt samma problem me min. Fyllde på lite vätska och problemet löst direkt!

Sök