2836
Sök

Pigga upp en B230K

47 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
#1
Hej gubbs

Funderar kring lättare trim av min 240, som tråkigt nog har B230K.
Vet att det inte är den bästa motorn för trim men jag tänker mig något enklare trim typ 140hk, vill inte att bränsleförbrukningen går i taket då detta är min brukis, vill bara att den är lite piggare vid omkörning och vinterbus.

Var bör jag hamna om jag slänger på en Weber 36/36, extraktorgrenrör och en vassare kam typ A eller K kam?

Inte intresserad av att köpa en annan bil men bättre motor då denna annars är jävligt fin, nästan nyskick invändigt utom de klassiska sprickorna i instrumentbrädan och bara 15000mil på mätarn.

Tack på förhand! smile

480 Inlägg
21 september 2015
#2
I med en b230fk. Så har du ca 140hk med mycket små medel.
Och en allmänt trevligare bil smile

Kostar mindre med hel motor / donatorbil än bara förgasare.


47 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
#3
Sugtrim är häftigare smile

Nä men motorbyte är nog lite överkurs för min del ännu, har just börjat lära mig meka. Tänkte ta trimmet som ett tillfälle att lära mig mer också så inte enbart enklast möjliga sätt att öka effekten jag är ute efter. Om det blir något trim alls så blir det trim av originalmotorn.
Senast redigerat av snusebuse (21 september 2015)

Bakhjulsdriven
342 Inlägg
21 september 2015
#4
Rent ekonomiskt så är det precis som Bennybira säger. Billigare att köpa en turbomotor / donatorbil och transplantera motorn med tillhörande system.
Dock är det ju coolt med sugtrim om man får det att lira ordentligt. En uppsättning webrar tillsammans med extractor och en häftigare kam är en bra start.


5 730 Inlägg
21 september 2015
#5
Finns inga andra kamaxlar till B230K så det är inget att fundera på.
B230K har 631-toppen, flödar riktigt bra men ser ut som en dieseltopp då förbränningsrummen är i kolvarna istället för i toppen.
Bra med komp original, det negativa är att det blir ventilsallad om kamremmen går av.

Men Weber 36/36, extraktorgrenrör och 2,5" fullflödes system så blir bilen lite piggare iaf.


Annars som sagt är det vettigaste för plånboken att stoppa ner en B230FK istället för att sugtrimma.


480 Inlägg
21 september 2015
#6
Oroa dig inte för att det är svårt att byta motor helt.

Det är lättare att byta spis än att ställa förgasare ordentligt.
Iaf i en 7/940... Har du 2 helger / 4 kvällar så är det klart smile


47 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
#7
Vet att sugtrim är dyrt, men känns så mycket ärligare på något sätt. Hade jag verkligen brytt mig om ekonomi hade jag köpt mig en liten japanare och inte en gammal alkoholiserad fögge 240 lol

Blir nog mest troligt en Weber 36/36, extraktor och 2,5 tum avgas. Har annat att ta itu med i livet först så det blir ändå en liten bit in i framtiden så kanske ändrar mig, B230FK/FT går väl att såsa upp till 200hk relativt enkelt så det är ju ganska attraktivt.

Aja tack för svar gubbar, bättre bild över mina alternativ nu. smile


Sök