2783
Sök

Dragkrok till en Opel Astra kombi 2014 års?

70 Inlägg
21 september 2015
Trådstartare
Ja detta är en djungel vissa säger si och andra så!

Jo ska man ta den billigare el "grejen" eller ska man ta fordonsspecifik? 400kr skillnad men att ta den senare så säger vissa att det behövs omprogrammera bilen medans vissa säger att det inte behövs!?

Eller som man ta det billigare varianten? Ska köpa på bilenochjag har jag kommit fram till.

Avstängd
598 Inlägg
Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
22 september 2015
Jag tog den billigare elsatsen till min Mondeo. Då tjuvar man signaler från bakljusen, ström från batteriet och sen styr ett "7-poligt relä" (en box) ut rätt ström till rätt funktion beroende på vad som kommer in. Detta drar så lite att bilens lampvakt inte varnar för lampfel.

Kör du på fordonsspecifik är det risk att bilen måste programmeras ja. På min Mondeo var det tvunget att finnas en box "förberedelse för drag" men det fanns inte. Vet inte hur det är på Opel dock.
Men den enkla sorten funkar och är logisk. Då slipper man klabb med programmering och kostnader och väntetider osv. På med grejerna o kör smile

/Mattias

70 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
Ok

Men ibland tycker jag bilbranschen är lite si och så!
Man vet inte vem som har koll eller ej! Firman jag pratat med verkar vilja sätta på den billigare som du beskrev, och att det krävs omprogrammering med den fordonsspecifika. Som är lite dyrare. Men pratade med opel där jag köpte bilen och dom säger att ingen omprogrammering behövs.

Avstängd
598 Inlägg
22 september 2015
Jag vet att vissa märken behöver anpassa ESP för att det ska fungera med släp. Men det gäller väl ingen liten Astra med en dragvikt på kanske 1400 kg utan avancerade BMW och Mercedes som får dra 2000 eller mer med BE behörighet. Det säger något om skillnaden i kvalitet och säkerhetstänk mellan olika märken. Därför kör Opel med en billig bakvagnskonstruktion.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
23 september 2015
Nausea skrev:
Jag vet att vissa märken behöver anpassa ESP för att det ska fungera med släp. Men det gäller väl ingen liten Astra med en dragvikt på kanske 1400 kg utan avancerade BMW och Mercedes som får dra 2000 eller mer med BE behörighet. Det säger något om skillnaden i kvalitet och säkerhetstänk mellan olika märken. Därför kör Opel med en billig bakvagnskonstruktion.

Det säger väl mer om skillnaden mellan bilar med hög och låg dragvikt snarare.

/Mattias

Avstängd
598 Inlägg
23 september 2015
matteeee skrev:
Nausea skrev:

Det säger väl mer om skillnaden mellan bilar med hög och låg dragvikt snarare.

Inte nödvändigtvis. Om en Opel drar ett släp så är tågvikten (för enkelhetens skull) cirka dubbelt så hög, så det borde påverka bilens ESP också, men Opel väljer att inte göra nåt åt det medan seriösa, ansvarsfulla tillverkare som BMW gör det. Det finns en orsak till varför det krävs en högre körkortsbehörighet när man kör med tungt släp, och många förare kör olagligt utan att veta hur man gör eller är medvetna om riskerna. Är inte det hela tanken bakom ESP-system? Personligen är jag inte imponerad av ESP. Det är ett idiotsystem för idioter som inte kan köra.

70 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
Nu ska jag bara köra cykelhållare på mitt nya drag som blir installerat på torsdag smile

72 Inlägg
25 september 2015
Nausea skrev:

Finns ju även släpvagnsstabilisering på opel så att det bara skulle gälla dyrare "avancerade bilar" är ju rent skitsnack...

Sök