3427
Sök

Höjd på dimljus vid besiktning?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 september 2015
#21
Jag återkommer iaf efter 14.40 när jag fått min dom

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

97 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#22
Jag var sista bilen för dagen, s¨å de var 4st som besiktade bilen....
3st tyckte det var ok men en tjej var paragrafryttare och underkände dimljusen.
Jag fick även en 2: på bakljusen för hon tyckte reflexerna syntes dåligt rakt bakifrån.....
Det har inte heller varit något problem förut......

Jag hade väl oflyt denna gången smile

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 september 2015
#23
Blankt papper!! Körde in i hallen med dimljus och p-ljus för att se vad han skulle säga. Inte ett knyst. Men hade det varit bruden du tala om hade jag nog fått en diger lista. För stora hjul, sportavgas, LEDbelysning osv osv...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
23 september 2015
#24
quattromaniac skrev:
Jag var sista bilen för dagen, s¨å de var 4st som besiktade bilen....
3st tyckte det var ok men en tjej var paragrafryttare och underkände dimljusen.
Jag fick även en 2: på bakljusen för hon tyckte reflexerna syntes dåligt rakt bakifrån.....
Det har inte heller varit något problem förut......

Jag hade väl oflyt denna gången smile

1 av 4 som skötte sitt arbete enligt gällande regelverk.

Är dina bakljus E-märkta?

7 276 Inlägg
23 september 2015
#25
it_mutt skrev:
Brains skrev:
it_mutt skrev:

Fast nu har inte TS fått tvåa på "Dimljus - felaktig ljusbild".

Det spelar ingen roll ! Tar han ur lamporna har han inte längre felet.

Nej, det vore ju OFANTLIGT korkat av TS att vilja göra det "ordentligt", speciellt då det säkert tar...10min för båda sidorna.

Men hur svårt är det att förstå han kör med led i dimljusen så höjden spelar ingen som helst roll
Varför ska han ställa in dom , byta lampor , besiktiga för att sen byta tillbaka till led igen ?
Enklare att plocka ur dom eller säkringen , besiktiga och stoppa tillbaka .


6 638 Inlägg
23 september 2015
#26
Brains skrev:
it_mutt skrev:
Brains skrev:

Det spelar ingen roll ! Tar han ur lamporna har han inte längre felet.

Nej, det vore ju OFANTLIGT korkat av TS att vilja göra det "ordentligt", speciellt då det säkert tar...10min för båda sidorna.

Men hur svårt är det att förstå han kör med led i dimljusen så höjden spelar ingen som helst roll
Varför ska han ställa in dom , byta lampor , besiktiga för att sen byta tillbaka till led igen ?
Enklare att plocka ur dom eller säkringen , besiktiga och stoppa tillbaka .

Om man får en 2a på LED i dimljusen.. Är det okej att komma dit med "trasiga" dimljus då för att visa att det inte är LED lampor i dem längre?

De/Dem

97 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#27
Japp bakljusen är E-märkta.

Nu sitter det extra reflexer bak och halogenlampor i dimljusen. De är dock fortfarande nedskruvade till max.

Tänkte prova att besikta om imorgon smile
Senast redigerat av quattromaniac (23 september 2015)

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

Avstängd
10 388 Inlägg
23 september 2015
#28
Brains skrev:
it_mutt skrev:
Brains skrev:
Det spelar ingen roll ! Tar han ur lamporna har han inte längre felet.

Nej, det vore ju OFANTLIGT korkat av TS att vilja göra det "ordentligt", speciellt då det säkert tar...10min för båda sidorna.

Men hur svårt är det att förstå han kör med led i dimljusen så höjden spelar ingen som helst roll
Varför ska han ställa in dom , byta lampor , besiktiga för att sen byta tillbaka till led igen ?
Enklare att plocka ur dom eller säkringen , besiktiga och stoppa tillbaka .

Fast, nu har TS inte sagt något om att stoppa tillbaka LED-lamporna igen, utan undrar hur dimljuset ska vara inställt. Så jag vet inte; hur svårt är det att förstå?


DiwraZ skrev:
Blankt papper!! Körde in i hallen med dimljus och p-ljus för att se vad han skulle säga. Inte ett knyst. Men hade det varit bruden du tala om hade jag nog fått en diger lista. För stora hjul, sportavgas, LEDbelysning osv osv...

Fast, vad menar du med för stora hjul? För stor rullomkrets? Sportavgassystem får du absolut ha (om än under vissa premisser).

Sen vet både du och jag att bara för att det går igenom betyder det i sin tur inte att det "egentligen" är ok (xenonkonverteringar kan ju tas som exempel).
Senast redigerat av it_mutt (23 september 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

914 Inlägg
23 september 2015
#29
Dimljus ska justeras till 2% nedvinkling,

Evildan
23 september 2015
#30
quattromaniac skrev:
Japp bakljusen är E-märkta.

Nu sitter det extra reflexer bak och halogenlampor i dimljusen. De är dock fortfarande nedskruvade till max.

Tänkte prova att besikta om imorgon smile

Du bör få nedslag på dimljusen, dom står för lågt och kommer blända mötande trafik då dom speglas i asfalten.

97 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#31
Evildan skrev:
quattromaniac skrev:
Japp bakljusen är E-märkta.

Nu sitter det extra reflexer bak och halogenlampor i dimljusen. De är dock fortfarande nedskruvade till max.

Tänkte prova att besikta om imorgon smile

Du bör få nedslag på dimljusen, dom står för lågt och kommer blända mötande trafik då dom speglas i asfalten.

Okej...
Då har jag varit ut å gjort om igen smile
Jag parkerade 1m från en vägg. Det var 35cm mellan dimljus&halv. Om Halvljus skulle justeras ned 1%, och dimljus 2%. Då borde det väl vara 36cm ca mellan överkanten på respektive ljus. Så står ljuset nu i alla fall smile

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

Avstängd
10 388 Inlägg
23 september 2015
#32
Aronson skrev:
Dimljus ska justeras till 2% nedvinkling,

Det beror på bilen, precis som med halvljus.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 september 2015
#33
it_mutt skrev:
Brains skrev:
it_mutt skrev:

Nej, det vore ju OFANTLIGT korkat av TS att vilja göra det "ordentligt", speciellt då det säkert tar...10min för båda sidorna.

Men hur svårt är det att förstå han kör med led i dimljusen så höjden spelar ingen som helst roll
Varför ska han ställa in dom , byta lampor , besiktiga för att sen byta tillbaka till led igen ?
Enklare att plocka ur dom eller säkringen , besiktiga och stoppa tillbaka .

Fast, nu har TS inte sagt något om att stoppa tillbaka LED-lamporna igen, utan undrar hur dimljuset ska vara inställt. Så jag vet inte; hur svårt är det att förstå?


DiwraZ skrev:
Blankt papper!! Körde in i hallen med dimljus och p-ljus för att se vad han skulle säga. Inte ett knyst. Men hade det varit bruden du tala om hade jag nog fått en diger lista. För stora hjul, sportavgas, LEDbelysning osv osv...

Fast, vad menar du med för stora hjul? För stor rullomkrets? Sportavgassystem får du absolut ha (om än under vissa premisser).

Sen vet både du och jag att bara för att det går igenom betyder det i sin tur inte att det "egentligen" är ok (xenonkonverteringar kan ju tas som exempel).

Jag syftar på "helbilsgodkänd". Rullomkretsen motsvarar original så det kanske inte är ett problem. Osäker på om min bil är godkänd med alternative dimension. När får du ha eftermarknadssystem som brötlar betydligt mer än original?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

97 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
#34
Den gick igenom utan strul smile

Tackar för all hjälp!!

A7 quattro 3.0tdi -11
Bilder

Avstängd
10 388 Inlägg
24 september 2015
#35
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
Brains skrev:

Men hur svårt är det att förstå han kör med led i dimljusen så höjden spelar ingen som helst roll
Varför ska han ställa in dom , byta lampor , besiktiga för att sen byta tillbaka till led igen ?
Enklare att plocka ur dom eller säkringen , besiktiga och stoppa tillbaka .

Fast, nu har TS inte sagt något om att stoppa tillbaka LED-lamporna igen, utan undrar hur dimljuset ska vara inställt. Så jag vet inte; hur svårt är det att förstå?


DiwraZ skrev:
Blankt papper!! Körde in i hallen med dimljus och p-ljus för att se vad han skulle säga. Inte ett knyst. Men hade det varit bruden du tala om hade jag nog fått en diger lista. För stora hjul, sportavgas, LEDbelysning osv osv...

Fast, vad menar du med för stora hjul? För stor rullomkrets? Sportavgassystem får du absolut ha (om än under vissa premisser).

Sen vet både du och jag att bara för att det går igenom betyder det i sin tur inte att det "egentligen" är ok (xenonkonverteringar kan ju tas som exempel).

Jag syftar på "helbilsgodkänd". Rullomkretsen motsvarar original så det kanske inte är ett problem. Osäker på om min bil är godkänd med alternative dimension. När får du ha eftermarknadssystem som brötlar betydligt mer än original?

Premisserna är lite varierande från bil till bil. Min senaste har inga ljudnivåkrav "i sig själv" (en 03:a), där hade det ex.vis gått kanon (under förutsättning att man håller sig under maxnivåer osv). Ett annat krav är ju som vanligt när det gäller helbilsgodkända slädar, att det "minst ska motsvara original" i kvalité, och vara "godkänt". Diskuterat i en annan tråd är ex.vis TÜV-godkännande "tillräckligt". Här ska man då komma ihåg att vid ifrågasättande så blir det upp till ägaren att kunna visa på att delarna faktiskt är godkända för bilen osv. Så man får, även om det i sin tur inte behöver betyda att det är lätt att få rätt.


- - - - - - - - - - - - - -

Tillbaka till topic/TS;

Gott, bara att köra på ett år till då smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 februari 2016
#36
Aronson skrev:
Dimljus ska justeras till 2% nedvinkling,

Nedvinklingen får inte vara mindre än 10cm/10m.


Tyvärr finns ingen gräns för hur lågt dimljusen får vara inställda, för precis som det skrevs tidigare i tråden så kan dom blända när det är blöta vägar, eller isiga vägar.

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök