Rutorna immar igen volvo v70. Behöver tips och råd.

putte16v
25 september 2015 · 440 Inlägg

Hej

Gäller min v70 -00a gamla karossen.

Den har börjat imma igen framrutan så fort det är fuktig väderlek ute.
Jag misstänkte självklart värmepaketet. Men mattorna är torra och inga synliga läckage vid själva paketet. Eller någon annanstans längs med torpeden. Bilen drar inte något vatten heller.
Min ac är lite si och så för tillfället. Magnetkopplingen behöver schimsas. Men den går ibland. Och då den funkar upplever jag problemet med imma som mindre men inte bra. När den slutar funka känns luften direkt lite klibbig.
Kupefiltret är precis bytt. Blev kanske lite bättre efter det men inte bra.

Några ideer vad som kan vara problemet? Ac eller något annat?

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
Gamer
26 september 2015 · 130 Inlägg

AC hjälper enligt mig en hel del när det gäller imma på insidan av rutan sålänge bilen inte har motortemperaturen uppe. efter det så spelar det mindre roll då man kan köra värme.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
volvoqq Lastbilsmekaniker
26 september 2015 · 5 168 Inlägg

Det lucktar inte glykol i bilen eller så?

turbodeath
26 september 2015 · 2 452 Inlägg

tippar på värmepaketet ändå...behöver inte läcka för att vara kass min bil är likadan....

döden kommer tillbaka
Lindmark_89
26 september 2015 · 243 Inlägg

Säger som turbodeath,  va exakt likadant på min gamla v70- 98.. kände ingen fukt i mattan o behövde heller aldrig fylla på vatten. Bytte cellpaketet och sen var problemet ur världen 😉

Friskt satsat, hälften vunnet;)
Hilmer
26 september 2015 · 1 790 Inlägg

Se även till att hålla rutorna ordentligt rena på insidan, smutsiga rutor binder fukt!

putte16v
27 september 2015 · 440 Inlägg

Gamer skrev:
AC hjälper enligt mig en hel del när det gäller imma på insidan av rutan sålänge bilen inte har motortemperaturen uppe. efter det så spelar det mindre roll då man kan köra värme.

Okej. Oftast efter man har kört en stund som imman kommer. Så antagligen inte bara acn som felar då.

volvoqq skrev:
Det lucktar inte glykol i bilen eller så?

Ibland, luktar sött och känns liksom lite klibbigt. Det är då det immar igen.

turbodeath skrev:
tippar på värmepaketet ändå...behöver inte läcka för att vara kass min bil är likadan....

Okej. Kan vara så.

Lindmark_89 skrev:
Säger som turbodeath,  va exakt likadant på min gamla v70- 98.. kände ingen fukt i mattan o behövde heller aldrig fylla på vatten. Bytte cellpaketet och sen var problemet ur världen 😉

Kanske får göra det isåfall.

Hilmer skrev:
Se även till att hålla rutorna ordentligt rena på insidan, smutsiga rutor binder fukt!

Har putsat som en tok ett flertal gånger smile

Volvo S70R "Det svenska guldet" (1998)
Nausea Avstängd
27 september 2015 · 598 Inlägg

putte16v skrev:
Har putsat som en tok ett flertal gånger smile

Med raklödder? Gör det innan du lutar dig mot ett rakblad i ren desperation.

http://husmoder.blogspot.se/2009/03/rak … eglar.html

Pierre_r Lastbilsmekaniker
27 september 2015 · 729 Inlägg

putte16v skrev:

Gamer skrev:
AC hjälper enligt mig en hel del när det gäller imma på insidan av rutan sålänge bilen inte har motortemperaturen uppe. efter det så spelar det mindre roll då man kan köra värme.

Okej. Oftast efter man har kört en stund som imman kommer. Så antagligen inte bara acn som felar då.

volvoqq skrev:
Det lucktar inte glykol i bilen eller så?

Ibland, luktar sött och känns liksom lite klibbigt. Det är då det immar igen.

turbodeath skrev:
tippar på värmepaketet ändå...behöver inte läcka för att vara kass min bil är likadan....

Okej. Kan vara så.

Lindmark_89 skrev:
Säger som turbodeath,  va exakt likadant på min gamla v70- 98.. kände ingen fukt i mattan o behövde heller aldrig fylla på vatten. Bytte cellpaketet och sen var problemet ur världen 😉

Kanske får göra det isåfall.

Hilmer skrev:
Se även till att hålla rutorna ordentligt rena på insidan, smutsiga rutor binder fukt!

Har putsat som en tok ett flertal gånger smile

Läckande värmepaket, det är glykolen som luktar sött och gör så att det blir klibbigt.

pompe90
27 september 2015 · 408 Inlägg

som andra skrivit, värmpaketet samt se till att filter är bytt och det är rent och fint i ventilationen till fläkten :-)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
ehedman
27 september 2015 · 1 966 Inlägg

Fixa värmepaketet, sen köper du dig några silica gel-påsar modell industri, håller det torrt och gött. Jag har 4 såna i min gamla Golf och den har aldrig imma på rutorna.

turbodeath
27 september 2015 · 2 452 Inlägg

ehedman vart köper man sådana påsar o vad är det för nått?

döden kommer tillbaka
ehedman
27 september 2015 · 1 966 Inlägg

Såna här fast dom väger 100 gram istället för typ 5 gram eller vad dessa nu väger.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Silica_gel_bag_open_with_beads.jpg

Vet inte riktigt var man köper dessa. Finns på ebay vet jag, jag fick mina av svärfarsan.

Det ska funka hyfsat med en strumpa med kattsand i också vad jag har hört.

Senast redigerat av ehedman (27 september 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang