Bolt on är bra. Men föredrar att du köper från spacer.se. Jätte bra kvalité och det är svensktillverkade också. SCstyling är inget jag rekommender heller då dem är oseriösa.
Men hur funkar sånna? Skruvar man fast spacern i originalhålen, och sätter i originalbultarna i de "nya" hålen som det står då eller? För om jag köper t.ex dom på 20mm så känns det som originalbultarna kommer va lite för långa..
Men hur funkar sånna? Skruvar man fast spacern i originalhålen, och sätter i originalbultarna i de "nya" hålen som det står då eller? För om jag köper t.ex dom på 20mm så känns det som originalbultarna kommer va lite för långa..
Men hur funkar sånna? Skruvar man fast spacern i originalhålen, och sätter i originalbultarna i de "nya" hålen som det står då eller? För om jag köper t.ex dom på 20mm så känns det som originalbultarna kommer va lite för långa..
Kan va att du får komplettera med passande hjulbultar!
Om jag är tvungen att köpa kortare hjulbultar än original till bolton spacers så känns det ju 100 gånger säkrare med vanliga spacerplattor.. Är det verkligen sån skillnad på dom om man bara ska ha typ 15mm? Plattorna på spacer.se är ju ända upp till 30mm!
Tyska bilar bör ha tyska spacers!Observera att bultar till o bulta fasta spacern följer med. H&R har upp till 50mm per sida har jag för mig. Oavsett vilka du köper så köp spacers MED navstyrning. Spacers under 10mm kan i regel inte ha navstyrning av naturliga skäl...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Manton Racing har jag köpt "spacers" från flera gånger. Inte billiga. Men man kan få dem "skräddarsydda" efter eget önskemål.
Sen, snälla, skriv inte "hjulbultar". Det finns inget som heter så. Endera har bilen skruvar eller muttrar.
En skruv har gängor till skillnad från bulten som är slät, cylindrisk eller konisk. Möjligen med ett huvud och ett hål för saxpinne. Bult kallas ibland även för länkbult.
Manton Racing har jag köpt "spacers" från flera gånger. Inte billiga. Men man kan få dem "skräddarsydda" efter eget önskemål.
Sen, snälla, skriv inte "hjulbultar". Det finns inget som heter så. Endera har bilen skruvar eller muttrar.
En skruv har gängor till skillnad från bulten som är slät, cylindrisk eller konisk. Möjligen med ett huvud och ett hål för saxpinne. Bult kallas ibland även för länkbult.
Blivit lärd fel från start! Dåliga vanor är svåra att vända!
Manton Racing har jag köpt "spacers" från flera gånger. Inte billiga. Men man kan få dem "skräddarsydda" efter eget önskemål.
Sen, snälla, skriv inte "hjulbultar". Det finns inget som heter så. Endera har bilen skruvar eller muttrar.
En skruv har gängor till skillnad från bulten som är slät, cylindrisk eller konisk. Möjligen med ett huvud och ett hål för saxpinne. Bult kallas ibland även för länkbult.
Detta störde jag mig alltid på förut. Har dock lagt ner det nu och lever ett lyckligare mer bekymmersfritt liv. "Hjulbult" är tyvärr lite för mycket etablerat i talspråket och det är svårt att lära en gammal hund att sitta.
Jag blir dock alltid glatt överraskad när någon är korrekt och säger/skriver hjulskruv.
Är i vilket fall som helst skönt att höra att jag inte är ensam om detta.
Vart ute & mätt lite nu och behöver bara typ 10mm för att få tillräckligt utrymme. Men då kommer nästa problem. Enligt hemsidan får navet på bilen inte sticka ut 1mm längre än vad spacern är för då passar den inte. Navet är ju för helvete 14mm, är jag då tvungen att köpa plattor på minst 14mm i tjocklek?! Att det ska va så jävla svårt att få ut hjuljävlarna lite!! FAN
Vart ute & mätt lite nu och behöver bara typ 10mm för att få tillräckligt utrymme. Men då kommer nästa problem. Enligt hemsidan får navet på bilen inte sticka ut 1mm längre än vad spacern är för då passar den inte. Navet är ju för helvete 14mm, är jag då tvungen att köpa plattor på minst 14mm i tjocklek?! Att det ska va så jävla svårt att få ut hjuljävlarna lite!! FAN
Nu kommer en kanske inte helt väntad fråga: Använder du centreringsringar på fälgarna?
För problemet med att kunna använda sig av spacers med navstyrning är just det att de i sådana fall måste vara djupare än navstyrningen på bilen. Detta gäller oavsett om det är "vanliga" spacers eller "bolt-on".
Är det så att du har centreringsringar på dina fälgar kan du utnyttja det utrymmet istället och då kan du få dina spacers tillverkade i vilken tjocklek som helst (dock endast vanliga, inte bolt-on då de har en minimitjocklek pga hjulskruvarna).
I sådana fall kommer dina nya spacers bara passa din biltyp och bara de fälgarna.
****************************
Fråga två: Om nu ditt nav sticker ut 14mm och du behöver 10mm spacers, räcker då inte de 4mm till att centrera fälgen? Är navstyrningen och/eller fälgarna fasade längst ut på centreringen?
Vart ute & mätt lite nu och behöver bara typ 10mm för att få tillräckligt utrymme. Men då kommer nästa problem. Enligt hemsidan får navet på bilen inte sticka ut 1mm längre än vad spacern är för då passar den inte. Navet är ju för helvete 14mm, är jag då tvungen att köpa plattor på minst 14mm i tjocklek?! Att det ska va så jävla svårt att få ut hjuljävlarna lite!! FAN
Nu kommer en kanske inte helt väntad fråga: Använder du centreringsringar på fälgarna?
För problemet med att kunna använda sig av spacers med navstyrning är just det att de i sådana fall måste vara djupare än navstyrningen på bilen. Detta gäller oavsett om det är "vanliga" spacers eller "bolt-on".
Är det så att du har centreringsringar på dina fälgar kan du utnyttja det utrymmet istället och då kan du få dina spacers tillverkade i vilken tjocklek som helst (dock endast vanliga, inte bolt-on då de har en minimitjocklek pga hjulskruvarna).
I sådana fall kommer dina nya spacers bara passa din biltyp och bara de fälgarna.
****************************
Fråga två: Om nu ditt nav sticker ut 14mm och du behöver 10mm spacers, räcker då inte de 4mm till att centrera fälgen? Är navstyrningen och/eller fälgarna fasade längst ut på centreringen?
.
Navet på bilen är 72,6. Diametern på fälgen är 72,6. Alltså inga ringar eller nånting. Anledningen till att jag vill bredda är för att coilsen tar i däcket. Jag vill alltså ha samma navdiameter på spacern som original, och vill endas ha ut 10mm per sida men jag antar att jag är tvungen att välja större då? Blir inga bolt-ons då den minsta var 20mm och då är däcket farligt nära skärmen.
Det där sista förstod jag inte
Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Då försöker vi med det sista igen. Knåpade ihop en liten skiss så att du ser vad jag menar:
Jag undrar om det ser ut som i alternativ 1 som inte har fasning på navet och inte heller på fälgen, eller som i alternativ 2 där fasningen finns på båda?
Måttskiss:
Finns det ingen fasning så centrerar ju fälgen ändå på de sista 4mm om spacern är 10mm. Det är i såna fall lite tveksamt om det är okej med så lite, så det är något du gör på egen risk.
Om det finns fasningar på fälgen och/eller navet så är det rätt kört att ha 10mm spacers överhuvudtaget då du inte får till någon navstyrning alls med den tjockleken.
Det kommer mest troligen någon snart som skriver att man visst kan centrera fälgen bara med hjälp av hjulskruvarna, men det är inget jag skulle rekommendera. Navcentreringen finns där av en anledning och att strunta i den kan få mindre trevliga konsekvenser.
Finns det ingen fasning så centrerar ju fälgen ändå på de sista 4mm om spacern är 10mm. Det är i såna fall lite tveksamt om det är okej med så lite, så det är något du gör på egen risk.
Om det finns fasningar på fälgen och/eller navet så är det rätt kört att ha 10mm spacers överhuvudtaget då du inte får till någon navstyrning alls med den tjockleken.
Det kommer mest troligen någon snart som skriver att man visst kan centrera fälgen bara med hjälp av hjulskruvarna, men det är inget jag skulle rekommendera. Navcentreringen finns där av en anledning och att strunta i den kan få mindre trevliga konsekvenser.
Jaha då förstår jag Det är fasning på både nav och fälg, som i alternativ 2. Men ja har beställt fyra plattor nu på 15mm med navstyrning och 20 långa hjulbultar, så jag hoppas det ska bli bra. O herre vilket krångel för att få fälgarna att passa!
Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!