2632
Sök

BMW 540IA Touring 2001

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Bilen hade vid köpet havererad automatlåda, trasig nivåreglering och var obesiktad. Detta ska fixas och sedan gå lite mot en egen variant av stance.

Biltokig ingenjör
17 200 Visningar
Uppdaterades senast 12 april 2016
Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
#1
Tjolahopp,

Ännu en projekttråd som kommer att gå i samma anda som min E34.
Dvs. lättare renovering och modifiering efter min smak och tycke.

Vad ska jag ta mig an denna gång då? Jo, jag satt en morgon och slösurfade lite på facebook och la märke till en mycket billig BMW Touring i behov av en del fix.
Tänkte väl att det vore lite roligt, men inte så mycket mer. Senare den kvällen såg farsan annonsen på samma bil och vi började smida lite planer.
Slutade iallafall med att vi åkte och hämtade den ca 25 mil enkel resa. Ett ordentligt impulsköp kan man ju lugnt säga wink

En BMW 540IA Touring! big_smile Den fick åka släp dels pga. att den var obesiktad och avställd och dels lite andra problem som kommer nedan.

https://www1.garaget.org/archive/136/135394/384624/384624-3639949.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-407adc4e34ce9cba7a56ba4f2ccd282d.jpg
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/384624/384624-3639734.jpg
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/384624/384624-3639735.jpg

Den stora anledningen till att det blev köp roll
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/384624/384624-3639941.jpg

Det sitter en rätt så fräsch skinninredning i den.
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/384624/384624-3639942.jpg

Köpte denna lite på chans väl medveten om upptäckta fel och att det kan dyka upp fel utan förvarning. Det mest akuta för att få den besiktningsbar är:
- Det största problemet är att automatlådan slirar väldigt på backväxeln.
- Den är ju till synes ganska låg i bak. Det beror på att nivåregleringen gått sönder efter ett vattenläckage ner i baljan.
- En ABS-sensor behöver bytas

Sedan har den tyvärr en hel del kosmetiska fel såsom rost i de bakre skärmkanterna, dörrkanter, huv (pga obehandlade stenskott) och givetvis en genomrutten bagagelucka.
Utöver rosten behöver den en redigt ordentlig polering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-4f15106357576ae2953e62e121f9baeb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-c1c81510a7ea55b89a71a1353cf053d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5ff0703c2b6a77f6c4c856c2f77ef39b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-01c96fa4edae715e15df575857bee6e2.jpg

Det följde med en pärm med väldigt mycket historik. Går nästan att spåra från det att den var ny till för bara ett par år sedan. Det inkluderar byte av framvagn, byte av kedjor och spännare i motorn för några få tusen mil sedan smile

Men första prio blir att få den besiktad så får vi se vad ödet för denna bil blir smile

// Adam

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 september 2015
#2
Klart man följer! smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
#3
PHrnfeldt skrev:
Klart man följer! smile

Härligt! big_smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

1 534 Inlägg
28 september 2015
#4
Haha nice.

Kommer definitivt att följa även denna.
cool

10 164 Inlägg
29 september 2015
#5
Följer väl med här också smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
#6
jetta16v skrev:
Haha nice.

Kommer definitivt att följa även denna.
cool

Djo skrev:
Följer väl med här också smile

Kul att höra! big_smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

2 763 Inlägg
29 september 2015
#7
Mucho awesomeness big_smile

Volvo - For Life

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
1 oktober 2015
Trådstartare
#9
BOLIN_ skrev:
Mucho awesomeness big_smile

Haha, i slutändan så wink
andreas_1996 skrev:
ska .... följas big_smile haha

Härligt! big_smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Egenföretagare
999 Inlägg
2 oktober 2015
#10
Ska bli kul och få se den räddad, såg den när den låg på blocket men som vanligt har man dåligt med tid och plats


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
#11
FredrikRangert skrev:
Ska bli kul och få se den räddad, såg den när den låg på blocket men som vanligt har man dåligt med tid och plats

Kul att du hittade hit! smile Kände att det kunde vara värt ett försök, även om det är lite tight med både tid och utrymme. Kunde dock inte motstå impulsen lol Jag har åandrasidan ingen superbrådis att fixa den, då jag har min andra bil att åka i smile
Målet är väl att den ska rulla lagom till våren/sommaren.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

23 Inlägg
4 oktober 2015
#12
Kul att du fått upp en projekttråd på den! smile Prenumeration lagd!


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
5 oktober 2015
Trådstartare
#13
fredrikwerme skrev:
Kul att du fått upp en projekttråd på den! smile Prenumeration lagd!

Det fick bli så till slut smile tackar!

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
7 oktober 2015
Trådstartare
#14
Vi kör väl en liten enkel uppdatering.

Bilen köptes som sagt med trasig nivåreglering. Den gick sönder efter någon form av vattenläckage.

Jag började med att kolla det enklaste, nämligen reläet som sitter på kompressorn. Reläet funkade när jag körde det löst. Styrspänningen till relät mättes ca 7,5V avstängt och 8,5V på tomgång.
Kopplade jag förbi reläet startade kompressorn.
Ventilerna som reglerar luft från kompressorn verkade dock vara stängda, då kompressorn jobbar men ingen luft kommer från slangarna. Uppmätt styrspänning även här 7,5V och de reagerar bra på 12V.

Då var nästa steg att leta reda på vad som kan ge fel signaler. Efter lite googlande verkade det finnas tre större grejer givarna som sitter på bakaxeln, kablaget till givarna eller styrboxen.

Jag började med det enklaste och kollade kablaget. Där hittade jag 3 kablar som gått av till höger givare. Verkade även som att någon varit där och lagat det förut.
Köpte nya för-crimpade kablar och en ny kontakt på bmw. Mycket smidigt att byta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-4bd7fe99fe128c76cad8f4e166a29d89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-5c874deb9de709488af82abbb2c19cbf.jpg

Det hjälpte dock inte för att få igång nivåregleringen, men det hade ju behövts göras oavsett.
Då stod det i valet och kvalet mellan givarna eller styrboxen. Jag chansade på styrboxen då den mest troligt fått i sig lite vatten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-d00595e6593c099a011e3082031c807e.jpg
Det började då funka! smile Men efter att låtit den pumpa upp till nivå igen ett par gånger sprängdes bälgen på höger sida hmm Lite lätt snopet!

Bälgen har allt sett bättre dagar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-6dfe212e8cc8ea27b968b831c35b23d9.jpg

Så jag satte igång sökandet efter en bälg. Hittade till slut två stycken på ren chans hos returbilen för 250kr/st smile
Lika bra att byta båda, stor chans att den vänstra är lika sliten som den högra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-9e0c04f69ad2d96decf93d7ac2fb7852.jpg

Så nu är det full fjutt på nivåregleringen!

Har även funderat på om jag skulle provat att besikta den för att få en "att göra lista" under tiden jag repar lådan. Men jag har inte riktigt bestämt mig ännu.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Egenföretagare
999 Inlägg
8 oktober 2015
#15
Härligt! Luftnivåreglering är jäkligt smidigt på en kombi


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
8 oktober 2015
Trådstartare
#16
FredrikRangert skrev:
Härligt! Luftnivåreglering är jäkligt smidigt på en kombi

Oja, det är väldigt behändigt! Speciellt när man kör fulllastat i skuffen och drar släp samtidigt smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
11 oktober 2015
Trådstartare
#18
Benzin-rider skrev:
Följer! big_smile

Tackar! big_smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
11 oktober 2015
Trådstartare
#19
Det följde med två nya ABS-givare när jag köpte bilen och det fanns felkod på givare höger bak.
Jag tog och bytte den igår.

Nya givare, en fram och en bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-c2d68bcc77de18420ad4e79db17080dd.jpg

ABS-lampan i mätarhuset slutade lysa direkt när jag vred på tändningen för att radera felkoden med INPA.
Startade sedan bilen och allt verkade frid och fröjd. Dock efter en stund på tomgång, började ABS-lampan lysa igen och felkoden var tillbaka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f10466ef51ec3b7a3b0f44dededa302d.jpg

Provade att sätta tillbaka den gamla givaren, men den ger samma felkod fast med ett annat värde på "Vehiclespeed" = 2.63 km/h. Satte iallafall dit den nya givaren och raderade felkoderna igen. Då slocknade lampan i mätarhuset och verkar sedan dess vara borta.
Kan det vara ABS-enheten som strular?

Regplåtsbelysningen fungerade inte när jag köpte bilen. Trodde då att kablarna hade gått av i gångjärnen.
Visade sig dock vara dåliga LED-lampor som ärgat sönder. Petade bara dit vanliga halogenlampor som jag hade liggandes tills vidare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-d905e946b9bf21cfaab65f2f2fdb7a2a.jpg

Till sist har jag troligen hittat vattenläckaget. Det verkar vara att bagageluckan är lite snedjusterad och inte ligger an mot tätningen riktigt. Så ska försöka ge mig på detta när det finns lite tid över.
Som synes ovan är luckan väldigt rostangripen så det känns inte värt att lägga ner tid på den. Hojta gärna till om ni vet av någon relativt rostfri lucka inkl. ruta smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 oktober 2015
#20
Farsan hade en E39 523 för ett antal år sedan. Det var en -00 har jag för mej, den hade problem med ABS styrenheten, det började med att han fick byta givare lite nu och då, tillslut så hjälpte inte det och då visade det sej att ABS styrenheten var defekt. Den byttes och efter det försvann problemet helt. Dock var det inte gratis, för enl de som gjorde arbetet (lokal BMW åf) så skulle de ha 3000 kr för att gifta in den nya styrenheten plus att själva enheten gick på 7500 kr ny.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök