Vi kör väl en liten enkel uppdatering.
Bilen köptes som sagt med trasig nivåreglering. Den gick sönder efter någon form av vattenläckage.
Jag började med att kolla det enklaste, nämligen reläet som sitter på kompressorn. Reläet funkade när jag körde det löst. Styrspänningen till relät mättes ca 7,5V avstängt och 8,5V på tomgång.
Kopplade jag förbi reläet startade kompressorn.
Ventilerna som reglerar luft från kompressorn verkade dock vara stängda, då kompressorn jobbar men ingen luft kommer från slangarna. Uppmätt styrspänning även här 7,5V och de reagerar bra på 12V.
Då var nästa steg att leta reda på vad som kan ge fel signaler. Efter lite googlande verkade det finnas tre större grejer givarna som sitter på bakaxeln, kablaget till givarna eller styrboxen.
Jag började med det enklaste och kollade kablaget. Där hittade jag 3 kablar som gått av till höger givare. Verkade även som att någon varit där och lagat det förut.
Köpte nya för-crimpade kablar och en ny kontakt på bmw. Mycket smidigt att byta.
Det hjälpte dock inte för att få igång nivåregleringen, men det hade ju behövts göras oavsett.
Då stod det i valet och kvalet mellan givarna eller styrboxen. Jag chansade på styrboxen då den mest troligt fått i sig lite vatten.
Det började då funka!
Men efter att låtit den pumpa upp till nivå igen ett par gånger sprängdes bälgen på höger sida
Lite lätt snopet!
Bälgen har allt sett bättre dagar!Så jag satte igång sökandet efter en bälg. Hittade till slut två stycken på ren chans hos returbilen för 250kr/st
Lika bra att byta båda, stor chans att den vänstra är lika sliten som den högra!
Så nu är det full fjutt på nivåregleringen!
Har även funderat på om jag skulle provat att besikta den för att få en "att göra lista" under tiden jag repar lådan. Men jag har inte riktigt bestämt mig ännu.