3337
Sök

KÖPRÅD: Bruksbil 140-270k

731 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
Hej,
Sitter idag med en VW polo 1.4 TDI -07 och 16k mil. Iom att BMWn tar garage platsen så "måste" jag ha en diesel / bensinvärmare. Har haft polo i 3 år nu och är överlag mycket nöjd, men jag kör rätt mycket motorväg och då blir 3 cyl ganska törstig.

Bilen jag har nu har åkt ca 1700 mil per år.

Har väl tänkt att betala i regionen 140-270' och ny bil är inte aktuellt.

Krav:
Minst 4cyl
Dieselvärmare
Årsmodell 2012+
Inte mycket större än golf klassen
Inte automat, måste vara manuell.

Bilar jag funderar över idag är:
Golf 105/110 hk diesel
Golf GTD 2014 ( inte sett någon med dieselvärmare ).
Golf 140/150hk (nackdel för den med 140 som är med i dieselgate problemet, och 150hk är snudd på lika dyr som GTD).

Har väl sneglat lite på BMW 1serie cupe med lite större dieselmotor men dom har inga värmare.
Och priset jag fått för att montera värmare är drygt 25 000kr, känns inte så motiverande att lägga in det. Men det är helt klart ett alternativ.

Vad tycker ni, vad skulle ni satsat på om ni rörde er i dom summorna?
Bilen kommer används som bruksbil och kommer stå ute året runt, har ca 2.8 mil enkelresa till jobbet. Och jag har inte möjlighet till EL så den typen av värmare går bort.

Tack smile

76 Inlägg
14 oktober 2015
Vetetusan om du kommer undan dieselgate i någon 4cyl från vw. Slog upp pappas gamla 1.6tdi Octavia som han hade förut på vw's hemsida och där verkade det som att den skulle in på verkstad.

För övrigt var det en väldigt trevlig bil med helt OK komfort, 1.6 tdi trycker på helt ok så länge man inte har maxlast och släpvagn. Snål på bränsle också, 0.5-0.55 vid pump. Varvar ca 2200 i 120kmh med femväxlad manuell. Vi hade en årsmodell 2010.

smile /Felix

731 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
Okej, jag testade att koll 2014 GTD och den var grön i alla fall. Samma sak med min 1.4tdi.

1 192 Inlägg
14 oktober 2015
Jag hade hållit mig undan från att köpa diesel i dagsläget med tanke på hur situationen ser ut. Vi vet inte vad som kommer hända med priserna, kanske händer ingenting. Jag är bara glad att jag sålde av min Golf TDI innan VAG blottades trots att den hade dieselvärmare. Kan du vänta med bilköpet så hade det nog varit smartast. Bilen du har i nuläget är egentligen klockren till ändamålet men det verkar bara som att du vill ha bekvämligheten av en varm bil och tycker bilen du har varvar för högt vilket är förståeligt.

Jag anser att det är intressant att se vad som händer med priserna innan man köper ny volkswagen diesel! Även om GTD inte är drabbad så kanske priset drabbas pga att marknaden kyls ned lite.

EDIT: Det är inte riktigt min sak att rekommendera Toyota, då vi har personer på forumet som brinner betydligt mer för detta märke (känns dig träffad Evildan), men har du funderat på Prius alt Auris? Har du en frän BMW i garaget så vem bryr sig om du puttrar runt i en Prius som brukis? Billigare än så kommer du inte undan. Ju tråkigare bil du har som brukis desto roligare blir BMWn när den rullar ut!
Senast redigerat av Cracksoup (14 oktober 2015)

731 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
Haha fint skrivet Cracksoup, prius går helt bort dock. Känner suget efter lite motorstarkare diesel. Kanska ska leta efter andra märken, jag är dock såld på tyska bilar big_smile

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
14 oktober 2015
hardrox skrev:
Har väl sneglat lite på BMW 1serie cupe med lite större dieselmotor men dom har inga värmare.
Och priset jag fått för att montera värmare är drygt 25 000kr, känns inte så motiverande att lägga in det. Men det är helt klart ett alternativ.

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_120 … 11&w=1

Finns cabben med värmare lär väl coupen finnas med det också? Eller 120d med 176hk är för klen?

/Mattias

Evildan
14 oktober 2015
Cracksoup skrev:
Jag hade hållit mig undan från att köpa diesel i dagsläget med tanke på hur situationen ser ut. Vi vet inte vad som kommer hända med priserna, kanske händer ingenting. Jag är bara glad att jag sålde av min Golf TDI innan VAG blottades trots att den hade dieselvärmare. Kan du vänta med bilköpet så hade det nog varit smartast. Bilen du har i nuläget är egentligen klockren till ändamålet men det verkar bara som att du vill ha bekvämligheten av en varm bil och tycker bilen du har varvar för högt vilket är förståeligt.

Jag anser att det är intressant att se vad som händer med priserna innan man köper ny volkswagen diesel! Även om GTD inte är drabbad så kanske priset drabbas pga att marknaden kyls ned lite.

EDIT: Det är inte riktigt min sak att rekommendera Toyota, då vi har personer på forumet som brinner betydligt mer för detta märke (känns dig träffad Evildan), men har du funderat på Prius alt Auris? Har du en frän BMW i garaget så vem bryr sig om du puttrar runt i en Prius som brukis? Billigare än så kommer du inte undan. Ju tråkigare bil du har som brukis desto roligare blir BMWn när den rullar ut!

Boomshackalack...det gör jag.

Klockrent bilköpartips fån dig. wink

På evilbay köps en Webasto bensinbrännare för måttliga 8700kr inkl märkesspecifierad monteringssats och tidur.
En Auris HSD och en sådan så är det varmt och bekvämt snålbilsåka, men det faller platt pga TS krav på oljeomrörarspak.
Finns givetvis även dieselvärmare om någon nu ämnar använda sig av J.C kallade "satans fuel" istället för sin persontransport.

En trevlig tystgående bil i jämförelse med en Golf är MB B-klasse med önskad dieselsnurra alternativt en C-klasse.
Tyst bekvämt och tyskt med allt vad det innebär för en bilägare.
Avensis finns även den med olika dieselmotorer, bla en 177hk som är rätt snål och lågvarvig.

Kan TS tänka sig att ändå åka automatbil som rullar snålt och tyst finns även Lexus IS 300h.
http://www.blocket.se/skaraborg/Lexus_I … 12&w=3

731 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
Hybriden faller bort då jag inte har EL (bilen står på gatan så att säga).

@ matteeee, högst oklart om det där är vanlig el värmare eller dieselvärmare. 176hk duger fint. Såg idag att alla Volvo diesel i norden har värmare som standard, ska kika runt bland volvos om det finns något som tilltalar mig där. Känns lite tveksamt men inte omöjligt.

Någon som har något tips gällande diesel volvo 2012-2014 ? Kommer självklart kolla upp eventuell bilmodell på nätet noga innan köp smile

398 Inlägg
14 oktober 2015
Är du egentligen insnöad på Golf borde du kolla på deras reasonably priced broder, Skoda Rapid. Som du vet delas mycket komponenter och teknik (nästan all) men du får mycket mer bil för pengarna. Angående köp av diesel från VW eller inte så är det inte odelat negativt. Ingen har missat senaste skandalen vilket gör att efterfrågan sjunkit drastiskt. Lite som när Saab gick i konkurs finns möjlighet till fynd innan folk nyktrar till och inser att VW kommer lösa detta utan att du som ägare blir alltför drabbad.

71 Inlägg
14 oktober 2015
Bmw har en kampanj nu som är utgående dock med deras 116D (tre-cylindriga) på 116hk som går att köra med 0,4-0,6 beroende på högerfot. Tysta i kupén också. Annars är det 118d och uppåt som är fyrcylindriga men det är en annan summa.. 118i kommer det komma kampanjer på nu till Q4. Dieselvärmare är något BMW är lite dåliga med, jag hade inte fabriksmonterat det utan köpt det och monterat i efterhand istället.

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.

Evildan
14 oktober 2015
hardrox skrev:
Hybriden faller bort då jag inte har EL (bilen står på gatan så att säga).

@ matteeee, högst oklart om det där är vanlig el värmare eller dieselvärmare. 176hk duger fint. Såg idag att alla Volvo diesel i norden har värmare som standard, ska kika runt bland volvos om det finns något som tilltalar mig där. Känns lite tveksamt men inte omöjligt.

Någon som har något tips gällande diesel volvo 2012-2014 ? Kommer självklart kolla upp eventuell bilmodell på nätet noga innan köp smile

Du behöver inte något eluttag för att köra hybrid den sköter sig helt själv, förutom att du måste du tanka den med bensin, och kör sedan obekymrat vidare med låg förbrukning och mjuk drivlina.
Plug-In laddhybrider kan laddas via ett eluttag och ger då vissa fördelar om dom så görs men fungerar även dom utmärkt utan extern laddning.

731 Inlägg
15 oktober 2015
Trådstartare
AX3L: Ska absolut kolla in rapid's spaceback. Den nyaste såg i alla fall bra ut.

Kubista: Bmw ligger lite i det övre prisspannet och jag är något tveksam till 1serie med 5 dörr (utseendet). Sen att BMW inte verkar ha dieselvärmare i bilarna gör inte saken bättre.

Evildan: Alright, får se. De är inte riktigt den typen av bil jag är ute efter smile

Jag har passat på att maila om en Golf GTD som står på VW, saknar dock dieselvärmare och detta har jag efterfrågat för att se vad dom kan göra. Hoppas på att intresset är lite svalare för dom bilarna idag och att VW vill sälja. Får jag "rätt" pris på den med värmare monterad så kanske det är bilen jag väljer. Annars sneglar jag lite på V40 och golf med 150hk diesel..

Evildan
15 oktober 2015
hardrox skrev:
AX3L: Ska absolut kolla in rapid's spaceback. Den nyaste såg i alla fall bra ut.

Kubista: Bmw ligger lite i det övre prisspannet och jag är något tveksam till 1serie med 5 dörr (utseendet). Sen att BMW inte verkar ha dieselvärmare i bilarna gör inte saken bättre.

Evildan: Alright, får se. De är inte riktigt den typen av bil jag är ute efter smile

Jag har passat på att maila om en Golf GTD som står på VW, saknar dock dieselvärmare och detta har jag efterfrågat för att se vad dom kan göra. Hoppas på att intresset är lite svalare för dom bilarna idag och att VW vill sälja. Får jag "rätt" pris på den med värmare monterad så kanske det är bilen jag väljer. Annars sneglar jag lite på V40 och golf med 150hk diesel..

Mitt förslag om Auris är en bil i den storleksklassen du initialt sökte fast med bättre tillförlitlighet än VAGs produkter tillika lägre ägandekostnader. wink
Men är du inte sugen på just en sådan så är det ju så.

I samma storleksklass som Golf finns även KIA Cee'd, Hyundai i30, Peugeot 308 eller Citroën C4 med oljebrännare, dom bilarna ligger dessutom bättre till i oberoende undersökningar gällande tillförlitlighet än just VW Golf.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
15 oktober 2015
Skippa kravet på årsmodell och köp en hederlig och gedigen diesel-Mercedes från 70-talet. Relativt bränslesnål, en udda skapelse på vägen som säkerligen kommer dra en del blickar till sig, enkel att skruva med för en vanlig lekman, skattebefriad, obefintlig värdeminskning, nostalgi på högsta nivå, och eftersom man kan hitta en fräsch sådan för 20-30 000 så har du över 200 000 kr till övers som du exempelvis kan spendera på en jordenruntresa wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

731 Inlägg
15 oktober 2015
Trådstartare
Haha bra förslag, not.
BMWn drar nog med blickar, och en diesel från 70 är nog inte den effektivaste maskinen man hittar big_smile

- Always Faithful
507 Inlägg
15 oktober 2015
Köp en Volvo V60, du kan få en d5:a 215hk -12 Fullutrustad för ca 230k utan hiskeliga miltal. Bryr du dig inte om utrusningen, fine du lär du komma undan ännu billigare.

- Förbrukning ca 0.5-0.7 beroende på hur din väg och körstil ser ut.
- Tillräckligt med effekt för att uträtta "Svenssons" vanliga behov.
- Säkerhet, det kommer du inte undan i en Volvo.
- Dieselvärmare med tidur osvosv...

Det är vad jag har för planer angående nästa bil! smile

http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V6 … 15&w=3

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"

497 Inlägg
15 oktober 2015
hardrox skrev:

Åkte V40 D2 en del i vintras, riktigt trevlig bil och hade gärna haft en egen om ekonomin tillåtit det just nu(är student ett par år till). Lagom stor, låg bränsleförbrukning, rätt snygg m.m. D2an är inte jättepigg men funkar utan problem att ligga i motorvägsfart och förbrukningen stannar runt 0,5l/mil även när man håller 120-130 smile

Skulle jag köpa en V60 så skulle jag inte kolla på dom med mindre motor än D3.

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

4 822 Inlägg
15 oktober 2015
JossanB skrev:
D2an är inte jättepigg men funkar utan problem att ligga i motorvägsfart och förbrukningen stannar runt 0,5l/mil även när man håller 120-130 smile

med den förbrukningen kan man ju lika gärna köpa en D3 istället och får då en betydligt piggare och trevligare motor, jag ligger på ca 0,6 med min V40 D3 -14 med automat. lägsta jag fått den att dra är 0,55 och det var när vi va uppe och kollade på svenska rally i vintras och då va vi 3 pers + endel packning i bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

731 Inlägg
16 oktober 2015
Trådstartare
V60 blir nog lite stor, jag har ingen användning av en stor bil idag smile. V40 kan bli ett alternativ, verkar vara billigare försäkring än golf också.

497 Inlägg
16 oktober 2015
Christian S skrev:
JossanB skrev:
D2an är inte jättepigg men funkar utan problem att ligga i motorvägsfart och förbrukningen stannar runt 0,5l/mil även när man håller 120-130 smile

med den förbrukningen kan man ju lika gärna köpa en D3 istället och får då en betydligt piggare och trevligare motor, jag ligger på ca 0,6 med min V40 D3 -14 med automat. lägsta jag fått den att dra är 0,55 och det var när vi va uppe och kollade på svenska rally i vintras och då va vi 3 pers + endel packning i bilen.

Absolut, själv skulle jag köpa en D4 om jag skulle köpa en V40. Skrev bara om D2an för att det är i nuläget den enda motorn jag testat i V40 smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

Sök