4243
Sök

Svetsa eget avgassystem till V70

5 Inlägg
16 oktober 2015
Trådstartare
Tjena!

Tänkte försöka mig på något nytt och kul och bygga mig ett eget avgassystem till min V70-98 2.5t.
Det gamla systemet som sitter på läcker lite, men bilen har rullat över 30k så känner att jag inte vill lägga ner några seriösa pengar på ett nytt.
Dessutom vill jag ta del och utveckla mina kunskaper inom svets så varför inte göra sig ett eget?

Tänkte mig att köra från katalysatorn och bak, då detta verkar vara det enklaste alternativet samt för att det inte ska bli ett för stort projekt. Tänkte köra 2.5 tum/7.61 mm rostfritt, med en tjocklek på 2mm. Fanns även i 3.6mm tjocklek men då fördubblas priset, samt gör svetsningen svårare.
Har kollat diverse leverantörer av stålrör/svetsrör, har även en farbror som jobbar med VVS så kan nog hitta och köpa utan problem, dessutom är det billigare att köpa som företag via hand företag smile

Har inte gått närmare in på detaljerna, tänkte kolla runt på nätet lite och se om jag hittar några vettiga ritningar eller liknande projekt här på Garaget, innan jag börjar mäta ut osv.

Låter detta som en bra ide, och bör jag tänka på något? Förslag?
Är ny inom detta ämne så säg gärna vad ni tycker smile

//Jollen

5 Inlägg
16 oktober 2015
Trådstartare
Ja, glömde ju en viktig del.
Ljuddämpare, vad tycker ni jag ska göra angående detta?

Jag vill ha lite bättre feedback från motorn, men jag vill verkligen inte att den ska låta som en sportbil/traktor.

Öppen på förslag vad ni tycker jag ska hitta på, men budgeten är låg och projektet är mer i utbildningssyfte.

//Jollen
Senast redigerat av Jollen12 (16 oktober 2015)

Forummoderator
26 388 Inlägg
16 oktober 2015
Var det nåt fel på din första tråd?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308995

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 252 Inlägg
16 oktober 2015
Jollen12 skrev:
Fanns även i 3.6mm tjocklek men då fördubblas priset, samt gör svetsningen svårare.

...och så skulle systemet bli sjukt tungt.

Jollen12 skrev:
Har kollat diverse leverantörer av stålrör/svetsrör, har även en farbror som jobbar med VVS så kan nog hitta och köpa utan problem, dessutom är det billigare att köpa som företag via hand företag

Tänk på att hitta en kvalité på stål som faktiskt lämpar sig till avgassystem. Det finns ju en hel del rostfritt som är direkt olämpligt till avgassystem.

5 Inlägg
16 oktober 2015
Trådstartare
Angående min andra tråd fick jag inte direkt önskad respons...

Jo, kollat en del på det. SS2333 rostfritt var det jag tyckte passade bäst och även använt av större producenter av avgassystem.

Kollat runt lite och fått intrycket att projektet skulle bli svårt då det behövs många skarvar osv, finns det något sätt att förenkla arbetet?
Svetsa 90vinklar är väl inte det jag syftar på, men något som förminskar mängden pusslande med rör för att få önskad passform. För att bocka egna rör är lite utanför min kunskap.

//Jollen

Sök