Man skall komma ihåg att oljetester görs på "färska/nya" oljor. Egenskaperna efter säg 700 mil kan kanske vara helt annorlunda. Jag säger inte att "märkesoljorna" skulle vara bättre på denna punkt. Det är additivpaketen som ger oljan dess egenskaper i stora drag (en olja kan bestå av typ 25-30% av "additiv" om jag inte missminner mig...). De bästa/nyaste additivpaketen är kanske inte tillgängliga för alla oljetillverkare. Mig veterligen finns det typ 5-6 företag i världen vilka tillverkar "additivpaket", jag tror INTE att Castrol tillverkar sina egna additivpaket, om jag minns rätt. De köper dessa från nån annan, men förmodligen har de mer eller mindre specat kraven för "additivpaketet". Additivpakets tillverkarna tar säkert fram egna "additivipaket" vilka de säljer till "kreti & pleti". Dessa paket är säkerligen riktigt bra, men kanske inte de allra bästa?
Man kan ju faktiskt göra jämförelsen mellan Castrol & Aral. Båda ingår i samma koncern, så det ligger nära till hands att de "hjälper varandra". För nåt år sedan kom Castrol med "Ti" oljorna, det dröjde inte länge innan Aral kom med nåt motsvarande. Sen tror jag INTE att det finns några identiska Castrol/ Aral oljor, men båda märkena har riktigt bra oljor om man håller sig till det bästa sortimentet enligt min åsikt. Men visst Motul 300V är några snäpp bättre, har själv funderat på 300V men typ 120kr/l som lägst är rätt dyrt när jag kan köpa motsvarande Castrol olja för ca 65 kr/litern...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure