3333
Sök

Angående volvo 945 (kaross/underredet) (ROST)

67 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
#1
undrar lite vad är skillnaden på volvo 945 -93 och volvo -945 98

i kaross/underredet hört många säger nyare 945 rostar mera än gamla men är sugen på vad skillnaden är
är de fel jag har hört?? i så fall vilken rosta mest & vad är skillnad tack.

mvh


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 oktober 2015
#2
Låter som fullständigt vansinne. Aldrig hört på maken... Men vad vet jag??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 oktober 2015
#3
Alla bilar rostar. Skillnaden i hur mycket beror på: rostskyddets kvalite/noggrannhet från fabrik, hur bra/dåligt bilen vårdats samt i vilken miljö bilen använts (har man tex kört mycket på hårt saltade vägar så...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 450 Inlägg
20 oktober 2015
#4
Just årsmodell 98 känns som den rostar mer än andra 940, men de beror ju så klart på hur man behandlar bilen, den 945 classic som ja hade var helt upprutten i trösklarna. En kompis till mig hade också en 945 classic som va helt slut i trösklarna å golvet.
Vet även en annan bekant med en 940 som fått trösklarna bytta pga rost

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

huh?
10 427 Inlägg
20 oktober 2015
#5
nouton skrev:
undrar lite vad är skillnaden på volvo 945 -93 och volvo -945 98

i kaross/underredet hört många säger nyare 945 rostar mera än gamla men är sugen på vad skillnaden är
är de fel jag har hört?? i så fall vilken rosta mest & vad är skillnad tack.

mvh
Har också hört detta från en till synes rutinerad besiktningstekniker när jag var inne med faderns gamle 940 '93 för några år sedan. Förvisso hade just den bilen ett rosthål mitt i ena tröskeln men besiktningsteknikern var nöjd i övrigt och påpekade att de brukade se värre ut på de nyare 940-bilarna.

Kanske är någon skillnad i lackering eller underredsbehandling.


914 Inlägg
20 oktober 2015
#6
Håller fullständigt med att senare 940 rostar mer.Det verkar som underredsbehandlingen och hålrumsskyddet blev sämre.
Men jag har sett senare 940 med bra rostskydd men även sådana med väldigt tunt lager med underredsmassa,så det verkar variera på de senare modellerna.


Sök