Halloj!Kände att det var dags att dela med mig av mitt lilla projekt, dels för att få hjälp av alla härliga personer här på garaget och för att sprida lite inspiration!
Jag köpte för några månader sedan en Ke70, helt komplett i originalskick som jag hade tänkt bygga på. Jag kom aldrig riktigt till skott med det då jag tyckte det var synd att skruva sönder en så fin bil! Men sen en dag såg jag en säljes annons på Facebook.
Det var ett påbörjat Ke70 projekt. Allt som denna kille hade gjort med bilen var det jag hade planerat att göra med min, fast jag hade tänkt att köra Sr20det(vi återkommer till den punkten) Enda problemet var att bilen stod 63 mil hemifrån mig (enkel resa) Men efter en veckas tänkande så packade jag och en kompis bilen och åkte uppåt i landet, med biltransportkärran hoppandes bakom.
Mycket jobb kvar att göra på den, men det mesta "grov"jobbet är så gott som klart.
Bilen ska vara körklar tills sommaren.
Saker som är tänkt med bilen
Fullbur
Fixa styrvinklar
Ducklip fram och bak (JDM)
Skärmbreddare
Bygga klart Ca18det motorn (Steg 3 osv)
Quadlight front
Sitta-still stolar
Lackera
Bygga bränslesystem
Nissan s13 framvagn
Volvo 1031 bakaxel (Svetsad diff)
Apex Coilovers fram och bak
Apex motorkuddar (stenhårda)
Apex ställbara topplagringar
Ställbara caster-stag
Ställbara stag i hela bakvangen
4/114,3 bultdelning fram och bak
Slitsade/borrade skivor fram och bak
Nya större bromsok fram och bak
Yellow Stuff belägg
Stålombundna bromsslangar
Breddade bärarmar (15mm per sida)
Stående pedalställ
Sparco Snap-off ratt
Helrensad inutiTack tillAutoexperten
Hydroscand
Varah Retroparts
----------------------------------Vi börjar lite smått med bilder på min "fina" Ke70, som jag hade tänkt att bygga på först.
Får ursäkta mig för bildkvaliten (Iphone5). Ska börja ta med min riktiga kamera till garaget i framtiden.
Hämtade den i Eskilstuna av en trevlig kille som använde den till jobbet emallanåt.
Helt original och motorn är numera nyrenoverad!
Här kommer då lite bilder på bygg-bilen! Ska plockas ned helt och håller för att fräscha upp allt och så!
Man var ju tvungen att ställa dem bredvid varandra!
Camber much?
In med dig i garaget, så jag kan börja riva dig! Bilen har ca 4-5cm frigång emellan framvagnsbalk och marken, tur man köpte en domkraft som fixade det!
När hon står såhär, på pallbock och utan hjul så man ser lite av grejerna. Den ser skabbig, men endå lite snabb ut!
Nu var det dags att lyfta ur motorn för att kolla över skicket på den. Det är tänkt att jag ska göra iordning chassit först, för att sedan få igång Ca18det motorn. Jag kommer köra den original till en början för att se att allt fungerar och lirar som det ska, och sedan bygga om den steg för steg.
Framvagnen ska plockas ner då den ska byggas om lite, samt lackas om (vill inte ha grönt) Jag ska också skrapa och lackera hjulhusen så det inte ser så tråkigt ut!
Min polare fick visst vara med på bilden
Framvagnsbalken ska byggas om för att få fram styrväxeln ca 4 centimeter. Den svarta på bild är redan ombyggd, och där ser ni skillnaderna.
Hade tänkt att köra med M50b25iv först, men kom på andra tankar. Motorn är såld men lådan finns kvar, och är tillsalu (ZF, funkar som den ska och inga skrap). Bara höra av sig om det är någon som vill köpa.
Och som avslutning för idag så slänger jag väl upp en bild på mig själv!
Kommer eventuellt åka ut idag och pilla lite, annars så blir det i helgen då jag är lite sjuk just nu. Då kan ni förvänta er bättre bilder (systemkamera) och massor text! Finns det något ni vill ha bilder på så kan jag fixa det.
Ha det bra sålänge!