3227
Sök

Volvo v70N motorbyte diesel till bensin

250 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hej,
sjukt länge sen man skrev här senast, men tror bestämt svaren jag söker finns här så 2 snabba:

Enligt rubrik då, byta spis i V70 -01
Vi kan börja med att konstatera att det fysiska bytet inte är ett hinder för mig att göra själv är medveten av vidden i det då motorstyrning mm skiljer GROVT osv, så den biten skippar vi i diskussionen.

Orsaken till detta jobb är att jag äger en lätt kantstött bensinare(2,4 170hk) som är i gott skick förutom ena främre hörnet den är ett par cm kortare mellan torped och fjädertorn, så lite krabbgång på den man ser dock iaf inte navet bak när man står framför den....wink
Bor i norrbotten och det dök upp en billig diesel med kammen av på tre ställen efter hoppad rem. Pga avståndet att hämta jämfört med att rakla iväg ner söderut så kan det bli lönsamt att förena dem.

Frågorna är vad kommer man stöta på för problem med mjukvaran?? om man tar så mycket som möjligt som hör till motorn, kommer bilen låsa sig fullständigt pga att boxar inte är parade??

Vad säger bilprovningen?? Bilen finns ju med samma motor alternativ kommersiellt, eller vägrar de ändå? Ska man flytta chassi nr när man lika är igång?? är ju bara färgen som skiljer då och det vet jag de kan byta vid vanlig besiktning iaf på hojar.

Tackar på förhand


3 173 Inlägg
250 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
#3
tobzter skrev:
Besiktningen blir ditt största problem tyvärr

Var lite lur på det efter helbilsgodkänningen....Ska ringa och se med dem imorron, kanske man kommer runt det om ngn plåt råkar ramla loss och man blandar ihop dem.


3 354 Inlägg
27 oktober 2015
#4
är inte helfordonsgodkännandet som sätter stop utan att man inte får byta motor hursomhelst på bilar efter -93.
Samt vad för plåt pratar du om?
Tror inte besiktningen lyckas missa att det ska sitta en Dieselmotor istället för en Bensinmotor. I sådana fall måste bensinmotorn gå såpass uselt så den låter som en diesel.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

250 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
#5
Seth skrev:
är inte helfordonsgodkännandet som sätter stop utan att man inte får byta motor hursomhelst på bilar efter -93.
Samt vad för plåt pratar du om?
Tror inte besiktningen lyckas missa att det ska sitta en Dieselmotor istället för en Bensinmotor. I sådana fall måste bensinmotorn gå såpass uselt så den låter som en diesel.

Chassi numret och reg nr jag syfta på, det kan med fördel även följa med i motor bytet är sak samma då på bilprovningen. Aldrig varit med om att de annat än tagit en snabb titt i framrutan....


One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2015
#6
De är ju mycket som ska flyttas hmm   Bränsletank... all elektronik.. hela avgasystemet + motor ,växellåda, drivaxlar
Sen ska du på något sätt para ihop  skiten  me Abs/antispinn å resten av systemet (omöjligt? )

Om du väl lyckas få allt å fungera .. skulle någon mot all förmodan kolla upp om dom 3 chassinr som finns på bilen stämmer så kan de bli dyrt, speciellt vid en olycka.

Å ska du byta nr på instrumentpanelen får du plocka bort i-brädan eller rutan för å lyckas...


The Bear
293 Inlägg
27 oktober 2015
#7
Köp en diesel istället.. Du kommer aldrig förbi besiktningen med en dieselmotor i en bensinbil, omöjligt att missa.
Märker man att bilen har bytt till dieselmotor = regbes
Har du mixtrat med chassinummer och det upptäcks = plombering och utredning av fordonet = bojsänke

Med allt arbete som ska läggas ner för att genomföra bytet.. Finns inte ord på hur bortkastat det är.

Ska du göra det i annat syfte än att köra på gata med, go for it!

Annars: Köp en dieseltraktor direkt istället

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

250 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
#8
Xuri skrev:
De är ju mycket som ska flyttas hmm   Bränsletank... all elektronik.. hela avgasystemet + motor ,växellåda, drivaxlar
Sen ska du på något sätt para ihop  skiten  me Abs/antispinn å resten av systemet (omöjligt? )

Om du väl lyckas få allt å fungera .. skulle någon mot all förmodan kolla upp om dom 3 chassinr som finns på bilen stämmer så kan de bli dyrt, speciellt vid en olycka.

Å ska du byta nr på instrumentpanelen får du plocka bort i-brädan eller rutan för å lyckas...

som sagt i trådstarten är fullt på det klara med jobbet... vilket inte är ngt hinder. Dock en av frågeställningarna var just vad abs säger med annan styrbox men där är det ingen som sagt blankt det går inte iaf,
måste lika loss med instrumenteringför att få all el att lira. Mekandet är inga som helst bekymmer, det är skoj och får ta tid då det inte är en bil i bruk utan för att rädda ett bojsänke

sotar skrev:
Köp en diesel istället.. Du kommer aldrig förbi besiktningen med en dieselmotor i en bensinbil, omöjligt att missa.
Märker man att bilen har bytt till dieselmotor = regbes
Har du mixtrat med chassinummer och det upptäcks = plombering och utredning av fordonet = bojsänke

Med allt arbete som ska läggas ner för att genomföra bytet.. Finns inte ord på hur bortkastat det är.

Ska du göra det i annat syfte än att köra på gata med, go for it!

Annars: Köp en dieseltraktor direkt istället

Ska byta tvärtom just för att rädda ett bojsänke,
har redan en diesel traktor(caddy tdi wink )
Senast redigerat av gorre (27 oktober 2015)



Sök