2786
Sök

Ljustuta funkar men inte helljus!

6 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
#1
Tjena!

Tjejens bil har ett lustigt problem.
Helljuset fungerar när ljustutan används men inte vid vanligt helljus. Vi har testat att byta spaken men det gav ingen effekt. Vi har också testat relä och kollat att säkringarna är hela.

Det enda jag kan tänka skulle kunna orsaka något sånt här är kabelfel mellan helljusläget och relät(förutsatt att ljustutan går på annan kabel än helljuset fram till relät).

Är det någon som har varit med om liknande som kan ge lite tips?

Bilen ifråga är en Chevrolet Lacetti -06.
Senast redigerat av Vojoda (27 oktober 2015)

4 821 Inlägg
27 oktober 2015
#2
dum fråga kanske men ni har satt ljusvredet i rätt läge? för helljuset funkar bara i halvljusläget.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

6 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
#3
Det glömde jag skriva! big_smile Självklart har vi också satt ljusvredet till helljus smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2015
#4
du får nog svar enklare  om du skriver ifall de gäller en Stiga turbo me midjestyrning å uppsamlare eller en Airbus A380.


6 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
#5
Bilmärke/modell borde inte spela så stor roll eftersom det är elektroniken tänker jag. Men tack för din input.

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2015
#6
Vojoda skrev:
Bilmärke/modell borde inte spela så stor roll eftersom det är elektroniken tänker jag. Men tack för din input.
Så.... elektroniken i en bil från tidigt 70 tal har samma typ av elektronik som en bil från 2000 ?

Självklart kan  systemen vara väldigt olika beroende på  från år/år å modell/modell.

Ju mer info du skriver ju snabbare får du ett svar, de kanske är ett standardfel din bilmodell lider av å nån kan säga direkt vad som är felet tongue
Senast redigerat av Xuri (27 oktober 2015)


6 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
#7
Hmm, jag har nog gett all relevant info tror jag. Vad tänker du på?

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2015
#8
Vojoda skrev:
Hmm, jag har nog gett all relevant info tror jag. Vad tänker du på?
Japp nu såg jag att du skrivit dit vilken bil de var

Inget jag är expert på så  Over and out !


Teknisk
328 Inlägg
27 oktober 2015
#9
Inte ovanligt att strömmen går enbart genom spaken på ljustutan, och att relät kopplas in först när helljusläget aktiveras.

Är givetvis lite beroende på bilmodell, men det är mina erfarenheter iaf.


Då ni kollat både relät och spaken så kanske det vore läge att ta en titt på ljusvredet? Kan ju vara något som brunnit/smält inuti det.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

6 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
#10
Helljusvredet sitter på själva spaken tyvärr så det kan nog inte vara det heller hmm

4 821 Inlägg
27 oktober 2015
#11
du för spaken åt rätt håll? för på min subaru så är det ljustuta när man drar den mot sig och helljus när man putter den ifrån sig.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

6 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
#12
Haha! Jadå wink

Ljustutan är mot sig och helljus bort från sig. Det är inget handhavandefel wink

Melchert
182 Inlägg
28 oktober 2015
#13
Hej! Kan nog inte hjälpa så mycket men tänkte försöka låna tråden lite!
Mitt problem är tvärt om.. Jag har ingen ljustuta (om man inte vrider ljusvred till park eller "0") på min xc70 05:a.
Hur fixar man det? Har ju 2 "lägen" på spaken och första ska ju vara ljustutan, men man slår på helljus där på min.

Brukar blinka med helljus när t.ex. folk inte använder blinkers eller nått annat och då är det skönt när man kan snabb blinka med rampen.. tongue
Senast redigerat av tiquz (28 oktober 2015)

"You can pick the game, but you can't change the rules."

72 Inlägg
28 oktober 2015
#14
Var väldigt länge sen men långt bak i huvudet vill jag minnas att vi fick ett TSB på just detta när jag jobbade med Chevrolet. Det gick ut på att det fanns kablar/kontakter bakom instrumenthuset, mot torpedväggen till som kunde smälta. Kan ju vara värt att kolla upp då det inte är något större jobb att få bort smile


352 Inlägg
2 november 2015
#15
Låter som kabelbrott/taskig kontakt. Testat mäta vid relät om det är att du får lite spänning men inte tillräckligt för att dra relät..?


Melchert
182 Inlägg
2 november 2015
#16
Jag hörde mig för på jagrullar och fick till svars ifrån några som sa att det bara va att byta spak. Ny spak på volvo skulle kosta 600.

"You can pick the game, but you can't change the rules."


Sök