Vit rök: SE video, någon som vet?

Sandviken
27 oktober 2015 · 16 Inlägg

Hej, jag är inte världens bäste på bilar och undrar om någon kunnig här på forumet kanske har någon susning om vad all denna vita röken kan bero på?

Jag kan nästan utesluta kondens med tanke på att det varit torrt och även bilen varmkörd ligger på ca 99 motorgrader, bilen går bra lite småskalig men inte överdrivet vid tomgång. Det är en Bmw 523i med N53 motor.


Bifogar video nedan:
https://vid.me/obat

Mack Forum- och sitemoderator
27 oktober 2015 · 26 205 Inlägg

Lite mycket för att vara kondens kanske.
Hur ser kylarvattnet ut?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
simlar
27 oktober 2015 · 5 561 Inlägg

Frågar som Mack:
Hur ser kylarvattnet ut?

Och även
Hur ser motoroljan ut?

Luktar motoroljan eller avgaserna glykol? (Lite söt/sockrig lukt eller hur jag ska beskriva det).

Luktar kylarvätskan avgaser?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
dawwe ...has left the building...
27 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Fullt normalt! Kör minst 10 mil landsväg så skall du se att det upphör. BMW har stora/voluminösa avgassystem så det kan bli som i din länk på hösten/vintern när det är fuktigt ute...
Min ena M3 rök mycket kraftigare (vitt) inne i det "tempererade" garaget i drygt 30 min med "gasande". Först därefter hade all kondens/vatten ångat bort ur avgassystemet...

Senast redigerat av dawwe (27 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Sandviken
27 oktober 2015 · 16 Inlägg

Jag går ut och kikar på både motoroljan och kylarvattnet nu. Senast jag tittade (nu i månaden) var båda bra fastän röken varit sådär sedan några månader tillbaka.

Sandviken
27 oktober 2015 · 16 Inlägg

Sådär tillbaka inne från kylan,  kan säga att motoroljan är väl okej däremot kylarvätskan är lite skitigt/sotigt på locket och testade även doppa ner en liten kniv o de var lite svart skit med kylarvätskan som följde med, vet ej vad det kan vara för något. Jag har ju inte fått några felkoder iaf fast de kanske inte bilen varnar för eller?

Tack på.förhand.

Mack Forum- och sitemoderator
27 oktober 2015 · 26 205 Inlägg

Sandviken skrev:
Sådär tillbaka inne från kylan,  kan säga att motoroljan är väl okej däremot kylarvätskan är lite skitigt/sotigt på locket och testade även doppa ner en liten kniv o de var lite svart skit med kylarvätskan som följde med, vet ej vad det kan vara för något. Jag har ju inte fått några felkoder iaf fast de kanske inte bilen varnar för eller?

Tack på.förhand.

Lite skit i behållaren blir det ju med tiden, så det behöver ju inte betyda något.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Sandviken
27 oktober 2015 · 16 Inlägg

Kan dålig lambdasond eller tex nox sensor vara en anledning till mycket avgaser, vill bara utesluta dem om det inte är så.

Nausea Avstängd
27 oktober 2015 · 598 Inlägg

Den där svarta skiten kan vara kylartätning. Det är nivån du ska oroa dig för.

Sandviken
27 oktober 2015 · 16 Inlägg

Får hoppas att det bara är vanlig kondens efter lång körning.

Förresten är det svårt att byta tändstift själv? Har aldrig gjort det förut men har köpt verktyg till det och ska beställa rätt stift. Det jag är orolig för är väl hur hårt jag ska dra åt haha.

granadadr
28 oktober 2015 · 7 321 Inlägg

Sandviken skrev:
Får hoppas att det bara är vanlig kondens efter lång körning.

Förresten är det svårt att byta tändstift själv? Har aldrig gjort det förut men har köpt verktyg till det och ska beställa rätt stift. Det jag är orolig för är väl hur hårt jag ska dra åt haha.

dra åt brukar vara det minsta problemet,, kan däremot vara ett hevete  å få lös om man har otur

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Aquilla
4 november 2015 · 299 Inlägg

dawwe skrev:
Fullt normalt! Kör minst 10 mil landsväg så skall du se att det upphör. BMW har stora/voluminösa avgassystem så det kan bli som i din länk på hösten/vintern när det är fuktigt ute...
Min ena M3 rök mycket kraftigare (vitt) inne i det "tempererade" garaget i drygt 30 min med "gasande". Först därefter hade all kondens/vatten ångat bort ur avgassystemet...

Säker på att det inte är topppackning på G? Högst 10 min är normalt och speciellt vid gasande. Av mina nästan 40 bilar jag ägt var det bara den med trasig toppackning som ej slutade ryka.

Senast redigerat av Aquilla (4 november 2015)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
dawwe ...has left the building...
4 november 2015 · 4 474 Inlägg

Som sagt i drygt 30 min så rykte min M3 vitt...Nej den drar inte en dropp kylarvätska. Att det ryker vitt länge så här när det är fuktigt ute är rätt vanligt. Jag står kvar vid min åsikt, TS bil är som den skall vara.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang