3527
Sök

Saab 9-5 aero kombi 01 hackade sen tvärdöd.

22 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hej alla kunniga. För några dagar sen så skulle ja till jobbet. Bilen startade som vanligt på första varvet. La i ettan o körde iväg. När ja skulle peta i 2a växeln dog bilen. Men den startade igen direkt. Sen gick den som vanligt. När ja skulle hem senare på dagen så startade den som vanligt. La i backen, det gick fint. Sen dog den när 1an skulle i. Men den startade direkt. På hemvägen skulle ja om en lastbil i uppförsbacke. Då började den hacka rejält vid gaspådrag och motorlampan blinkade. Men bilen gick på lägre varv och lampan är släckt. Åkte hem och parkerade. Dagen efter tänkte ja ta bilen till garaget och titta lite på den. Då är bilen helt tvärdöd. Den tänder inte ens.

Bilen är som sagt en saab 9-5 aero kombi 00 eller 01 med 32500 mil på mätaren.
Det ja gjort är: kollat pumpen. Det är bra tryck i den. Det kommer soppa fram till bryggan vid spridarna . Satt en ventil där som ja antar är till för det?

Vid start försöka så hoppar nålen vid varvmätaren vilket enligt många ska tyda på att vevaxekgivaren fungerar. Jag har lånat och testat med en annan tändkasset. Den startar inte och tänder inte.

Nu till lite av det konstiga antar ja. Vi testade med startgas och då startade bilen.

Kan det vara något relä till spridarna....om det nu finns? Ja hittar inget. Kan det vara styrenheten som gett upp? Alla tips uppskattas. Tack på förhand. Magnus

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 oktober 2015
#2
Om bilen går på startgas så ligger felet på bränslesidan, dvs kass pump och/eller relä/styrning. Det kan kanske vara styrboxen OM den nu skickar signal till bränslepumpen, vilket jag inte vet om den gör. Jag skulle dock inte fokusera på styrboxen utan pump/relä/ledningar/filter/whatever

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

22 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
#3
Jag är med på att det bör vara bränslet som spökar. Men saab/Opel service här i lilla eksjö trodde på själva enheten till spridarna. Alt relä. Vart finns detta relä? Om det nu finns?

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 oktober 2015
#4
Jag känner inte till Saab dessvärre sad. Det kommer säkert nån Saab-tok som kan svara på om det finns ett relä samt var den där "enheten till spridarna" sitter, men visst om Saab säger "enheten till spridarna" så kan det vara deras omskrivning av "styrboxen" så vanligt folk (typ Greta & Hans, 67 resp 74 år smile ) förstår vad de menar ungefär...
Senast redigerat av dawwe (31 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

22 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
#5
Ja får hoppas på en saab tok som räddar dagen då☺ verkstad och höga kostnader är inte direkt auktuellt för denna gamla bil. Någon som har erfarenhet av feltemas osd läsare? Skulle den kunna göra nytta här?

22 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
#6
Är det verkligen ingen sim vet om det finns ett relä som styr spridarna eller dyl? Om det nu finns så vart sitter det?

Avstängd
598 Inlägg
1 november 2015
#7
Blinkande lampa är motorskadlig misständning. Så om du fortsatt köra med det kan det ju ha blivit mekaniska följdfel också.

Fri fart för ett fritt folk!
14 218 Inlägg
1 november 2015
#8
skulle inte sätta livet på att pumpen fungerar även om du får tryck.  inte ovanligt att trycket försvinner när man försöker starta..  så mät trycket innan man krånglar allt för mycket sen är det vättigt att läsa felkoderna dom kan ge bra visningar var man ska kolla

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
3 november 2015
Trådstartare
#9
Hur kollar man trycket på pumpen?

22 Inlägg
13 november 2015
Trådstartare
#10
Efter nu bilen stått en vecka så drog vi den till garaget. Väl där ville en kompis farsa testa och starta bilen. Och den startade...dock på 3 cylindrar och lät skit och en hel del vit rök. Så vi blev oroliga att det var toppen. Tog komp, 13 på samtliga. Så inget fel där. Men vid mer nogrant så såg vi att ett tändstift var dött och fjädern i kassetten till det stiftet saknades. Så köpte och satte dit nya stift och fick låna en fungerande kassett. Nu gick den på alla 4 men nu lyser motorlampan hela tiden och bilen hackar och dör. Detta bör väl vara ett tännings problem? Får nog bli och köpa en felkodsläsare. Men om någon har en idé så uppskattas detta. Mvh magnus


Sök