1 november 2015
Trådstartare
Hej 👋 Ny på detta forum och en wannabe hobbymek som har två frågor. Först och främst tänkte jag försöka mig på att byta kamrem på bilen, aldrig gjort detta, men tänkte försöka spara en slant och slippa lämna in bilen på verkstad. I samma veva tänker jag även byta "vvt" kamdrevet. Bilen låter som en sämre dieselmaskin och jag har, efter många forumbesök och Youtubeklipp, kommit till slutsatsen att drevet är kass. Frågan är då: passar det med vilket drev som helst från en volvomodell från x40 serien som har denna vvt historia? Eller måste det vara från min årsmodell och från en t4? Som exempel finns det drev att tillgå från bildelsbasen för typ 1200 spänn men dessa är från -99:ans årsmodell och från en 2.0t motor. Passar det ändå? Andra frågan är ang. låsningsverktyg för kammarna vid kamrems och drevbyte. Jag vet att man kan tillverka själv men jag har inte grejer för att göra detta. Var kan man köpa ett sånt låsverktyg? Volvo har ju säkert men det låter dyrt 💸 Nån som har nån idé på nåt annat ställe att få tag i ett sånt verktyg??
Mvh Patrik