3437
Sök

S60 d5 -02 startar inte utan startgas

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
#1
min d5 startar inte om man inte använder startgas
den går helt normalt när man fått igång den men så fort man stänger av så vill den inte
har bytt vevaxelgivaren och kamaxelgivaren och testat en annan tryckgivare på railen .
kollat flödet i returerna på alla spridare och dom alla är jämna
bytt soppafilter och tempgivare och mätt upp glödstiften.

får inga felkoder hmm
nån som har nån ide ????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

6 630 Inlägg
1 november 2015
#2
Hur mår dina virvelspjälll?

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
1 november 2015
#3
inget virvelspjäll på en 02:a  har du loggat alla givare under startförsök?  startgas är förövrigt en rätt dålig ide på en diesel...

Kör fort så hinner inget hända...

3 235 Inlägg
1 november 2015
#4
Jag läste en tråd för en stund sedan, han beskrev liknande problem, och det visade sig vara sliten dieselpump som inte orkade bygga upp trycket vid startförsök:(


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
#5
Har inge utrustning för att logga givarna tuvär hmm

Har du länk till den tråden???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

3 235 Inlägg
2 november 2015
#6
Har tyvärr inte länk till den:(
Han hade en extern bränsletrycksmätare och mätte upp trycket vid startförsök, vilket visade sig vara för lågt för att bilen kunde starta. Det slutade med pumpbyte.
Det måste vara bränslerelaterat då du inte har några felkoder. En diesel behöver kompression, värme och diesel för att starta. Kompression och förvärmning verkar du ha, så då återstår bränsle.


2 250 Inlägg
2 november 2015
#7
Svårt att veta vad du mäter, när man mäter resistansen hos glödstift.
Normalt eller kortslutet ger nästan samma mycket låga värde. Avbrott oändligt hög
resistans.

Lossa glödstiften.  Prova dem ett o ett med startkablar till ett vanligt batteri. Är de hela ska de glöda. Obs koppla först startkablarna till batteriet, sist till stiften. Bara för att komma en bit från batteriet.
Sätt inte kabelklämman på stiften gängor... då förstörs de.

Om alla är hela kan du mäta strömmen genom de återmonterade stiften med t ex en tångamperemeter, då du försöker starta. Kommer jag ihåg rätt drar mina stift ca 8 A styck.
Senast redigerat av Meaganeowner (2 november 2015)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
#8
engolf skrev:
Har tyvärr inte länk till den:(
Han hade en extern bränsletrycksmätare och mätte upp trycket vid startförsök, vilket visade sig vara för lågt för att bilen kunde starta. Det slutade med pumpbyte.
Det måste vara bränslerelaterat då du inte har några felkoder. En diesel behöver kompression, värme och diesel för att starta. Kompression och förvärmning verkar du ha, så då återstår bränsle.

Har inte saker till att mäta så högt tryck tuvär hmm

Meaganeowner skrev:
Svårt att veta vad du mäter, när man mäter resistansen hos glödstift.
Normalt eller kortslutet ger nästan samma mycket låga värde. Avbrott oändligt hög
resistans.

Lossa glödstiften.  Prova dem ett o ett med startkablar till ett vanligt batteri. Är de hela ska de glöda. Obs koppla först startkablarna till batteriet, sist till stiften. Bara för att komma en bit från batteriet.
Sätt inte kabelklämman på stiften gängor... då förstörs de.

Om alla är hela kan du mäta strömmen genom de återmonterade stiften med t ex en tångamperemeter, då du försöker starta. Kommer jag ihåg rätt drar mina stift ca 8 A styck.

Ska kolla på det när jag kommer hem smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
17 996 Inlägg
2 november 2015
#9
turboforssen skrev:
engolf skrev:
Har tyvärr inte länk till den:(
Han hade en extern bränsletrycksmätare och mätte upp trycket vid startförsök, vilket visade sig vara för lågt för att bilen kunde starta. Det slutade med pumpbyte.
Det måste vara bränslerelaterat då du inte har några felkoder. En diesel behöver kompression, värme och diesel för att starta. Kompression och förvärmning verkar du ha, så då återstår bränsle.

Har inte saker till att mäta så högt tryck tuvär hmm

Meaganeowner skrev:
Svårt att veta vad du mäter, när man mäter resistansen hos glödstift.
Normalt eller kortslutet ger nästan samma mycket låga värde. Avbrott oändligt hög
resistans.

Lossa glödstiften.  Prova dem ett o ett med startkablar till ett vanligt batteri. Är de hela ska de glöda. Obs koppla först startkablarna till batteriet, sist till stiften. Bara för att komma en bit från batteriet.
Sätt inte kabelklämman på stiften gängor... då förstörs de.

Om alla är hela kan du mäta strömmen genom de återmonterade stiften med t ex en tångamperemeter, då du försöker starta. Kommer jag ihåg rätt drar mina stift ca 8 A styck.

Ska kolla på det när jag kommer hem smile

Trasiga glödstift är inte problemet. En direktinsprutad diesel ska hoppa igång ner under 0 grader utan glödning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

359 Inlägg
2 november 2015
#10
Dåligt batteri?

2 400 Inlägg
2 november 2015
#11
Testade min d5 bara för nyfikenhetens skull... Den hoppade igång direkt utan glödning iaf

En spontan tanke.... När byttes bränslefilter?
Senast redigerat av Nybergrobin (2 november 2015)


2 250 Inlägg
2 november 2015
#12
Hoppar inte igång om den är lite sliten.... d v s har lite klen komp.

I o f s min Passat tdi, morrade igång vid - 10, fast den rullat mer än 59 000 mil. Motorn var välservad med oljebyten var 800 mil.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
#13
St3v3 skrev:
Dåligt batteri?

Det tycker jag inte. men får väl test att kabla  igång den

Nybergrobin skrev:
Testade min d5 bara för nyfikenhetens skull... Den hoppade igång direkt utan glödning iaf

En spontan tanke.... När byttes bränslefilter?

Har bytt det två gånger dom senaste 3 veckorna.
Den hoppa igång direkt efter första bytet för attgunka i 3 dar.
Så testade att byta det igen men denna gång gick det inte hmm

Har kolla glödstiften och dom lyser så fint efter nån sekund.
Senast redigerat av turboforssen (2 november 2015)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 250 Inlägg
2 november 2015
#14
Det var väl att ta i.

Min gamla Passat TDI,  har vid två tillfällen fått för sig att trilskas. Då har det varit läck på sugledning och packning vid vattentappskruven. Sugit luft.
Nu är det väl förspännt på gamla Passater. Har genomskinliga slangar sista biten mellan filter och pump.
Bubblor i dessa indikerar luftläckage.

Mitt förslag. Släng in en genomskinlig slang på returen... blir det luftbubblor synliga - ja då tjuvas luft någonstans.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
#15
Meaganeowner skrev:
Det var väl att ta i.

Min gamla Passat TDI,  har vid två tillfällen fått för sig att trilskas. Då har det varit läck på sugledning och packning vid vattentappskruven. Sugit luft.
Nu är det väl förspännt på gamla Passater. Har genomskinliga slangar sista biten mellan filter och pump.
Bubblor i dessa indikerar luftläckage.

Mitt förslag. Släng in en genomskinlig slang på returen... blir det luftbubblor synliga - ja då tjuvas luft någonstans.

Det tål ju att testas smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2015
Trådstartare
#16
Testade att kabla igång den å det funka inte hmm inte nå högre varvtal än vanligt.
Ska testa å se om det bli nå luftbubblor ur returen idag.
Nån som har mer förslag innan den hamnar på Volvo verkstad???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 670 Inlägg
6 november 2015
#17
Byt pump i tanken. Eller kontrollera att den fungerar


2 250 Inlägg
6 november 2015
#18
Finns det pump i tanken?

Inte på mina två dieslar...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 november 2015
Trådstartare
#19
Japs-Micke skrev:
Byt pump i tanken. Eller kontrollera att den fungerar

Den låter å och trycker fram soppa. Så där borde inte felet va hmm

Kollade om det va nå luft ur returretningen i går å det så det inte ut att va hmm

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 november 2015
Trådstartare
#20
Meaganeowner skrev:
Finns det pump i tanken?

Inte på mina två dieslar...

sitter en på min smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök