3074
Sök

Efterdra hjulmuttrar?

551 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
#1
Rapport visade hur farligt det är för dom som tappat hjulet som inte efterdragits efter hjulbyte. Kan möjligen vara om man byter själv. På verkstad har det alltid varit tvärtom, man måste efterdra för att få upp dom innan man åker ut. Jag har aldrig fått skillnad "efter 5-10 mil".

Helvetet jag sett är dom ute på vägen som inte får upp sina muttrar, sannolikt maskindragna.

Jag byter mina själv men min andra halva byter för 300 ibland innan jag hunnit med, de går nästan aldrig att lossa med hylsa och lång dragstång efter. Verkstadschefer brukar komma hit och säger oj dom satt hårt.

Verkstäder säger att de drar med moment så sist åkte vi dit med ett fälgkors och bad dem lossa. Då hör det till saken att de bara byter däck hela dagarna och är starka, så de kunde lossa. Jag sa till dom att de bytt till en vanlig kvinna, hon var med.
Vi har alltså löst problemen så man inte måste ringa på hjälp om det blir punktering.
Men massmedia kanske bör varna med annan vinkel?
Senast redigerat av Auto-man (3 november 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Muttley
2 november 2015
#2
Detta löser ditt problem.
Alu fälgar kollas efter 10 mil cirka.


http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/19-1438_xl_2.jpg

5 119 Inlägg
2 november 2015
#3
En hjulmutter kan ofta sitta fast även om den ej dras väldigt hårt. åtminstone den första 90 graderna typ.
Detta pga av att fälgen och skruven/muttern har en kona och det ger en stor kontaktyta och lånsning mellan sruv och fälg.
Men visst kan det vara så att det dras för hårt på verkstaden men är ju knappt det går att lossa en rätt dragen hjulskruv med fälgkors. Ett dragskaft är en mycket bättre lösning.

Ja det har hänt att hjulskruvar lossat efter några mils körning. Efterdrar alltid mina fälgar när dom vart lösa.
Senast redigerat av mb_pucken (2 november 2015)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 966 Inlägg
2 november 2015
#4
Jobbade på däckverkstad förr. Där använde vi mutterknack och därefter en momentnyckel av fjädertyp. Eftersom det tar några mil för muttrar/skruvar att "sätta sig" rekommenderade vi kunderna att efterdra efter sisådär 20 mil.

Vet flera stycken som har misslyckats med detta moment (pun intended) och haft hjul som nästan skakats loss helt från navet.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 november 2015
#5
Jag drar alltid åt med fälgkors så mycket jag orkar. Sedan lossar jag med skaft liknade bilden ovan.

Dock krävs inte speciellt hårt åtdragningsmoment. Vill minnas att Volvo 940 ska ha 85 Nm vilket inte är mycket.

Det är olika från fälg/bult/mutter hur trögt det är att lossa.
På min XC70 får jag bruka våld och det slutar med en smäll när det lossar, fast jag drar lika hårt på alla bilar.

Kontrollerar efter 10-20 mil och har sällan behövt efterdra.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

551 Inlägg
3 november 2015
Trådstartare
#6
tkd_rille skrev:
Detta löser ditt problem.
Alu fälgar kollas efter 10 mil cirka.


http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 8_xl_2.jpg

Jag byter mina själv men min andra halva byter för 300 ibland innan jag hunnit med, de går nästan aldrig att lossa med hylsa och lång dragstång efter.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Forummoderator
26 339 Inlägg
3 november 2015
#7
Auto-man skrev:
tkd_rille skrev:
Detta löser ditt problem.
Alu fälgar kollas efter 10 mil cirka.


http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 8_xl_2.jpg

Jag byter mina själv men min andra halva byter för 300 ibland innan jag hunnit med, de går nästan aldrig att lossa med hylsa och lång dragstång efter.

Ursäkta men, vad andra gör är väl deras problem?
Vill dom lämna in så får dom lämna in.

Personligen byter jag själv. Drar med fälgkorset så det känns "rätt". Efterdrar ytterst sällan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

398 Inlägg
3 november 2015
#9
Jag har också tänkt på problemet, och varför inte alla verkstäder använder en sån simpel sak som en torsionsstav går bortom mitt förstånd. Om inte mutterknackar speciellt avsedda för fälgar har detta inbyggt?

Anledningen till att det är så viktigt att efterdra är ju framförallt för att alufälgar är så styva att risken finns att man drar åt den trots att den sitter lite snett. Den kommer sen sätta sig rätt efter ett tag, varpå några skruvar tappar sitt moment. En stålfälg är så flexibel att om man drar åt den, så kommer den sitta som man drog åt den även om det är lite lite snett.

Muttley
3 november 2015
#10
Auto-man skrev:
tkd_rille skrev:
Detta löser ditt problem.
Alu fälgar kollas efter 10 mil cirka.


http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 8_xl_2.jpg

Jag byter mina själv men min andra halva byter för 300 ibland innan jag hunnit med, de går nästan aldrig att lossa med hylsa och lång dragstång efter.

Har då aldrig haft något problem med ledhandtag :p  Enda gången jag haft problem var när hjulmutter var kass och vi fick borra ut det.
Så då är det de här du behöver

http://www.gymleco.se/Produkter/Produktbilder/630_middle.png
Senast redigerat av tkd_rille (3 november 2015)

Avstängd
598 Inlägg
3 november 2015
#11
Jag använder en kompressor och mutterknackare för att lossa. Men jag drar åt med momentnyckel till 120 nm.

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2015
#12
Det är korkat att dra "allt man orkar". En M14*1.5 10.9 bör inte dras med mer än ca 190 Nm, drar man mer så minskar kraften i skruvförbandet. Så runt de 100-120 Nm som brukar anges i de flesta fall är rätt moment att dra med. Man skall inte smörja konan med alu/koppar/random -pasta, men en liten klick på gängorna längst ut är ok.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2015
#13
Jag gör för övrigt som Mack, känslan sitter så att säg. Har givetvis momentnyckel om jag vill lyxa till det big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
598 Inlägg
3 november 2015
#14
dawwe skrev:
Jag gör för övrigt som Mack, känslan sitter så att säg. Har givetvis momentnyckel om jag vill lyxa till det big_smile

För mig är det inte lyxigt att använda momentnyckel, det är för att mutterknackaren har ett vrid på 850 nm...

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2015
#15
Som "hemmaskruvare" så har jag ingen professionel mutterknack, eller mutterknack öht. En Jula/Biltema/Whatever mutterknack drar inte med några 850 Nm, iaf inte en M14. Dessutom brukar man kunna ställa in mutterknackens moment. Endast en idiot drar med full kraft. Lyxen i att dra med momentnyckel är att man kan "kontrollera" momentet. Och som bekant så kan det skilja uppemot 30% på inställt moment kontra verkligt, även om momentnyckeln i säg har en angiven felprocent på säg 3 %, finns andra saker som spelar in...
Senast redigerat av dawwe (3 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 966 Inlägg
3 november 2015
#16
dawwe skrev:
Som "hemmaskruvare" så har jag ingen professionel mutterknack, eller mutterknack öht. En Jula/Biltema/Whatever mutterknack drar inte med några 850 Nm, iaf inte en M14. Dessutom brukar man kunna ställa in mutterknackens moment. Endast en idiot drar med full kraft. Lyxen i att dra med momentnyckel är att man kan "kontrollera" momentet. Och som bekant så kan det skilja uppemot 30% på inställt moment kontra verkligt, även om momentnyckeln i säg har en angiven felprocent på säg 3 %, finns andra saker som spelar in...

Är det så pass illa?

Jag kör på känsla när jag byter på min bil, men saknar man känsla och är rädd för att skruven/muttern ska gå av så får man väl ta ett 1 m kolfiberskaft på hylsan och trycka med 10 kg kraft (98 N) i andra änden. Då landar man (i teorin) på ca 100 Nm.

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2015
#17
Hedman: Beror på dels friktionen i gängan (smörjfett sänker...) men även friktionen i "konan", ojämn yta kontra jämn fin yta i konan lär göra skillnad. Lägg sedan till att man kanske drar lite-lite vårdslöst, o sedan själva verktygets fel-procent...Jag brukar säg att om man använder endast fälgkorset o drar åt "ordentligt hårt" endast med armarna så hamnar man någorlunda rätt. Om man däremot använder foten/kroppstyngden kan det bli "lite" för mycket...
Senast redigerat av dawwe (3 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
598 Inlägg
3 november 2015
#18
dawwe skrev:
Som "hemmaskruvare" så har jag ingen professionel mutterknack, eller mutterknack öht. En Jula/Biltema/Whatever mutterknack drar inte med några 850 Nm, iaf inte en M14. Dessutom brukar man kunna ställa in mutterknackens moment. Endast en idiot drar med full kraft. Lyxen i att dra med momentnyckel är att man kan "kontrollera" momentet. Och som bekant så kan det skilja uppemot 30% på inställt moment kontra verkligt, även om momentnyckeln i säg har en angiven felprocent på säg 3 %, finns andra saker som spelar in...

Blablabla... Jag har en mutterknackare från Bahco...inköpt på Jula. Jo, den levererar 865 nm vid 6 bar. Jag hade en från Biltema som skule dra nåt på 300 nm, men inte ens med 8 bar kunde jag få loss hjulbultarna efter vintern. Nu är det inga som helst problem. Jag kan inte ställa in kraften på Bahcon men jag kan sänka lufttrycket...

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2015
#19
Nausea skrev:
Blablabla... Jag har en mutterknackare från Bahco...inköpt på Jula. Jo, den levererar 865 nm vid 6 bar. Jag hade en från Biltema som skule dra nåt på 300 nm, men inte ens med 8 bar kunde jag få loss hjulbultarna efter vintern. Nu är det inga som helst problem. Jag kan inte ställa in kraften på Bahcon men jag kan sänka lufttrycket...

Goddag yxskaft...När blev Bacho en "random tillverkare" ala Jula/Biltema maner? Att sänka lufttrycket ger lägre moment så....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 november 2015
#20
Sen är det skillnad på åtdragningsmomentet o "lossbrytningsmomentet" när hjulbultarna fått sitta en hel vinter. Salt/korrosion mm kan göra att de sitter hårdare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök