3444
Sök

Volvo 945 turbo -97a tomgångsproblem dör vid frikoppling tacksam för tips o råd!

5 Inlägg
3 november 2015
Trådstartare
#1
Bilen dör varje gång man kör med lite gas sen frikopplar även motorbromsningar vid rödljus osv händer när man går från körning till stillastående i princip! Kallstarter funkar tomgången bra även vid körning tills bilen blir varm, tomgången funkar halft om jag fångar upp lite grann då kan han själv jobba upp sig till runt 1000 varv men ibland ligger runt 4-500, ingen erfaren skruvare är man så all hjälp man kan få är tacksamt! smile

De jag har testat att göra är smörja upp tomgångs motorn, kopplat ur lmm tomgången blev då mycke sämre!, provat med en annan tomgångsmotor ej ny, sprayat startgas överallt på slangar o tryckrör, fixat läcka vid downpipe, spänt dumpventilen (återcirkulerande), klämt på tjocka slangen till tomgångsmotorn utan förändring av tomgång vet inte vad de betyder?
Prövat allt detta utan resultat.

De som är gjort på motorn.

* guldbox chip bränsle tändning
* air 60 t3t4 turbo laddar 1bar
* 3tum från turbo
* orginal spridare ljusgröna
* orginal lmm 016
* vx3 kam
* återcirkulerande dump

Finns bild på motorutrymme oxå tacksam för svar!


299 Inlägg
6 november 2015
#2
låter som du kan ha avgasläck nånstans turbo, grenör eller downpipe..iofs borde du höra det? men iaf, min gjorde likadant och då hade jag en avdragen pinnbult på downpipen till turbon, läckte inte massa men den gillade det inte.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

5 Inlägg
6 november 2015
Trådstartare
#3
Tack för svar aquilla hade läcka mellan downpipe turbo men fixat nu men tomgången är densamma, sjukt tomgången funkar jättefint vid stillastående men så fort vid körning försvinner den, forskat runt lite mer nu och fått höra att med större turbo inte ovanligt med tomgångs problem vid körning vet inte om så är fallet men blir väl nu o ta loss spjällhuset o göra rent ifall de skitit som fan? Annars tror jag kanske de är dumpen billig version kanske läcker?


299 Inlägg
7 november 2015
#4
så kan det vara. men har en moddad 940 turbo och har faktiskt riktigt bra o stabil gång på motorn (tomgång, vid körning, kall som varm vid gassläpp osv.) aldrig några avgaspuffar eller avgassmällar heller.  Hade lite problem med tomgång vid kall motorn innan jag justerade in BTR'n ordentligt. kan säga att en fin eftermarknads BTR är alltid att rekommendera om man modifierar / trimmar även om det inte är tänkt att vara en värsting maskin som i mitt fall. Köpte en relativt dyr AEM ställbar BTR o moddade mitt Fuelrail och jag är riktigt nöjd med det. Kom också över en riktig Forge modelanpassad dumpventil som passar rakt på 13c, 16t, 18t och 19t turbo osv. Har ett riktigt fint o kraftigt dumpljud och inget löjligt "Pssschyyy..." ljud när jag är ute och laddar på. Nu var det lite off topic då du har en helt annan turbo och därmed också måste ha en helt annan dumpventil. Men jag är nöjd med att jag inte gick för extremt igång och faktiskt nöjde mig med en 16T turbo och har en riktigt körbar och trevlig bil med bra ös som inte kostat multum smile Trodde aldrig man kunde ha så kul i en volvo 940!
Senast redigerat av Aquilla (7 november 2015)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

5 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
#5
Jo va in o såg ser riktigt grymt ut din setup vill köra samma!, för mig fattas de spridare btr lmm alu intercooler sen vågar man ladda på lite kör bara strax under 1 bar just nu bilen går jämnt o fint hela registret men så störande bara med tomgången, tror oxå kanske en sån turbo du har är de bättre valet smile men t3 agget ligger på under 3000 ny så skönt de oxå ifall de blir ras smile
Hur moddade du fuelrailen? Hur mycke ladd vågar man ha innan de blir överdrivet? Tänkte nu iaf prio är plocka gasspjäll o tomgångsmotor o gö rent ordentligt kostar ju inget sen verkar de vara riktigt vanligt att de kläggar igen löser de sig inte så blir de nog justera in på stoppskruven och spjällgivaren då vet jag att jag får tomgång iaf smile är ganska ny här på trim scenen kul o se att folk delar med sig lite kunskap här på garaget ! smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 november 2015
#6
Garanterat din dumpventil som ställer till de för dig, Den står säkert öppen på tomgång...

Plugga tomgångsventilen å justera spjället manuellt så de är lite öppet.  tar lite tid å justera så man har vettig tomgång i alla lägen men de är nog de enda som lär hjälpa.


5 Inlägg
8 november 2015
Trådstartare
#7
Blir o styra en bra återcirkulerande misstänker läckage faktiskt dumpen kostar 295 ny såg jag har spänt den massor men ingen skillnad pyser ändå vid minsta lilla gas! Har lite o gå på nu återkommer med uppdatering! smile


Volvo 4 life
347 Inlägg
8 november 2015
#8
Xuri skrev:
Garanterat din dumpventil som ställer till de för dig, Den står säkert öppen på tomgång...

Plugga tomgångsventilen å justera spjället manuellt så de är lite öppet.  tar lite tid å justera så man har vettig tomgång i alla lägen men de är nog de enda som lär hjälpa.

Tror oxå  på de dära så  va de på min  960turbo   så  fort jag  tog ur min dumpoventil  så  funka den 100%  igen på tomgången


Sök