Jag har bestämt mig för att skaffa LED-ramp till min VW Touran -15, original halogen är för klent. Då jag inte vill låta verkstaden montera grisen i säcken beslöt jag mig för att noggrant testa ut en riktigt bra ramp som förhoppningsvis kommer fungera bra under många år, så jag köpte 6 stycken olika ramper ungefär lika stora som regskylten och gjorde lite jämförande tester och tog dessutom ett par foton. Här är resultatet. Jag arbetar inte för någon tillverkare eller återförsäljare, detta är bara rent nörderi
De ramper jag testat är följande:
Strands 120W (Mekonomen 3499sek, kallas sverigerampen) - http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b … pa287205sv
Viklight ER2 23" 240W (3495sek Bilupplysningen.se) - http://www.bilupplysningen.se/viklight- … amp/2885-0
Luxtar Pro-bar 12V10 120W (kallas tydligen Sverigerampen även denna, men på höljet står Oledone) (Xenonkungen 3295sek) - http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … encil.html
Luxtar super-bar 135W (Xenonkungen 2995sek) - http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -135w.html
Luxtar super-bar 180W (Xenonkungen 3795sek) - http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -180w.html
20" 210W Osram LED (kinavariant för ca 1000sek inkl moms/tull) - http://www.ebay.com/itm/262048308696?eu … xe,ext=ext
Jag började med två mätningar hemma i lägenheten, först ett så kallat bounce-test där jag riktade ramperna (matade med 13,8V) mot en vit vägg och mätte intensiteten (med kalibrerad lux-mätare) på det ljus som kom tillbaka. Detta ger en indikation på hur mycket ljus som skickas ut från rampen totalt sett (flödet, alltså "Lumen"). Jag mätte även peak-intensiteten i hot-spoten (från ca 3m avstånd) för en indikation på ljuskäglans längd. Resultaten blev följande (Jag anger rampens strömförbrukning vid 13,8V, vilket i sin tur ger den inmatade effekten. Samtliga ramper drog konstant effekt mellan 12-24V vilket tyder på bra reglering). Värt att påpeka är att det krävs en fyrdubbling av ljusintensiteten för att det ska upplevas som att ljuset har fördubblats. En skillnad på några tiotal procent är knappt märkbar för ögat.
Ramp Bounce-test [lux] Max intensitet (Ström samt äkta effekt)
Luxtar 135W 86 81 5,96A 82W
Luxtar 180W 120 106 7,88A 109W
Strands 120W 58 135 4,35A 60W
Luxtar 120W 60 106 4,05A 56W
Viklight 240W 50 146 4,89A 67W
"Kinaramp" 210W 23 45 3,61A 50W
Redan här uteslöt jag "kinarampen" för personlig del, den var helt enkelt alldeles för svag, för blå i skenet, och hade usel ljusbild. I det här fallet fick jag helt klart vad jag betalade för. Jag uteslöt av andra skäl Luxtar 180W då den visade sig vara för stor att fälla in i min nedre grill. Dessa ramper testades alltså inte vidare och fotograferades inte heller.
Nästa test utförde jag på vårt lanställe mitt ute i skogen, i totalt mörker. Jag monterade ramperna i den höjd de kommer sitta på min bil och mätte sedan intensiteten på sex olika ställen för att ge en realistisk bild av hur de sprider ljuset i verkligheten. Mätpunkt 1 är mitt i hot-spoten på ett avstånd av ca 40m och sedan ligger mätpunkterna längre och längre ut i periferin till punkt 6 som motsvarar en dikeskant nära bilen. Jag passade även på att fotografera rampernas flöde/ljusbilder och i slutet av filmen nedan syns platsen jag mätt på dagtid, och sedan ser man mina mätpunkter utstakade med värmeljus bara för referens.
Ramp Mätpunkt 1 2 3 4 5 6 [lux]
Luxtar 135W 10 6 2 3 3 6
Strands 120W 101 35 3 16 8 18
Luxtar 120W 72 77 6 46 4 4
Viklight 240W 100 47 2 37 3 3
Helljus, original (halogen) 28 18 2 19 2 2
Nedan är en film där jag lagt in fotona från detta tillfälle.
https://youtu.be/lXl8dtVXBSQ
Alla foton är tagna med samma inställningar med en Sony RX100 (F 3.2, slutartid 1,3 sek, ISO-200)
Det jag kan konstatera är följande:
Generellt ser man direkt att påstådd effekt har dålig koppling till verkligheten. Man får vara glad om de ger halva den marknadsförda effekten. Värst är Viklight (bortsett från "kinarampen") som bara ger 67W istället för 240W. Uselt! Det man kan konstatera härnäst är att reell effekt relaterar ganska väl till flödet; Luxtar 180W drar mest effekt och lyser också starkast vid bounce-testet (dock ej bäst, se nedan).
Luxtar 135W-rampen är trots sitt höga ljusflöde väldigt dåligt anpassad som extraljus, det mesta av ljuset försvinner upp/ner/åt sidorna. Den ger så gott som inget ljus alls 40 meter från bilen. Detsamma bör gälla även den större rampen, den är bara lite längre, i övrigt identisk.
Viklight är effektiv på att skicka ljuset dit man vill ha det, rakt framåt och lite åt sidorna, men tyvärr är den för svag och lyser dessutom inte alls ute i vägrenen.
Luxtar 120W har helt OK ljusbild, men lite för mycket ljus sticker upp i träden och för lite ut i vägrenen (för min del åtminstone).
Strands har starkast hot-spot och ger också mest ljus i vägrenen, dock lite svagare än några av de andra ramperna vid sidan av vägen längre fram. För min del är detta dock vinnaren och blir alltså den ramp jag slagit till på. Som synes blir det en markant skillnad mot originalljuset, framförallt i vägrenen och rakt fram.
Samtliga ramper känns gedigna (till och med Kinarampen), men tiden får utvisa hur väl den står emot stenskott och salt. Montering görs av lokal verkstad nästa vecka för 2000kr (fäller ur gallret under regskylten, kommer fästas ordentligt i frambalken så att den inte skakar och har sig).
Jag hoppas detta kan underlätta för er som letar efter liknande ramper. Auto motor & sport testade flera av dessa för någon månad sedan, så missa inte att kolla deras test, kostar 29sek om du inte prenumererar! Slutsatsen av deras test är att de dyra ramperna är markant bättre än dessa billiga, men ytterst få vill lägga över 10 000kr på en ramp.
Jag har för övrigt kontaktat en av de största återförsäljarna i Sverige angående kraftigt avvikande effekt och ljusstyrka jämfört med vad de påstår i sin marknadsföring, och fick svar från VDn att hela branschen har fastnat i denna lögn och att det är svårt att ta sig ur. Synd, för det gör det extremt svårt att fatta ett välgrundat beslut. Nu är det ju å andra sidan inte alla potentiella köpare som lägger tid och energi på att köpa sex olika ramper och jämföra, men jag är ju föräldraledig
De ramper jag testat är följande:
Strands 120W (Mekonomen 3499sek, kallas sverigerampen) - http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b … pa287205sv
Viklight ER2 23" 240W (3495sek Bilupplysningen.se) - http://www.bilupplysningen.se/viklight- … amp/2885-0
Luxtar Pro-bar 12V10 120W (kallas tydligen Sverigerampen även denna, men på höljet står Oledone) (Xenonkungen 3295sek) - http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … encil.html
Luxtar super-bar 135W (Xenonkungen 2995sek) - http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -135w.html
Luxtar super-bar 180W (Xenonkungen 3795sek) - http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … -180w.html
20" 210W Osram LED (kinavariant för ca 1000sek inkl moms/tull) - http://www.ebay.com/itm/262048308696?eu … xe,ext=ext
Jag började med två mätningar hemma i lägenheten, först ett så kallat bounce-test där jag riktade ramperna (matade med 13,8V) mot en vit vägg och mätte intensiteten (med kalibrerad lux-mätare) på det ljus som kom tillbaka. Detta ger en indikation på hur mycket ljus som skickas ut från rampen totalt sett (flödet, alltså "Lumen"). Jag mätte även peak-intensiteten i hot-spoten (från ca 3m avstånd) för en indikation på ljuskäglans längd. Resultaten blev följande (Jag anger rampens strömförbrukning vid 13,8V, vilket i sin tur ger den inmatade effekten. Samtliga ramper drog konstant effekt mellan 12-24V vilket tyder på bra reglering). Värt att påpeka är att det krävs en fyrdubbling av ljusintensiteten för att det ska upplevas som att ljuset har fördubblats. En skillnad på några tiotal procent är knappt märkbar för ögat.
Ramp Bounce-test [lux] Max intensitet (Ström samt äkta effekt)
Luxtar 135W 86 81 5,96A 82W
Luxtar 180W 120 106 7,88A 109W
Strands 120W 58 135 4,35A 60W
Luxtar 120W 60 106 4,05A 56W
Viklight 240W 50 146 4,89A 67W
"Kinaramp" 210W 23 45 3,61A 50W
Redan här uteslöt jag "kinarampen" för personlig del, den var helt enkelt alldeles för svag, för blå i skenet, och hade usel ljusbild. I det här fallet fick jag helt klart vad jag betalade för. Jag uteslöt av andra skäl Luxtar 180W då den visade sig vara för stor att fälla in i min nedre grill. Dessa ramper testades alltså inte vidare och fotograferades inte heller.
Nästa test utförde jag på vårt lanställe mitt ute i skogen, i totalt mörker. Jag monterade ramperna i den höjd de kommer sitta på min bil och mätte sedan intensiteten på sex olika ställen för att ge en realistisk bild av hur de sprider ljuset i verkligheten. Mätpunkt 1 är mitt i hot-spoten på ett avstånd av ca 40m och sedan ligger mätpunkterna längre och längre ut i periferin till punkt 6 som motsvarar en dikeskant nära bilen. Jag passade även på att fotografera rampernas flöde/ljusbilder och i slutet av filmen nedan syns platsen jag mätt på dagtid, och sedan ser man mina mätpunkter utstakade med värmeljus bara för referens.
Ramp Mätpunkt 1 2 3 4 5 6 [lux]
Luxtar 135W 10 6 2 3 3 6
Strands 120W 101 35 3 16 8 18
Luxtar 120W 72 77 6 46 4 4
Viklight 240W 100 47 2 37 3 3
Helljus, original (halogen) 28 18 2 19 2 2
Nedan är en film där jag lagt in fotona från detta tillfälle.
https://youtu.be/lXl8dtVXBSQ
Alla foton är tagna med samma inställningar med en Sony RX100 (F 3.2, slutartid 1,3 sek, ISO-200)
Det jag kan konstatera är följande:
Generellt ser man direkt att påstådd effekt har dålig koppling till verkligheten. Man får vara glad om de ger halva den marknadsförda effekten. Värst är Viklight (bortsett från "kinarampen") som bara ger 67W istället för 240W. Uselt! Det man kan konstatera härnäst är att reell effekt relaterar ganska väl till flödet; Luxtar 180W drar mest effekt och lyser också starkast vid bounce-testet (dock ej bäst, se nedan).
Luxtar 135W-rampen är trots sitt höga ljusflöde väldigt dåligt anpassad som extraljus, det mesta av ljuset försvinner upp/ner/åt sidorna. Den ger så gott som inget ljus alls 40 meter från bilen. Detsamma bör gälla även den större rampen, den är bara lite längre, i övrigt identisk.
Viklight är effektiv på att skicka ljuset dit man vill ha det, rakt framåt och lite åt sidorna, men tyvärr är den för svag och lyser dessutom inte alls ute i vägrenen.
Luxtar 120W har helt OK ljusbild, men lite för mycket ljus sticker upp i träden och för lite ut i vägrenen (för min del åtminstone).
Strands har starkast hot-spot och ger också mest ljus i vägrenen, dock lite svagare än några av de andra ramperna vid sidan av vägen längre fram. För min del är detta dock vinnaren och blir alltså den ramp jag slagit till på. Som synes blir det en markant skillnad mot originalljuset, framförallt i vägrenen och rakt fram.
Samtliga ramper känns gedigna (till och med Kinarampen), men tiden får utvisa hur väl den står emot stenskott och salt. Montering görs av lokal verkstad nästa vecka för 2000kr (fäller ur gallret under regskylten, kommer fästas ordentligt i frambalken så att den inte skakar och har sig).
Jag hoppas detta kan underlätta för er som letar efter liknande ramper. Auto motor & sport testade flera av dessa för någon månad sedan, så missa inte att kolla deras test, kostar 29sek om du inte prenumererar! Slutsatsen av deras test är att de dyra ramperna är markant bättre än dessa billiga, men ytterst få vill lägga över 10 000kr på en ramp.
Jag har för övrigt kontaktat en av de största återförsäljarna i Sverige angående kraftigt avvikande effekt och ljusstyrka jämfört med vad de påstår i sin marknadsföring, och fick svar från VDn att hela branschen har fastnat i denna lögn och att det är svårt att ta sig ur. Synd, för det gör det extremt svårt att fatta ett välgrundat beslut. Nu är det ju å andra sidan inte alla potentiella köpare som lägger tid och energi på att köpa sex olika ramper och jämföra, men jag är ju föräldraledig
0
0
0
0