jaka54 skrev:
Hej!
På vilket sätt var bilförsäljaen "oseriös"?
Du köpte tydligen en bil utan att kolla den noggrant! Då får du nog skylla dig själv.
Kunskap är makt! Kan man ingenting om bilar bör man ta hjälp av någon som kan annar riskerar man att gå på en nit!
Så vad är problemet?
Din bil ryker vit vid tomgång. Ja det gör bilar ibland då det samlats kondensvatten i avgassystemet, men det ska sluta att ryka efter några minuter när avgassystemet förångat vattnet. Fortsätter det däremot att komma vit rök ur avgassystemet efter att du kört långt (några kilometer) så har du en läcka i toppen (trasig topplockspackning eller spricka i topplocket).
Oljelukten beror på att olja läcker ut från motorn på något varmt som avgasrör/grenrör! Du kollade väl i motorrummet när du köpte bilen att motorn var ren och fin?
Att det "sprutar" vatten i slangen" vid expansionskärlet låter konstigt. Det ska inte spruta något vatten överhuvudtaget i någon slang fram till expansionskärlet, möjligen kan det droppa/rinna lite fram till expansionkärlet. Att det "sprutar" som du säger tyder på en läcka i toppen som trycksätter systemet...
Om vattennivån i expansionskärlet varierar från det att du startar motorn till att motorn blivit varm eller håller på att bli varm betyder alltid att det läcker ut avgaser i kylarvattnet som trycksäter vattnet, det är därför det kommer vit rök ur avgassystemet (hela tiden du kör, och mer eller mindre rök beroende på hur kallt det är ute). Oftast är det topplockspackningen somm är trasig.