3325
Sök

Ford Focus 2,0 Ryker ovanligt mycket och luktar bränt vid rödljus

54 Inlägg
6 november 2015
Trådstartare
#1
Jag köpte mig en bil av en (visade sig vara oseriös) bilhandlare för ca 3 veckor sedan. Redan dagen efter började fel komma. Lämnades till fordverkstad som hittade ytterligare fel och såhär har det hållit på. Nu har jag passerat 10.000 kronors gränsen i lagningar och känner att nu får det snart vara nog  ....sad

Problemen just nu:

*Ryker mycket vid tomgång ur avgasröret, typ vitt. Har även noterat ganska mycket vatten som sprätter ut från avgasröret. Röken AVTAR när motorfläkten går igång, av nån anledning...!
*Bilen luktar typ bränd olja när man stannar vid rödljus, försvinner när man kör.
*Övre slangen i expansionskärlet sprutar ut vatten vid gaspådrag, men vid tomgång är det helt stilla i burken.

->Den dricker EJ vatten dvs nivån är OK hela tiden.
->Bilen går KANON bra.
->Inget gegg under oljelocket
->Luktar inte avgaser i expansionskärl
->När motorfläkten brummar igång så avtar de vita avgaserna ganska mycket.

PLEASE help annars blir det nog försäljning eller skroten. sad

/Filip
Senast redigerat av holiday (6 november 2015)

Drive like a man, drive Volvo! =)

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
6 november 2015
#2
Den vita röken behöver ju inte vara annat än kondens.. Du säger att det avtar när bilen blir varm så det tror jag inte är något direkt fel.

.Att det luktar bränd olja låter ju som att det läcker någonstans ned på något varmt, typ grenröret eller dylikt. Se över ventilkåpspackningen, eller rättare sagt kolla noga runt motorn om du hittar något.

Slangen är ju svårt att avgöra såhär varför den läcker, men sitter den med en slangklämma så byt ut den, är det slangen i sig som läcker så byt den. Typ..


76 Inlägg
6 november 2015
#3
Bränd olja som luktar in just när man stannar känner jag igen, har ett läckage någonstans på min bil som man ser droppar ned på grenröret. Väldigt tydlig doft, men blev ändå glad att det inte var kopplingen som plötsligt hade börjat slira smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
6 november 2015
#4
holiday skrev:
Jag köpte mig en bil av en (visade sig vara oseriös) bilhandlare för ca 3 veckor sedan. Redan dagen efter började fel komma. Lämnades till fordverkstad som hittade ytterligare fel och såhär har det hållit på. Nu har jag passerat 10.000 kronors gränsen i lagningar och känner att nu får det snart vara nog  ....sad

Problemen just nu:

*Ryker mycket vid tomgång ur avgasröret, typ vitt. Har även noterat ganska mycket vatten som sprätter ut från avgasröret. Röken AVTAR när motorfläkten går igång, av nån anledning...!
*Bilen luktar typ bränd olja när man stannar vid rödljus, försvinner när man kör.
*Övre slangen i expansionskärlet sprutar ut vatten vid gaspådrag, men vid tomgång är det helt stilla i burken.

->Den dricker EJ vatten dvs nivån är OK hela tiden.
->Bilen går KANON bra.
->Inget gegg under oljelocket
->Luktar inte avgaser i expansionskärl
->När motorfläkten brummar igång så avtar de vita avgaserna ganska mycket.

PLEASE help annars blir det nog försäljning eller skroten. sad

/Filip

Va!!!!!! Bara då????

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (6 november 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

509 Inlägg
6 november 2015
#5
Det sprutar alltså i expansionskärlet inte utanför? Låter helt normalt . Kolla oljeläckage. Avgaserna är säkert också normala(kallt ute= rök/kondens) Vad har de fixat för fel tidigare?

6 119 Inlägg
6 november 2015
#6
Hej!
På vilket sätt var bilförsäljaen "oseriös"?
Du köpte tydligen en bil utan att kolla den noggrant! Då får du nog skylla dig själv.
Kunskap är makt! Kan man ingenting om bilar bör man ta hjälp av någon som kan annar riskerar man att gå på en nit!

Så vad är problemet?
Din bil ryker vit vid tomgång. Ja det gör bilar ibland då det samlats kondensvatten i avgassystemet, men det ska sluta att ryka efter några minuter när avgassystemet förångat vattnet. Fortsätter det däremot att komma vit rök ur avgassystemet efter att du kört långt (några kilometer) så har du en läcka i toppen (trasig topplockspackning eller spricka i topplocket).

Oljelukten beror på att olja läcker ut från motorn på något varmt som avgasrör/grenrör! Du kollade väl i motorrummet när du köpte bilen att motorn var ren och fin?

Att det "sprutar" vatten i slangen" vid expansionskärlet låter konstigt. Det ska inte spruta något vatten överhuvudtaget i någon slang fram till expansionskärlet, möjligen kan det droppa/rinna lite fram till expansionkärlet. Att det "sprutar" som du säger tyder på en läcka i toppen som trycksätter systemet...

Om vattennivån i expansionskärlet varierar från det att du startar motorn till att motorn blivit varm eller håller på att bli varm betyder alltid att det läcker ut avgaser i kylarvattnet som trycksäter vattnet, det är därför det kommer vit rök ur avgassystemet (hela tiden du kör, och mer eller mindre rök beroende på hur kallt det är ute). Oftast är det topplockspackningen somm är trasig.
Senast redigerat av jaka54 (6 november 2015)


54 Inlägg
6 november 2015
Trådstartare
#7
zekezeke skrev:
Den vita röken behöver ju inte vara annat än kondens.. Du säger att det avtar när bilen blir varm så det tror jag inte är något direkt fel.

.Att det luktar bränd olja låter ju som att det läcker någonstans ned på något varmt, typ grenröret eller dylikt. Se över ventilkåpspackningen, eller rättare sagt kolla noga runt motorn om du hittar något.

Slangen är ju svårt att avgöra såhär varför den läcker, men sitter den med en slangklämma så byt ut den, är det slangen i sig som läcker så byt den. Typ..

Skönt o höra!!

Har precis motortvättar bilen och kan se efter körning att det är väldigt "oljigt" alltså svartfärgad gegga/olja vid ett av grenrören.. kan det vara så enkelt att det är grenrörspackningen? fast de borde ju inte läcka denna svarta oljan från avgaser...

nae alltså slangen läcker inte, det är in i expansionskärlet som den sprutar så det virvlar. men som sagt bara vid gaspådrag..!



Vettemannen skrev:
holiday skrev:
*Bilen luktar typ bränd olja när man stannar vid rödljus, försvinner när man kör.

Va!!!!!! Bara då????

/Benny

jaa..!
Nico-the-kid skrev:
Det sprutar alltså i expansionskärlet inte utanför? Låter helt normalt . Kolla oljeläckage. Avgaserna är säkert också normala(kallt ute= rök/kondens) Vad har de fixat för fel tidigare?

Jaha men dåså!! :-)
Avgasvärdena är bra för den är precis nybesiktigad!
*Oljetråg
*termostat & termostathus + slangar
* bytt alla vätskor
*stabilisatorstag fram o bak
*parkeringsbroms (men det har ju inte alls med saken o göra big_smile)
Senast redigerat av holiday (6 november 2015)

Drive like a man, drive Volvo! =)

54 Inlägg
6 november 2015
Trådstartare
#8
jaka54 skrev:
Hej!
På vilket sätt var bilförsäljaen "oseriös"?
Du köpte tydligen en bil utan att kolla den noggrant! Då får du nog skylla dig själv.
Kunskap är makt! Kan man ingenting om bilar bör man ta hjälp av någon som kan annar riskerar man att gå på en nit!

Så vad är problemet?
Din bil ryker vit vid tomgång. Ja det gör bilar ibland då det samlats kondensvatten i avgassystemet, men det ska sluta att ryka efter några minuter när avgassystemet förångat vattnet. Fortsätter det däremot att komma vit rök ur avgassystemet efter att du kört långt (några kilometer) så har du en läcka i toppen (trasig topplockspackning eller spricka i topplocket).

Oljelukten beror på att olja läcker ut från motorn på något varmt som avgasrör/grenrör! Du kollade väl i motorrummet när du köpte bilen att motorn var ren och fin?

Att det "sprutar" vatten i slangen" vid expansionskärlet låter konstigt. Det ska inte spruta något vatten överhuvudtaget i någon slang fram till expansionskärlet, möjligen kan det droppa/rinna lite fram till expansionkärlet. Att det "sprutar" som du säger tyder på en läcka i toppen som trycksätter systemet...

Om vattennivån i expansionskärlet varierar från det att du startar motorn till att motorn blivit varm eller håller på att bli varm betyder alltid att det läcker ut avgaser i kylarvattnet som trycksäter vattnet, det är därför det kommer vit rök ur avgassystemet (hela tiden du kör, och mer eller mindre rök beroende på hur kallt det är ute). Oftast är det topplockspackningen somm är trasig.

Det är en lång historia!! ;-)
För det första sa bilhandlaren att det inte fanns ett enda fel på bilen. Jag kollade bilen noga o allt var bra när jag provkörde. Körde den varm osv och kände inte den brända lukten.
Det som är bytät hittills är oljetråg (helt sönderrostat och smygläckte olja, trodde det var därför det luktade bränt, men nej) termostathus o slangar, stabilisatorgrejer fram och bak, fullständigt fel hjulinställning, ja o massa andra grejer.
Handlaren resonerade som så att finns det olja i motorn så läcker inte träget, och likadant med kylarläckan i termostathuset.
Jag har rätt i konsumentlagen och hade kunnat driva detta men ja, vem orkar...?! hmm

Konstigt att du säger att det inte ska vara tryck i expansionskärlet medan föregående säger att det är helt normalt. yikes

Borde inte bilen dricka vatten, eller gå dåligt om det är toppen??

Drive like a man, drive Volvo! =)

6 119 Inlägg
6 november 2015
#9
Hej!
För det första läcker aldrig en grenrörspackning olja! Oljan kommer alltså från ett annat ställe, ofta är det kamremmens packbox framtill på motorn (om du har längdsmonterad motor) som läcker, eller läckage baktill om du har fördelaren sittande där (som på en Volvo 740), eller en trasig ventilkåpspackning.

Att du märker att expansionskärlet trycksätts och det "sprutar vatten" inne i tryckkärlet betyder ju att trycket uppstår någonstans och det enda stället som kan trycksätta vattnet är en läcka i toppen så att avgaser kommer in i kylarvattnet (därav den vita röken i avgassystemet) Läckan behöver inte vara stor , det räcker bara med en hårtrådstunn spricka i packninen för att nivån i expansionskärlet ska variera kraftigt från kall till varm motor.
Mot detta talar att du säger att det inte försvinner något vatten. -Är du verkligen 100% säker på att inget vatten försvinner från expansionskärlet???


6 632 Inlägg
7 november 2015
#10
jaka54 skrev:
Hej!
För det första läcker aldrig en grenrörspackning olja! Oljan kommer alltså från ett annat ställe, ofta är det kamremmens packbox framtill på motorn (om du har längdsmonterad motor) som läcker, eller läckage baktill om du har fördelaren sittande där (som på en Volvo 740), eller en trasig ventilkåpspackning.

Näe, men vissa motorer.. Typ Fiats turbo 5a kan det läcka olja igenom grenrörets skruvhål i topplocket. wink

Fords Zetec motorer har en tendens att läcka olja ifrån ventilkåpan, byt packning och se glad ut till att börja med.
Senast redigerat av Malheus (7 november 2015)

De/Dem

54 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
#11
Tack så hemskt mycket mina vänner för eran hjälp!
Idag köpte vi en till Volvo istället för o klydda med forden mera.
Behöver ni en Ford så hojta! winkwink

Drive like a man, drive Volvo! =)


Sök