Hej!
Jodå! Jag vet! Men...vattennivån ska inte variera särskilt mycket,några mm kanske. På min gamla Audi 100 Avant 2,0E -89:a märks ingen direkt skillnad i vttennivå,och likadant är det på min Audi TT 3,2lit roadster -04 och likadant på brorsans Audi 100 Avant turbo -91:a.
Däremot när brorsan hade ett hårtrådstunnt (egentligenvar det mycket mindre ) "hål" eller vad man ska kalla det, i topplockspackningen på sin Volvo 745:a från 87 så varierade vattenvolymen kraftigt från kall till varm motor och tog man av locket innan motorn blev varm rann till slut vatten ut ur expansionskärlet. När vi så rev bort toppen och satt dit en ny topplockspackning upphörde nivåvariationerna.
Expansionskärlets lock har till uppgift att släppa ut övertrycket (gastrycket när vattnet blir varmt) vilket betyder att de varma gaserna försvinner ut men vattennivån ska inte variera. Gör det det så finns det något som trycksätter vattnet och då är det oftast topplockspackningen som gått eller en spricka i toppen.