3206
Sök

Tips för lokalisering av läcka på avgassystem

30 Inlägg
14 november 2015
Trådstartare
Jag har märkt ett bluddrande ljud på min tjejs Volvo 940 -93 men har lite svårt att lokalisera varifrån det kommer. Jag har råkat ut för det många gånger innan och oftast kunnat höra eller känna var det läcker men nu kan jag liksom inte pejla in det, anar bara att det är långt fram. Skall man känna har man inte så lång tid på sig innan det blir för varmt.

Någon som har nåt smart tips att bjuda på?

2 327 Inlägg
14 november 2015
Du ska inte lägga handen mot avgasröret, håll handen typ 2 centimeter ifrån så bränner du inte dig smile

688 Inlägg
15 november 2015
Ett annat tips är att leta efter sot, ofta runt skarvar. Svårt att se om det är ovanpå rör eller ljuddämpare. Där kan man gå med en spegel. Tjejens sminkspegel är inte bästa alternativet då wink

30 Inlägg
15 november 2015
Trådstartare
Xebers76 skrev:
Du ska inte lägga handen mot avgasröret, håll handen typ 2 centimeter ifrån så bränner du inte dig smile

Det behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut. ;-) Men på vissa ställen är det i stort sett omöjligt.

30 Inlägg
15 november 2015
Trådstartare
Curse skrev:
Ett annat tips är att leta efter sot, ofta runt skarvar. Svårt att se om det är ovanpå rör eller ljuddämpare. Där kan man gå med en spegel. Tjejens sminkspegel är inte bästa alternativet då wink

Det var ju en listig idé! Skall se om jag ser nåt.

Googlade lite och hittade ett tips som går ut på att man täpper igen avgasröret med typ en käpp och en trasa, läckageljudet ökar så att man hör bättre.

7 441 Inlägg
15 november 2015
aweste skrev:
Xebers76 skrev:

Det behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut. ;-).

Men kanske att, med handske eller trasa, hålla för mynningen och lyssna efter läckor.
Förslagsvis tjejen håller för och du lyssnar.

hmm

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
15 november 2015
som övre. be tjejer sätta en fot lr trasa mot slutdämparen. så kmr du hör vart det puffar

Sök