Varför är det svårt att hålla avståndet till framförvarande bil?

Germax
25 december 2006 · 12 086 Inlägg

Vissa gillar att ligga bakom, som att ha något att följa.. sorgligt men sant.
Min morfar är sånn.. dessutom kan han inte hålla foten still så han ligger o pulserar på gasen, man mår illa och den framför måste ju bli helt förstörd.

JW
25 december 2006 · 281 Inlägg

Nu på vintertiden när jag är ute och åker 940 och det kommer någon idiot o lägger sig i röven på mig så brukar jag bromsa in (nästan tvärnita) det hjälper asbra hehe
och jag har en rostig baklucka som jag gärna byter mot en ny smile

obs detta gör jag bara där det är 50 och 70. i högre hastigheter släpper jag bara på gasen..

slangily
4 februari 2007 · 52 Inlägg

carpan skrev:
Detsamma gäller i stan när man på raka fina 50 sträckor kommer ikapp någon som kör 35 (av oförklarlig anledning, dvs varken halt, mörkt eller verkar ha något fel på bilen). Dom brukar jag lägga mig så nära jag vågar. Om dom nitar är jag ju rökt, men det får man väl bjuda på då. God Jul!

Du har inte funderat på att det finns folk som kanske tog sitt körkort igår och är ute ensamma för första gången? Eller man kanske är lite vilse och försöker hitta en viss gata? Jag vet inte vilken stad du talar om men iallafall i Stockholm är det ett rent helvete om man missar  gatan man ska in på, man vet aldrig var man kan vända pga enkelriktat och sånt. Sen kanske man missar gatan man kan vända på.. osv

Jag tror inte det finns folk som kör i 35 på 50-väg bara för att jävlas eller för att de inte VET bättre. Det finns givetvis alltid en anledning. Fattar inte varför folk inte kan tänka ett steg längre utan bara direkt idiotförklarar andra..

zortep
4 februari 2007 · 911 Inlägg

JW skrev:
Nu på vintertiden när jag är ute och åker 940 och det kommer någon idiot o lägger sig i röven på mig så brukar jag bromsa in (nästan tvärnita) det hjälper asbra hehe
och jag har en rostig baklucka som jag gärna byter mot en ny smile

obs detta gör jag bara där det är 50 och 70. i högre hastigheter släpper jag bara på gasen..

Orka !

pic up the phone, wazzzaaa
Kristian_L
4 februari 2007 · 1 893 Inlägg

Jag tror inte det är preskiberat ännu, så detta var INTE jag, utan "en kompis".
Kompisen var på väg ner från Västerås till Kungälv för några år sedan. Han körde bil med släp (24m) en så kallad maxi lastare, vilket i princip innebär att man monterat på mindre hjul för att få ner golvet i lastutrymmet så man kan göra skåpet högre.
I skåpet var ett löst golv, som man kunde hissa upp och ner efter behag. Han var full lastad, dvs han lastade först upp bilen en gång. Sedan hissade han upp golvet så högt det gick och lastade en gång till under. Sedan hissar man ner det övre planet så långt det går. Likadant i släpet!
Så ni kan tro att han hade hög tyngd punkt. Att åka på en ojämn väggren är inte att tänka på i det läget, för då riskerar man att välta ekipaget.

I alla fall, till den igentliga storyn.
Ca: sex mil nedanför Örebro tar motorvägen slut, det blir motortrafikled, med allt det innebär. Precis när motorvägen tar slut kommer en vit 744a ikapp och lägger sig ca 5m bakom släpet. Han ligger där ock visar halva fronten i kompisens spegel, helt klara tecken på att han hade tänkt sig en högre snitt hastighet än 90kmh. (Lasbilen är spärrad vid 90.)
Kompisen KAN altså INTE åka ut i väggrenen på denna dåliga väg med ekipaget. Han gör så gott han kan. När det kommer långa luckor i mötande traffik, blinkar han snält åt höger (=Nu kan du köra.) men går alltså inte åt sidan. Snubben bakom kör INTE om, ligger och visar sig hela tiden, tätt bakom...
När detta på gått i ca 5 mil, så kommer en jätte raka, inte ett möte, man ser flera kilometer. Då äntligen kör 744an om.
Tror ni han pinar på och försvinner i fjärran?
Kompisen har alltså hela tiden legat med cruisen stäld så högt det går (=90kmh)
Killen som precis kört om lägger sig i en hastighet ca 2kmh lägre än lastbilen han precis körde förbi!
Då bran en säkring hos kompisen. Vad gör han? - INGENTING!
Han låter cruisen vara på 90kmh, 744ans akter försvinner under vindrutekanten, (Då är man nära) då gasar 744an så mycket det går så han kommer 40m framför, där ställer han sig på hejdaren.
Kompisens sitter iskallt och ser det hända, vad gör han? INGENTING!
När killen i bilen framför inser sitt misstag, försöker han dra på, men lite för sent.
Kompisen ser idiotens bil nästan försvinna helt under vindrutekanten, tills bara lite av taket och huven syns, då studsar hela bilen fram inom synhåll igen. Ett par mindre kast och han försvinner i fjärran.

Jag personligen har slutat att köra lastbil för ca 4 år sedan. För det händer för mycket sånt här skit. Tänk er själva, ni som inte jobbar i trafiken, utan med nått annat.
Tänk er att ni sitter vid ett skrivbord, och har allt i ordning, så kommer 744a killen och rycker tag i bordsbenet och välte så allt hamnar i en salig röra. Chefen väntar på att få raporten om 10 minuter och du hittar ingenting, för allt ligger huller om buller.

Eller att en elektriker står och koplar nått i ett skåp på 3m höjd, då kommer 744a killen och skakar stegen, river sönder koplings shemat. Både skrivbords nisse och elektricker får inte gå hem förän de avslutat sitt arbete och med jämna mellan rum kommer en 744a kille och sabbar.

Skilnaden är att en chauför måste stanna bilen och vila i 9 timmar om 744 killen hidrar honom nog mycket. Han är tvungen att sova i bilen eftersom han är 10 mil hemmifrån.
Skrivbords nisse och elektrikern kan gå hem och sova när de blir trötta.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Sandman
4 februari 2007 · 873 Inlägg

Kristian_V skrev:
Kompisen har alltså hela tiden legat med cruisen stäld så högt det går (=90kmh)
Killen som precis kört om lägger sig i en hastighet ca 2kmh lägre än lastbilen han precis körde förbi!

Det där händer fan HELA tiden, även för oss som inte kör lastbil.

Folk ligger och trycker i häcken på en, oavsett hur fort man kör.
De vägrar köra om fast man signalerar. Till slut ger man upp och håller konstant hastighet och försöker ignorera idioten i baken som ev. skulle kunna döda en vid kolission.

Sedan kör idioten om vid något tillfälle och direkt när den är förbi BROMSAR den jäveln och lägger sig och fiser framför en. VARFÖR?

Om jag stör mig på någon som är framför mig ser jag till att lägga BRA avstånd mellan mig och honom när jag väl kör om. Blåser iväg någon km innan jag börjar cruisa igen.


Men som det är sagt, förutsätt alltid att alla andra i trafiken är idioter.
De allra flesta är det.

Don't get mad, get even.
FireTraXX DFFL
4 februari 2007 · 9 020 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Ja de är f*n inte kul! Jag förstår mig inte på folk som ligger precis bakom en lastbil. Har sett de X antal ggr när folk varit 2-3 m bakom en lastbil med släp. Tror verkligen folk att deras personbil kan bromsa så snabbt?(om dom ens hunnit reagerar när lastbilen tvärnitar).

Jag är lastbilschaffis och när folk ligger 1.5 meter bakom mig så slår jag på backljusen (4st väldigt starka lampor som lyser rakt in i kupen på bilen.) då släpper de oftast på gasen eftersom de bara ser ett vitt sken framför sig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
VictorW Medlem 34530
4 februari 2007 · 908 Inlägg

Sandman skrev:

Kristian_V skrev:
Kompisen har alltså hela tiden legat med cruisen stäld så högt det går (=90kmh)
Killen som precis kört om lägger sig i en hastighet ca 2kmh lägre än lastbilen han precis körde förbi!

Det där händer fan HELA tiden, även för oss som inte kör lastbil.

Folk ligger och trycker i häcken på en, oavsett hur fort man kör.
De vägrar köra om fast man signalerar. Till slut ger man upp och håller konstant hastighet och försöker ignorera idioten i baken som ev. skulle kunna döda en vid kolission.

Sedan kör idioten om vid något tillfälle och direkt när den är förbi BROMSAR den jäveln och lägger sig och fiser framför en. VARFÖR?

Om jag stör mig på någon som är framför mig ser jag till att lägga BRA avstånd mellan mig och honom när jag väl kör om. Blåser iväg någon km innan jag börjar cruisa igen.


Men som det är sagt, förutsätt alltid att alla andra i trafiken är idioter.
De allra flesta är det.

Så sant som det är sagt, tyvärr så råkar vi "vanliga" trafikanter ut för detta väldigt oansvariga fenomen hos vissa bilförare. Har varit med om detta några gånger, då jag kört med släpkärra. Det är ju inga ungdomar som gör detta, utan det är äldre gubbar i 50års åldern. Inte för att dra alla över en kam, men det är oftast de som jag ser beter sig som att de äger vägen och lite till...

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Perrablerra
6 september 2011 · 127 Inlägg

Avståndet är galet viktigt och följs inte av många. Kör själv lastbil och vart i somras påkörd bakifrån när jag tvärnitade för ett rådjur som bestämt sig att gräset var godare på andra sidan vägen big_smile Som tur var körde killen en gamla usa-pickup så den klarade smällen ganska bra. Inga personskador. Men det är ju så onödigt. Om ni har så jä..a bråttom så kör om istället för att trycka framförvarande bil i baken.

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
Bebben Legitimerad besserwisser
6 september 2011 · 921 Inlägg

nussse skrev:
Avståndet är galet viktigt och följs inte av många. Kör själv lastbil och vart i somras påkörd bakifrån när jag tvärnitade för ett rådjur som bestämt sig att gräset var godare på andra sidan vägen big_smile Som tur var körde killen en gamla usa-pickup så den klarade smällen ganska bra. Inga personskador. Men det är ju så onödigt. Om ni har så jä..a bråttom så kör om istället för att trycka framförvarande bil i baken.

Snygg väckning på en 4 år gammal tråd... wink big_smile

Perrablerra
6 september 2011 · 127 Inlägg

Jo smile kände att jag behövde skriva av mig om det. Läste på DN idag att man kan bli av med körkortet om man inte håller avståndet och det tycker jag låter kalas. Hoppas folk nu bara tar till sig denna info och börjar köra vettigt.

Peugeot Partner "Plåtlådan" (2014)
JsoooN
6 september 2011 · 388 Inlägg

Hade en relativt bra lösning på Astran förra vintern, 2x55W lyktor monterade bakåt i huvudhöjd ungefär, låg någon och packade mig i arslet slogs dom på tills dom var på behörigt avstånd. smile

Fungerade även ypperligt på folk som inte förstod att man ska slå av helljuset när man har andra bilar framför.

Börjar fundera om man ska ha något liknande fast med 55W xenon på Audin. smile

Senast redigerat av JsoooN (6 september 2011)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
gamlingen
6 september 2011 · 5 198 Inlägg

JsoooN skrev:
Hade en relativt bra lösning på Astran förra vintern, 2x55W lyktor monterade bakåt i huvudhöjd ungefär, låg någon och packade mig i arslet slogs dom på tills dom var på behörigt avstånd. smile

Fungerade även ypperligt på folk som inte förstod att man ska slå av helljuset när man har andra bilar framför.

Börjar fundera om man ska ha något liknande fast med 55W xenon på Audin. smile

Vad händer om DU orsakar en olycka med dödlig eller med allvarligt skadade som utgång ?

vad är behörigt avstånd ?

JsoooN
6 september 2011 · 388 Inlägg

gamlingen skrev:

JsoooN skrev:
Hade en relativt bra lösning på Astran förra vintern, 2x55W lyktor monterade bakåt i huvudhöjd ungefär, låg någon och packade mig i arslet slogs dom på tills dom var på behörigt avstånd. smile

Fungerade även ypperligt på folk som inte förstod att man ska slå av helljuset när man har andra bilar framför.

Börjar fundera om man ska ha något liknande fast med 55W xenon på Audin. smile

Vad händer om DU orsakar en olycka med dödlig eller med allvarligt skadade som utgång ?

vad är behörigt avstånd ?

Ber till gud att jag hinner iväg innan polisen får nys om mig? wink

Behörigt avstånd kan jag anse är allt över åtminstonde 15-20 meter, när man har en bil i arslet som ligger så nära att jag kan räkna fjunen på grabben som körs haka så skiter jag i vilket, om jag måste tvärnita så tänker inte jag ha nån jävla bil som ska smälla rakt in i mig..

Om du är beredd att utsätta mig för livsfara genom att smälla in i mig är jag beredd att utsätta dig för livsfara genom att blända dig.


Haters Gonna Hate cool

Senast redigerat av JsoooN (6 september 2011)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
gamlingen
6 september 2011 · 5 198 Inlägg

JsoooN skrev:

gamlingen skrev:

JsoooN skrev:
Hade en relativt bra lösning på Astran förra vintern, 2x55W lyktor monterade bakåt i huvudhöjd ungefär, låg någon och packade mig i arslet slogs dom på tills dom var på behörigt avstånd. smile

Fungerade även ypperligt på folk som inte förstod att man ska slå av helljuset när man har andra bilar framför.

Börjar fundera om man ska ha något liknande fast med 55W xenon på Audin. smile

Vad händer om DU orsakar en olycka med dödlig eller med allvarligt skadade som utgång ?

vad är behörigt avstånd ?

Ber till gud att jag hinner iväg innan polisen får nys om mig? wink

Behörigt avstånd kan jag anse är allt över åtminstonde 15-20 meter, när man har en bil i arslet som ligger så nära att jag kan räkna fjunen på grabben som körs haka så skiter jag i vilket, om jag måste tvärnita så tänker inte jag ha nån jävla bil som ska smälla rakt in i mig..

Om du är beredd att utsätta mig för livsfara genom att smälla in i mig är jag beredd att utsätta dig för livsfara genom att blända dig.


Haters Gonna Hate cool

jag håller mej borta från framförvarande bil.. men jag vill heller inte vara bakom bilen som du bländar ner i diket eller bländar över till mötande körbana och orsakar olycka med dödlig utgång, måste finnas bättre sätt. Måste säja att det är väldigt sällan jag har nån så nära att jag ser finnarna på näsan.. skulla jag se dom så flyttar jag mej åt sidan och låter fjunet åka förbi.

JsoooN
6 september 2011 · 388 Inlägg

gamlingen skrev:

JsoooN skrev:

gamlingen skrev:
Vad händer om DU orsakar en olycka med dödlig eller med allvarligt skadade som utgång ?

vad är behörigt avstånd ?

Ber till gud att jag hinner iväg innan polisen får nys om mig? wink

Behörigt avstånd kan jag anse är allt över åtminstonde 15 meter, när man har en bil i arslet som ligger så nära att jag kan räkna fjunen på grabben som körs haka så skiter jag i vilket, om jag måste tvärnita så tänker inte jag ha nån jävla bil som ska smälla rakt in i mig..

Om du är beredd att utsätta mig för livsfara genom att smälla in i mig är jag beredd att utsätta dig för livsfara genom att blända dig.

Haters Gonna Hate cool

jag håller mej borta från framförvarande bil.. men jag vill heller inte vara bakom bilen som du bländar ner i diket eller bländar över till mötande körbana och orsakar olycka med dödlig utgång, måste finnas bättre sätt. Måste säja att det är väldigt sällan jag har nån så nära att jag ser finnarna på näsan.. skulla jag se dom så flyttar jag mej åt sidan och låter fjunet åka förbi.

Rättade din citering där lite.

Vad bra att du gör det, dock så är du en av få däromkring jag bor.

Som sagt, haters gonna hate, lita aldrig på någon annan i trafiken (det fungerar inte).

Dock så är det lite svårt att köra åt sidan och släppa förbi då de flesta större vägar häromkring har vajerräcken så då får man gott och väl ligga nån kilometer med nån jäkel i arslet om man har otur och det är enkelfiligt.

Vissa som ligger i arslet har inte ens vett att köra om när det blir dubbelfiligt utan ligger kvar i arslet, som sagt så ser jag hellre att dom råkar ut för en olycka än jag då. smile

EDIT, såg att du hade fixat citeringen rätt igen. tongue

Senast redigerat av JsoooN (6 september 2011)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
gamlingen
6 september 2011 · 5 198 Inlägg

JsoooN skrev:

gamlingen skrev:

JsoooN skrev:

Ber till gud att jag hinner iväg innan polisen får nys om mig? wink

Behörigt avstånd kan jag anse är allt över åtminstonde 15 meter, när man har en bil i arslet som ligger så nära att jag kan räkna fjunen på grabben som körs haka så skiter jag i vilket, om jag måste tvärnita så tänker inte jag ha nån jävla bil som ska smälla rakt in i mig..

Om du är beredd att utsätta mig för livsfara genom att smälla in i mig är jag beredd att utsätta dig för livsfara genom att blända dig.

Haters Gonna Hate cool

jag håller mej borta från framförvarande bil.. men jag vill heller inte vara bakom bilen som du bländar ner i diket eller bländar över till mötande körbana och orsakar olycka med dödlig utgång, måste finnas bättre sätt. Måste säja att det är väldigt sällan jag har nån så nära att jag ser finnarna på näsan.. skulla jag se dom så flyttar jag mej åt sidan och låter fjunet åka förbi.

Rättade din citering där lite.

Vad bra att du gör det, dock så är du en av få däromkring jag bor.

Som sagt, haters gonna hate, lita aldrig på någon annan i trafiken (det fungerar inte).

Dock så är det lite svårt att köra åt sidan och släppa förbi då de flesta större vägar häromkring har vajerräcken så då får man gott och väl ligga nån kilometer med nån jäkel i arslet om man har otur och det är enkelfiligt.

Vissa som ligger i arslet har inte ens vett att köra om när det blir dubbelfiligt utan ligger kvar i arslet, som sagt så ser jag hellre att dom råkar ut för en olycka än jag då. smile

bara man slipper vara orsaken till att dom krockar så...

JsoooN
6 september 2011 · 388 Inlägg

gamlingen skrev:

JsoooN skrev:

gamlingen skrev:

jag håller mej borta från framförvarande bil.. men jag vill heller inte vara bakom bilen som du bländar ner i diket eller bländar över till mötande körbana och orsakar olycka med dödlig utgång, måste finnas bättre sätt. Måste säja att det är väldigt sällan jag har nån så nära att jag ser finnarna på näsan.. skulla jag se dom så flyttar jag mej åt sidan och låter fjunet åka förbi.

Rättade din citering där lite.

Vad bra att du gör det, dock så är du en av få däromkring jag bor.

Som sagt, haters gonna hate, lita aldrig på någon annan i trafiken (det fungerar inte).

Dock så är det lite svårt att köra åt sidan och släppa förbi då de flesta större vägar häromkring har vajerräcken så då får man gott och väl ligga nån kilometer med nån jäkel i arslet om man har otur och det är enkelfiligt.

Vissa som ligger i arslet har inte ens vett att köra om när det blir dubbelfiligt utan ligger kvar i arslet, som sagt så ser jag hellre att dom råkar ut för en olycka än jag då. smile

bara man slipper vara orsaken till att dom krockar så...

Vi ligger på helt olika nivåer gällande mänsklig medkänsla osv du och jag känns det som här... att få den ena av oss att förstå sig på den andres argument kommer inte fungera så jag tycker att vi lämnar det här, men som sagt så enligt mig så får dom tamefan skylla sig själva om dom draggar ner i diket när dom får sitt "straff" för att dom ska slicka mig i arslet, innan körde jag med att bromsa ner lite grann, fungerade även det ypperligt, fast jag måste ju erkänna att det är roligare och se hur dom blir förbannade och anser att dom inte gjort något fel när jag bländat på. smile

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
gamlingen
6 september 2011 · 5 198 Inlägg

JsoooN skrev:

gamlingen skrev:

JsoooN skrev:

gamlingen skrev:

Rättade din citering där lite.

Vad bra att du gör det, dock så är du en av få däromkring jag bor.

Som sagt, haters gonna hate, lita aldrig på någon annan i trafiken (det fungerar inte).

Dock så är det lite svårt att köra åt sidan och släppa förbi då de flesta större vägar häromkring har vajerräcken så då får man gott och väl ligga nån kilometer med nån jäkel i arslet om man har otur och det är enkelfiligt.

Vissa som ligger i arslet har inte ens vett att köra om när det blir dubbelfiligt utan ligger kvar i arslet, som sagt så ser jag hellre att dom råkar ut för en olycka än jag då. smile

bara man slipper vara orsaken till att dom krockar så...

Vi ligger på helt olika nivåer gällande mänsklig medkänsla osv du och jag känns det som här... att få den ena av oss att förstå sig på den andres argument kommer inte fungera så jag tycker att vi lämnar det här, men som sagt så enligt mig så får dom tamefan skylla sig själva om dom draggar ner i diket när dom får sitt "straff" för att dom ska slicka mig i arslet, innan körde jag med att bromsa ner lite grann, fungerade även det ypperligt, fast jag måste ju erkänna att det är roligare och se hur dom blir förbannade och anser att dom inte gjort något fel när jag bländat på. smile

Så är det alltid.. det finns ingen som gör fel i trafiken..alla anser sej göra rätt.. Men som du skriver alla är vi olika,, JAG skulle aldrig blända nån som ligger för nära.. men däremot tända bromsljusen utan att för den skull bromsa ner...

wena
26 april 2012 · 74 Inlägg

Jag uppskattar verkligen inte att ha nåt mähä som bestämt ska ligga o sniffa röv kilometer efter kilometer. ser alltid till att inte göra det själv, då jag hatar det.

men idag på väg hem så visst fan ligger det en hagga där riktigt nära...och när jag kollar i backspegeln ser jag tydligt hur hon har noll koll och dricker ur en sån där kaffemugg. jag tänker ju direkt här behövs avstånd.
så jag drar ifrån så det blir 400-500 meter emellan och sen går jag tillbaka till 70kmh som va vad som gällde.....likfan är fanskapet där igen på nolltid.
provade en ny taktik, vänta en stund till en rejäl raksträcka o la mig i vägrenen i hopp om att hon skulle köra om, FAN HELLER att körde om, däremot såg jag fittan grimarsera....så efter ett tag gav jag upp det.
när det kom en busshållpats så svängde jag in så jag slapp henne. sen begav jag mig vidare MEN ÄR DET ÖVER DÄR DÅ??? FAN HELLER...........inom en minut har jag en ny rövsniffare där ..... leta ny hållplats, stanna o släppa förbi, och på t igen.........på nolltid ÄNNU EN en arselsniffare där, FAN JAG VILL SE ANNAT ÄN FOLKS FRAMLYKTOR NÄR JAG KOLLAR BAKÅT ....... men men, som tur är så finns det gott om busshålplatser.  och för övrigt va det väldigt regnigt idag (göteborgs-området) och folk måste inse att det är kraftigt reducerade bromssträckor. FÖR HELVETE.....LIGG INTE SÅ NÄRA

‎"Automatlådeolja, det är ett utmärkt glidmedel som alla borde ha stående på nattduksbordet!" bosse bildoktorn
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang