Jag tror inte det är preskiberat ännu, så detta var INTE jag, utan "en kompis".
Kompisen var på väg ner från Västerås till Kungälv för några år sedan. Han körde bil med släp (24m) en så kallad maxi lastare, vilket i princip innebär att man monterat på mindre hjul för att få ner golvet i lastutrymmet så man kan göra skåpet högre.
I skåpet var ett löst golv, som man kunde hissa upp och ner efter behag. Han var full lastad, dvs han lastade först upp bilen en gång. Sedan hissade han upp golvet så högt det gick och lastade en gång till under. Sedan hissar man ner det övre planet så långt det går. Likadant i släpet!
Så ni kan tro att han hade hög tyngd punkt. Att åka på en ojämn väggren är inte att tänka på i det läget, för då riskerar man att välta ekipaget.
I alla fall, till den igentliga storyn.
Ca: sex mil nedanför Örebro tar motorvägen slut, det blir motortrafikled, med allt det innebär. Precis när motorvägen tar slut kommer en vit 744a ikapp och lägger sig ca 5m bakom släpet. Han ligger där ock visar halva fronten i kompisens spegel, helt klara tecken på att han hade tänkt sig en högre snitt hastighet än 90kmh. (Lasbilen är spärrad vid 90.)
Kompisen KAN altså INTE åka ut i väggrenen på denna dåliga väg med ekipaget. Han gör så gott han kan. När det kommer långa luckor i mötande traffik, blinkar han snält åt höger (=Nu kan du köra.) men går alltså inte åt sidan. Snubben bakom kör INTE om, ligger och visar sig hela tiden, tätt bakom...
När detta på gått i ca 5 mil, så kommer en jätte raka, inte ett möte, man ser flera kilometer. Då äntligen kör 744an om.
Tror ni han pinar på och försvinner i fjärran?
Kompisen har alltså hela tiden legat med cruisen stäld så högt det går (=90kmh)
Killen som precis kört om lägger sig i en hastighet ca 2kmh lägre än lastbilen han precis körde förbi!
Då bran en säkring hos kompisen. Vad gör han? - INGENTING!
Han låter cruisen vara på 90kmh, 744ans akter försvinner under vindrutekanten, (Då är man nära) då gasar 744an så mycket det går så han kommer 40m framför, där ställer han sig på hejdaren.
Kompisens sitter iskallt och ser det hända, vad gör han? INGENTING!
När killen i bilen framför inser sitt misstag, försöker han dra på, men lite för sent.
Kompisen ser idiotens bil nästan försvinna helt under vindrutekanten, tills bara lite av taket och huven syns, då studsar hela bilen fram inom synhåll igen. Ett par mindre kast och han försvinner i fjärran.
Jag personligen har slutat att köra lastbil för ca 4 år sedan. För det händer för mycket sånt här skit. Tänk er själva, ni som inte jobbar i trafiken, utan med nått annat.
Tänk er att ni sitter vid ett skrivbord, och har allt i ordning, så kommer 744a killen och rycker tag i bordsbenet och välte så allt hamnar i en salig röra. Chefen väntar på att få raporten om 10 minuter och du hittar ingenting, för allt ligger huller om buller.
Eller att en elektriker står och koplar nått i ett skåp på 3m höjd, då kommer 744a killen och skakar stegen, river sönder koplings shemat. Både skrivbords nisse och elektricker får inte gå hem förän de avslutat sitt arbete och med jämna mellan rum kommer en 744a kille och sabbar.
Skilnaden är att en chauför måste stanna bilen och vila i 9 timmar om 744 killen hidrar honom nog mycket. Han är tvungen att sova i bilen eftersom han är 10 mil hemmifrån.
Skrivbords nisse och elektrikern kan gå hem och sova när de blir trötta.