3319
Sök

Vad kan ni om bilar här på garaget??

clubjdm.se
462 Inlägg
28 december 2006
#61
Distorsion (förvrängning, förvanskning) är inom signalbehandling ett fenomen som innebär att ett systems utsignal skiljer sig från insignalen. Distorsion av ljud uppstår ofta vid elektrisk förstärkning och märks genom att tonernas klangfärg ändras.

Hmm ?

Hur funkar en motor i detalj, det går bra med länk tongue

www.clubjdm.se

130 Inlägg
29 december 2006
#62
http://auto.howstuffworks.com/engine.htm

Guiden är på engelska men väldigt omfattande!



Hur skall man förbereda sin bil före man för den och omlackeras?

Snorgubbe
79 Inlägg
30 december 2006
#63
Tvätta, demontera prylar som ska lackas separat, maskera, slipa, svära, slipa lite till, svära ännu mer, torka med klibbtrasa, för att sedan lämna den till lackeraren som ändå gör om alltihop wink

Vad är ett batteri (ackumulator) uppbyggt av?

2nd place=First loser

Smålänning
7 883 Inlägg
30 december 2006
#64
Bly och kopparplattor som ligger i ett bad av svavelsyra.

varför har bilar högt placerade bromsljus? (kom inte på något annat tongue )

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 554 Inlägg
30 december 2006
#65
för att korta personer i bilen bakom inte ska behöva sträcka sig över ratten för att se när bilen framför bromsar..

varför har en en del bilar olika stora backspeglar

FreddeK
30 december 2006
#66
kan det vara för att du ska se om det bromsar längre fram i köer tex...du ser genom andras bilar tex.???det är min teori.

hur fungerar en skruvkompressor? i detalj tack!

FreddeK
30 december 2006
#67
allwheelspinn skrev:
För att man lättare ska kunna se den sk döda vinkeln.

Fel svar! en del bilar har mindre backspeglar för minska vindbrus och det är oftast den högra spegeln som är mindre!  jag kan ju ha fel där men det är vad en bilförsäljare sa til mig på V.A:G!

hur fungerar en skruvkompressor? i detalj tack!
Senast redigerat av Freddeponken (31 december 2006)

420 Inlägg
4 januari 2007
#68
Rätta mig om jag har fel, är inte sådär jättebra på bilar (än)

Vet inte riktigt om du vill veta skillnaden mellan skruvkompressor och vanlig kompressor eller vad du ville veta?
Skillnaden mellan skruvkompressor och "vanliga kompressor" är att en vanlig använder sig av en så kallad centrifugal kompressor. Skruvkompressor ger dig ett enormt vridmoment då den laddar nästan fullt ladrtyck redan från start (ca 800-1000). Skruvkompressorn lämnar alltså högt laddtryck från väldigt låga varv, medans en centrufigal måste upp på ett väldigt högt varv innan den börjar ladda.

Vad är skillnaden mellan H-profil vevstakar och vanliga?

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
#69
skillnaden mellan h-profil och vanlig stakar är hur de är uppbyggda. h-profilstaken har fått sitt namn just efter hur den ser ut i profil, dvs om man skule snitta den ser de ut som ett H. denna profil är precis som tex en I-balk mkt stabil och hållbar jämfört mot sin vikt gentemot en normal stake som antingen är helt plan eller har lite h-profil.

hur funkar en katalysator?

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
5 januari 2007
#70
Katalysatorn förvandlar giftiga skadliga gaser till mindre skadliga genom en kemisk reaktion.
CA:90% av alla avgaser blir till vatten

Katalysatorns arbetstemperatur är mellan 400 och 800 grader. Vid temperaturer under 300 grader fungerar inte katalysatorn och vid temperaturer över 800 grader bryts ädelmetallerna ner. Över 1000 grader förstörs katalysatorn.

så ser en katalysator ut invändigt

http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/BILDER/KAT.GIF

Hur fungerar en färddator??? länkar å bilder går bra
Senast redigerat av BBAD (5 januari 2007)


Leg. Spådam
816 Inlägg
5 januari 2007
#71
Cobicon skrev:
Ett namn som amerikanarna hade på ett förgasararangemang (kommer inte riktigt ihåg vilken bil det var på) men iaf var det tre stycken dubbelportade förgasare.

vad är en dogboxlåda?

Det va la Chryslers bilar som hade six pack. GM kallade sina sådana för tri-power.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
5 januari 2007
#72
BBAD skrev:
Hur fungerar en färddator??? länkar å bilder går bra

En färdator "fungerar" på sådant sätt att den samlar in information från div. givare och presenterar det för föraren i en liten display.
Tex. Medel förbrukning/100km. Färddatorn arbetar mot motorstyrdon och abs styrdon/abs givarna och räknar sedan ut hur mycket bilen kommer attt dra under aktuella föhållanden för att sedan snitta förbrukningen mot aktuell hastighet för att sedan presentera ett medelvärde för föraren.

Hur fungerar en farthållare?
Senast redigerat av _TiNcO_ (5 januari 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

3 Inlägg
5 januari 2007
#73
En ryckutjämnigs skiva som man har i stället för ett knutkors.

Vad är det för tändningsföljd på en Volvo B20?

3 Inlägg
5 januari 2007
#74
Oj då! Läste på fel sida!

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
#75
jaa, farthållare är helt elektroniska apparater å hur elektrobniken funkar kan vara lite svårt för den okkunige att förklara.. men i stort sett är det en anordning som kan hålla din bil i en hastighet du själv valt.. genom att läsa av hastigheten kan den reglera den genom att gasa/släppa på gasen utan att få framfarten allt för ryckigt och inte slösa för mkt bränsle..
farthållaren kopplas alltid ur när man nuddat kopplingen eller bromspedalen... de brukar oxå vara utrustade med en knapp som man kan återgå till vald hastighet efter att man har avbrutit farthållaren..

hoppas de dög=) ?

varför är det bättre med 4mindre ventiler per cylinder än 2större? (16v versus 8v på en fyrcylindrig)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Smålänning
7 883 Inlägg
6 januari 2007
#76
Ventilerna kan bli mindre, och därmed lättare, trots att motorn andas bättre. Och eftersom dom flesta 16v motorer har hemisfäriska förbränningsrum så får man också en bättre förbränning. Anledningen till att ventilerna skall vara lätta, är för att då kan motorn varva mer, och därmed få mer effekt. Detta utnyttjas dock inte så mkt i de flesta motorer, utan där vill man komma åt andningen, för att få högt vridmoment på låga varvtal, i och med att en hemi andas bättre.

Vad har kamaxlarna för betydelse när det gäller motorns karaktär?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
6 januari 2007
#77
Ehhhh...nej. Det går i princip inte att bygga hemisfäriska förbränningsrum med fyra ventiler. Tänk en stund på hur ventilerna skulle peka.

Man får tämligen usel förbränning med hemisfäriska förbränningsrum. Hemisfäriska förbränningsrum är ren hedenhös. Fundera lite på hur en kolv måste se ut om man skall kombinera hög komp och hemisfäriska förbränningsrum. Man får extremt stor total yta i förbränningsrummet vilket leder till stora värmeförluster.

Med flerventilteknik så kan man få in stor ventilarea med modernare utformning av förbränningsrum. Jag har för mig att man man pratar om pentroofdesign.

/Göran

twin_cam skrev:
Och eftersom dom flesta 16v motorer har hemisfäriska förbränningsrum så får man också en bättre förbränning. ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

321 Inlägg
8 januari 2007
#78
Kamaxlarna är det som styr motorns gång och effektkurva. Kamaxlar med högt ventillyft och lång duration är vassare och ger mer effekt än de med mindre lyft och kortare duration. Durationen är hur många grader av ett varv ventilen är öppen. Motorer med flerventilsteknik blir oftast vassare än en med 2 ventiler med samma duration pga av större ventilyta och lättare mekanism. Överladdade motorer behöver inte alls ha lika mycket duration och ventillyft som en insug pga övertryck och ska heller inte ha det pga av att det helt enkelt kan bli för mycket. Vet inte riktigt hur man ska skriva men ni förstår säkert.
Senast redigerat av Alx440 (8 januari 2007)

EViLution!

Snorgubbe
79 Inlägg
8 januari 2007
#79
Alx440 skrev:
Kamaxlarna är det som styr motorns gång och effektkurva. Kamaxlar med högt ventillyft och lång duration är vassare och ger mer effekt än de med mindre lyft och kortare duration. Durationen är hur många grader av ett varv ventilen är öppen. Motorer med flerventilsteknik blir oftast vassare än en med 2 ventiler med samma duration pga av större ventilyta och lättare mekanism. Överladdade motorer behöver inte alls ha lika mycket duration och ventillyft som en insug pga övertryck och ska heller inte ha det pga av att det helt enkelt kan bli för mycket. Vet inte riktigt hur man ska skriva men ni förstår säkert.

Fråga?

2nd place=First loser

321 Inlägg
8 januari 2007
#80
Ja just ja. Hur fungerar en styrservo?

EViLution!


Sök