3936
Sök

Chiptrimma själv

25 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
som rubriken skvallrar om så vill jag chiptrimma min pontiac -92 med v6 på 3.1 liter själv? går det och vilken utrustning behöver jag?
Senast redigerat av Moonshine (22 december 2006)

2 911 Inlägg
22 december 2006
Epromläsare/skrivare, runt 5-20.000 för en vettig
Ev. lödkunskaper om chippet är ytmonterat + vettig lödkolv (inte biltema)
Programvara för att editera hex-koden, + checksummor för att göra klar ev. ändringar, checksummorna får du oftast köpa, inget som finns på DC direkt.
Kunskap om hur mjukvaran är uppbyggd, vad som är vad o.s.v.
Simuleringsprogramvara för din motortyp där du kan köra in styrmjukvaran och se simulerade kurvor och liknande, även här behövs lite kunskap för att veta vad som är en bra eller dålig kurva, både effektmässigt och om motorn tål det.

Sen om det ens går att chippa firebird låter jag vara osagt, har inga erfarenheter på den.
Senast redigerat av HarryComa (22 december 2006)

10 287 Inlägg
22 december 2006
Som Sundsvall Stolthet redan har berättat så är det lika bra att lägga ner tankarna på detta direkt såvida du inte vill lägga ner massor med pengar och tid för att förkovra dig.

Det är helt enkelt inte realistiskt.

/Göran

Moonshine skrev:
som rubriken skvallrar om så vill jag chiptrimma min pontiac -92 med v6 på 3.1 liter själv? går det och vilken utrustning behöver jag?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

25 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
men jag ska turboconvertera den ed twinturbo sedan vill jag ha den mappad på etanol

vilket företag brukar chipptrimma firebird då?

obs! chippet är monterat i en utdragbar chips hållare

10 287 Inlägg
22 december 2006
Med så stora ändringar så är det sannolikt eftermarknadssprut som gäller.
Färdiga chipp finns inte (skulle bli ytterst förvånad då marknaden är typ noll)
Och skall man mappa orginalsprutet så hänger det på om man hittar någon som har crackat hela orginalsprutet och har en realtidsemulator. Det kan teoretiskt finnas och den som sannolikt vet mest om sådana perversiteter är Claus på Turbocenter i Stockholm.

/Göran

Moonshine skrev:
men jag ska turboconvertera den ed twinturbo sedan vill jag ha den mappad på etanol

vilket företag brukar chipptrimma firebird då?

obs! chippet är monterat i en utdragbar chips hållare

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök