3238
Sök

Silicon heater - säkring?

2 250 Inlägg
24 december 2015
#21
Ang säkringar och skyddsjord.

Säkring i elcentralen löser ut om det blir kortslutning i värmaren, eller kortslutning mellan den sida på värmaren som för tillfället är kopplad till fas och chassie om du anslutit till ordentligt jord uttag. 50 % chans att du vänder stickproppen så.

Värre är om bilens chassie inte är ansluten till skyddsjord via sladd till jordat uttag. Då blir bilen en ren dödsfälla.
Ett bra skydd är att alltid koppla till uttag som ligger under jordfelsbrytare, fast i centralen eller instucken i uttaget.

Tar strömmen fel väg... in i värmaren och ut till bilen, eller via den som tar i bilen så löser jordfelsbrytaren och denne överlever.


Hur som haver, ansvaret är ditt.
Senast redigerat av Meaganeowner (24 december 2015)

2 250 Inlägg
24 december 2015
#22
Aaaaah nu förstod jag din undran!  GOD JUL förresten😊

De motorvärmare jag stött på, typ Defa, har inga egna säkringar. Man kan ju undra varför. Men det har nästan all annan utrustning som ansluts till nätet via uttag.
Förlitar sig förmodligen på att alla har korrekt avsäkrade uttag. I de flesta fall 10 A, men där passar ä en de nya 13 A säkringarna.
Och pluggar man in en 230 Volts adapter i trefasuttag, så gäller 16 A eller högre ( vilket t ex svetsare gör när de svetsar med 230 - svetsar inställda på hög svetsström).

7 454 Inlägg
26 december 2015
#23
Ursäkta om även jag råder dig, se det inte som ett påhopp, att avstå från den här typen av"motorvärmare".
Har själv haft i princip samma typ av "motorvärmare" på 2 bilar, men med mycket mycket högre effekt.
Har inte under flera timmars inkoppling gjort någon nämnvärd nytta.
Bättre att i stället byta till en olja med lägre vicositet.
Däremot problem då en av dem lossnade p g a a snön/plogvall skrapade bort den så den blev hängande i kabeln under bilen.

Så mitt råd blir att inte ha den monterad vintertid när det är risk för snö och oplogade vägar.

smile

3 235 Inlägg
27 december 2015
Trådstartare
#24
Jag förstår vad du menar, men risken för det på min bil är ganska liten då tråget sitter skyddat bakom subframen. Eventuell stöt med snö eller liknande kommer stötfångaren och subframen att ta. Det är höjdskillnad på ca 6-7 cm.

Med tanke på effekten (bara 300W) är den otroligt effektiv. Jag var rädd att en del av energin/värmen skulle försvinna, och den andra sidan av värmaren skulle bara värma upp luften under bilen. Men så är det inte:) Jag stack handen under bilen, och det känns knappt nån värme när jag håller handen 2-3 cm ifrån värmaren, så det mesta absorberas av tråget/motorn.


Byggare Behm
562 Inlägg
27 december 2015
#25
Misstänker att Alu-tråg är något effektivare att värma upp än plåt. Därav så kan det här fungera relativt bra.  Blockvärmare är väl sämsta uppfinningen , sett till hur många Kilowatt det går åt per timme.
Haft ett antal bilar i familjen med blockvärmare och sen monterade jag en Slangvärmare med inbyggd cirkulationspump ,  där kan vi snacka effektivitet då varmvattnet cirkuleras igenom värmeelementet i kupén.
Förutsatt då att det inte är en modern biljävel med elektriska spjäll som stänger cirkulationen när motorn stängs av.

* Med Blockvärmare menar jag dom som sitter på blocket och inte i vid frostpluggen.

Vidare så kan jämföra priser :  Killen gav 300kr för sin , ett värmeblock kostar 1200-1500 , utan kabelsats .  Slangvärmare med c-pump som jag har finns på Swedol från 1400 och uppåt ,men då behövs ingen Kupévärmare heller.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

7 454 Inlägg
27 december 2015
#26
_Jonex_ skrev:
Misstänker att Alu-tråg är något effektivare att värma upp än plåt. Därav så kan det här fungera relativt bra.  Blockvärmare är väl sämsta uppfinningen , sett till hur många Kilowatt det går åt per timme.
Haft ett antal bilar i familjen med blockvärmare och sen monterade jag en Slangvärmare med inbyggd cirkulationspump ,  där kan vi snacka effektivitet då varmvattnet cirkuleras igenom värmeelementet i kupén.
Förutsatt då att det inte är en modern biljävel med elektriska spjäll som stänger cirkulationen när motorn stängs av.

* Med Blockvärmare menar jag dom som sitter på blocket och inte i vid frostpluggen.

Vidare så kan jämföra priser :  Killen gav 300kr för sin , ett värmeblock kostar 1200-1500 , utan kabelsats .  Slangvärmare med c-pump som jag har finns på Swedol från 1400 och uppåt ,men då behövs ingen Kupévärmare heller.

Vissa bilar, bl a Jeep, har vacuumstyrda spjäll i ventilatonshuset.

Men nu var det ju fråga om en Volvo. Sorry.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 december 2015
#27
_Jonex_ skrev:
Misstänker att Alu-tråg är något effektivare att värma upp än plåt. Därav så kan det här fungera relativt bra.  Blockvärmare är väl sämsta uppfinningen , sett till hur många Kilowatt det går åt per timme.
Haft ett antal bilar i familjen med blockvärmare och sen monterade jag en Slangvärmare med inbyggd cirkulationspump ,  där kan vi snacka effektivitet då varmvattnet cirkuleras igenom värmeelementet i kupén.
Förutsatt då att det inte är en modern biljävel med elektriska spjäll som stänger cirkulationen när motorn stängs av.

* Med Blockvärmare menar jag dom som sitter på blocket och inte i vid frostpluggen.

Vidare så kan jämföra priser :  Killen gav 300kr för sin , ett värmeblock kostar 1200-1500 , utan kabelsats .  Slangvärmare med c-pump som jag har finns på Swedol från 1400 och uppåt ,men då behövs ingen Kupévärmare heller.

Fast att jämföra priserna från Kina (eller var det nu må ha varit) med priserna i Sverige är ju inte "rättvist" i någon ände.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 235 Inlägg
27 december 2015
Trådstartare
#28
Poängen är att jag är nöjd med resultatet. Pris, ändamål, effekt och liknande kan diskuteras i det oändliga. Kan jag rekommendera en sån till andra? Utan tvekan.



Sök