21 november 2015
Trådstartare
Tittade på en Saab 900 1995 (steg 3) idag som var i fint skick både utvändigt och invändigt men hade lite mekaniska problem.
För det första så laddar generatorn ingenting, absolut 0. Mätte med multimeter och spänningen är på ca 11.8V med bilen igång, stänger av bilen och sätter igång tändningen ser att batterilampan inte lyser. Kan det vara så att lampan i instrumentpanelen gått sönder vilket gör att generatorn ej börjar ladda?
För det andra så provkörde jag bilen, det sitter en viggen koppling på den vilket jag tyckte var väldigt trögtrampad. Hur svår skall den vara att trampa ner jämfört med en vanlig bil ex en BMW E60 523i eller liknande?
För det tredje så tog jag en liten provrunda och ABS samt motorlampan tändes, vet ej egentligen ej varför men kan det bero på att baterispänningen har varit så låg att ABS system satts ur spel?
För det fjärde var tomgången väldigt orolig, stannade på ca 2000varv men pendlade ibland mellan 1500varv och 2500 varv. Kan det även här vara batterispänningen som är boven eller är det kanske tomgångsmotorn alternativt tjuvluft?
För det femte så var det lite svårt att dra ut nyckeln utan att pressa växelspaken mot backen, är det lätt att fixa eller kräver det att växellådan skall monteras ner?
Mvh
Senast redigerat av newflag (21 november 2015)