2871
Sök

Råkade kallvarva min BMW 320, kan det vara skadligt?

24 Inlägg
23 november 2015
Trådstartare
#1
Tja, har en bmw 320 e90 -05a om de spelar nån roll...
När jag börja köra idag så hinner jag bara köra typ 2-300 meter sen kommer en nedförsbacke som sedan en väjningsplikt. När jag börjar bromsa så börjar bilen glida rakt in mot korsningen så jag pressar bromsen ordentligt, sen slinter jag på bromsen och träffar gasen så den varvas upp till typ 5 tusen men släppte gasen direkt. Min fråga är om det kan ha hänt något? Eller om jag borde ha märkt det ispfall? Känns lite oroligt med tanke på att motorn knappast hade hunnit bli varm och att det är ca 2 minus här.
Tack på förhand, sorry om det blev lite av en uppsats, ville bara beskriva tydligt vad som hände.

Fixade en godkänd rubrik
mvh jonTe/moderator

4 767 Inlägg
23 november 2015
#2
Inget har hänt. Det är lugnt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

24 Inlägg
23 november 2015
Trådstartare
#3
Tack för skönt svar,
Urtskattas <3

1 319 Inlägg
23 november 2015
#4
Min kompis hade som vana när det var vinter, starta kallt och ut på sladd@maxvarv direkt, den blev 'varm fortare' då. Hade vid den tiden gått 30k plus, den bilen höll flera vintrar och vad jag vet går den än idag. Inte att rekommendera givetvis, men för att ge lite perspektiv.

_----------'

886 Inlägg
24 november 2015
#5
Sen beror det på om man varvar med eller utan last. Alltså att "torrvarva" utan växel sliter mindre än att varva ur när man accar i uppförsbacke.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead


Sök