2536
Sök

Köpråd: Större, modern dieselkombi

1 271 Inlägg
24 november 2015
#21
Och bara för tydlighet med syfte att minska den allmänna okunskapen - DSG7 är inte samma sak som att det är skräp. DQ500 är också en 7-växlad låda och återfinns bl.a i Tiguan. Problemfri enligt min egen erfarenhet.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Cupra_
24 november 2015
#22
Soulman skrev:
Och bara för tydlighet med syfte att minska den allmänna okunskapen - DSG7 är inte samma sak som att det är skräp. DQ500 är också en 7-växlad låda och återfinns bl.a i Tiguan. Problemfri enligt min egen erfarenhet.

Det kände jag inte till så tack för infon. Vad är skillnaden på lådorna då?

1 271 Inlägg
24 november 2015
#23
Deception skrev:
Soulman skrev:
Och bara för tydlighet med syfte att minska den allmänna okunskapen - DSG7 är inte samma sak som att det är skräp. DQ500 är också en 7-växlad låda och återfinns bl.a i Tiguan. Problemfri enligt min egen erfarenhet.

Det kände jag inte till så tack för infon. Vad är skillnaden på lådorna då?

DQ500 klarar 550nm om jag minns rätt. Tror den sitter i Audi TT och eventuellt i Audi RS modeller men heter då S-Tronic naturligtvis. Det är våt koppling i den precis som i DSG6. Värmen verkar knäcka DQ200 som har torr koppling.

Skicka PM om du vill ha hjälp med lite VCDS tweaks på din Passat smile

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 november 2015
#24
Soulman skrev:
Deception skrev:
Soulman skrev:
Och bara för tydlighet med syfte att minska den allmänna okunskapen - DSG7 är inte samma sak som att det är skräp. DQ500 är också en 7-växlad låda och återfinns bl.a i Tiguan. Problemfri enligt min egen erfarenhet.

Det kände jag inte till så tack för infon. Vad är skillnaden på lådorna då?

DQ500 klarar 550nm om jag minns rätt. Tror den sitter i Audi TT och eventuellt i Audi RS modeller men heter då S-Tronic naturligtvis. Det är våt koppling i den precis som i DSG6. Värmen verkar knäcka DQ200 som har torr koppling.

Skicka PM om du vill ha hjälp med lite VCDS tweaks på din Passat smile

http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad- … DL501.html

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Cupra_
25 november 2015
#25
Hybridsmurfen skrev:
Soulman skrev:
Deception skrev:

Det kände jag inte till så tack för infon. Vad är skillnaden på lådorna då?

DQ500 klarar 550nm om jag minns rätt. Tror den sitter i Audi TT och eventuellt i Audi RS modeller men heter då S-Tronic naturligtvis. Det är våt koppling i den precis som i DSG6. Värmen verkar knäcka DQ200 som har torr koppling.

Skicka PM om du vill ha hjälp med lite VCDS tweaks på din Passat smile

http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad- … DL501.html

Det där var ju nyttig information!  smile

DQ200 är det som jag rasat ett par gånger.
Men om jag förstår rätt så sitter ju alltså DQ250 även i GOLF R och andra prestandamodeller.. Med andra ord ligger de precis på gränsen så länge angiven effekt stämmer. Det skulle ju också kunna förklara en del ras.

I sådana fall är det märkligt att man inte satt i/byggt en låda med större marginal.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
25 november 2015
#26
Har för mig jag läst om att de övriga DSG-lådorna inte är drabbade av någon högre felfrekvens än andra tillverkares motsvarande dubbelkopplingslådor. Är det någon som sitter på mer info om det?

DSG har ju fått ett ganska dåligt rykte som gör att man blir osäker. Jag har själv haft en bil med en DQ200 (problemlådan nr 1) och min bil hade inga problem fram tills jag sålde den när den gått 5000 mil iaf.

/Mattias


Sök