3052
Sök

VOLVO 855 1997 - Modifierade nyckeln, nu kommer jag inte förbi rattlåset ens, hjälp!

12 Inlägg
24 november 2015
Trådstartare
#1
Hej Garaget!

PostPink, volvon står nu stilla. Jag modifierade nyckeln, ovetandes om transpondrar och chip som fanns, och nu får jag inte nyckeln förbi rattlåset ens. Finns det något utöver ny nyckel på VOLVO som kan lösa detta.

Jag är inte blyg att koppla förbi immobilizer och ta bort rattlås. Men kan jag lösa det?

Mvh
Johan, PostPink

352 Inlägg
24 november 2015
#2
Aldrig hört att nyckel chipet är "ansvarig" för rattlåset.. Dum fråga kanske men har du vridit ratten lite samtidigt som du vrider nyckeln?


12 Inlägg
24 november 2015
Trådstartare
#3
Tycker också det är lite konstigt.. Jag har vickat på den, testat ställa upp och ner ratten, lite våld, lite mjukare. Inget hmm

Hissade upp bilen med domkraft vänster bak för lite arbete på avgasröret. Den stod uppställd i typ ett dygn. Kan rattlåset gått i baklås på något sätt när den höjts sänkts?

Vill ha en Amazon snart! Krångel som jag kan lösa big_smile

Forummoderator
26 414 Inlägg
24 november 2015
#4
Kanske är likadant som på min V70. En dag tog det tvärstopp i låset, kom inte så långt som till tändningsläget.
Fick rucka så man fick blåsor och det blev bara jävligare.

Lösningen för mig var en smörjning av låset.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

352 Inlägg
24 november 2015
#5
Vet att svärmors s70 strula med nyckeln men där var felet tändlåset/låskistan som var boven. Nyckeln gick bara runt varv efter varv och om rattlåset hoppa i kunde man stå läääääääänge innan nyckeln tog fäste och man fick ur rattlåset smile spännande om man hade bråttom.. smile


12 Inlägg
24 november 2015
Trådstartare
#6
Smort låset, ingen skillnad, kanske att det går lite trögare t.o.m.
Oavsett så fann jag tillbaka till Garaget efter ett långt uppehåll på över sex år, samt fick ny kärlek för Volvo Amazon, nästa bil kanske.

265 Inlägg
25 november 2015
#7
Kan det vara så att nyckeln inte kommer tillräckligt långt in i låset efter modifikationen?

12 Inlägg
25 november 2015
Trådstartare
#8
Nyckeln går i hela vägen, testat vicka den upp och ned liksom ratten. Rattlåset har gått i baklås. Skitkul big_smile

Så, det sägs vara svårt att bryta rattlåset. Ringde volvo som såklart sa att det var svårt, men finns det något hopp här?

Jag har börjat ta och plocka ner och av plastdetaljerna runtom, kanske det går att borra ett litet hål och tvinga ner rattlåset.

Suck, i allt detta elände köpte jag en rostig Amazon, så vintern blir mild och fylld av värmande kärlek smile

914 Inlägg
25 november 2015
#9
Problem med rattlås/t-lås började någongång runt 1999 på volvo.Vad gjorde du med nyckeln ?vad för modifikation?

12 Inlägg
25 november 2015
Trådstartare
#10
All plast och gummi och även immobilizerchipet separerades från nyckelämnet i ett rykande eldbad, och nyckelämnet fick pålött ett nytt handtag av mässing. Nyckeln blev fräck, och jag drog väl en del lärdomar av det hela. Ska byta till en styrenhet utan immobilizer tänkte jag, men jag var inte så pigg på att byta tändningslåset.

Om ni har något tips så vore jag tacksam, varit på verkstad och killen där sa att tändningslåset var kört (utan att ha sett det). Maximal otur tydligen big_smile

914 Inlägg
26 november 2015
#11
Jag är rätt så säker på att du har motronic 4,4 (glt 97 med immo)och det insprutningssystemet har ingen motorstyrenhet  utan immo.
Tidigare glt utan immo har LH 3,2.
Jag rekommenderar att du köper ett begagnat tändningslås med nyckel och tillhörande immostyrenhet på skroten
dvs allt från samma bil och ta reg nr på bilen det kommer ifrån så att det i framtiden går att få fram programmeringskoder vid ev komplettering av nycklar.
Tar du allt detta från samma bil är det bara att montera i din bil.
Ingen programmering behövs iom att nyckeln är programmerad till den immo styrenheten.
Immostyrenheten är ej ihop programmerad med motorstyrenheten ,dvs den sänder bara en digital signal till motorstyrenhetet när den känner av rätt nyckel och när motorstyenheten  får den signalen så är den nöjd och går igång.

12 Inlägg
27 november 2015
Trådstartare
#12
Tack så hjärtligt! smile smile smile

På väg till Returbilen idag, och din kunskap räddade defintivt min dag från att bli ett jävla skit+helvete, istället känner jag mig hoppfull om att bilen får liv igen!

Wohoo! big_smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
27 november 2015
#13
ta med styrenheten det är ett lotteri om immoboxen går ihop med ecu  har varit med om att det inte fungerar med bara immo boxen    men på en v90 jag krångla med hängde vi i kolv+immobox från en 97:aans 850glt och den gick.. men vissa fungerar vissa fungerar inte..

Kör fort så hinner inget hända...

12 Inlägg
27 november 2015
Trådstartare
#14
Skaffade idag för ca 200kr
Rattlås och låscylinder från en -95a med svart pinne till en annorlunda immobilizer som hade massa sladdar.
Nyckel och immobilizer från en -00 v70, ringen som läser av chippet har fyra kablar mot min som har två svarta.

Motorn går runt, men tänder bara kanske en cylinder eller så. M.A.O så ska fyra sladdar från ringavläsaren bli till två, eller att jag får in den gamla immobilizern. Enklast är nog att sticka och handla dyrare...

7 500 Inlägg
27 november 2015
#15
Enligt rubriken har du en Volvo 855 1997.
Vet inte hur det är på Volvo, men kom inte immobileizer först när det blev krav på det = 1998?roll
Så i alla fall på de flesta bilar.

Forummoderator
18 169 Inlägg
27 november 2015
#16
torsen skrev:
Enligt rubriken har du en Volvo 855 1997.
Vet inte hur det är på Volvo, men kom inte immobileizer först när det blev krav på det = 1998?roll
Så i alla fall på de flesta bilar.

Nej. Inte i Volvos fall. 850 hade det tidigt. en -97 har det utan tvekan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
28 november 2015
Trådstartare
#17
Snälla,

Nu sitter jag med två rattlås, tre olika nycklar, en svart pinne, ett defekt chip och ett som jag inte vet, och tre olika immobilizers. Motorn tänder men släcks igen av immobilizern.

Jävla skit helvetes, jag är inte intresserad av nån immobilizer, antennring eller liknande. Ge mig 12 volt till motorhelvetet och en mässingsnyckel, borde inte det räcka?!?!

...ska det vara så här?

352 Inlägg
28 november 2015
#18
Stöldskydd, sitter i boxen och allt har med den lilla immo att göra. Skickar en "OK" signal till boxen och skickar på bränsle och/eller tändning så bilen startar.


12 Inlägg
28 november 2015
Trådstartare
#19
Tack, jag menade mer att jag personligen hade varit nöjd om det var så enkelt att starta bilen.

Nästa steg är att testa lite olika styrboxar utan immo. Spännande, som att bygga med lego, fast bitarna är delvis gjorda i Kina av nån tjomme som inte vet vad fan han sysslar med.

Finns det nån vänlig själ här inne som sitter med kunskap får du gärna slå en pling på 0735XXXXXX (smile). Tjänster och gentjänster, jag erbjuder även björntjänster och står till din tjänst med nästintill vad du vill som inte bryter mot guds tio budord typ. Jag vill inte dampa och elda upp bilen, eller skrota den, det måste ju finnas flera lösningar.

*damp*
Senast redigerat av POSTPINK (28 november 2015)

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
28 november 2015
#20
du måste så klart ta något som åtminstånde är från samma år innan du håller på och krånglar   det är meningslöst att krångla till det så förbannat..


850glt 97 är en vanlig bil och ska inte vara några problem att få fram både nyckel+immobox+styrbox.

sen förstår jag inte riktigt vad du gjorde med orginal grejerna....

tyckte du skrev att du inte kunde vrida om nyckeln. 

om det nu är så lös det problemet och bilen dör.. ta då orginal nyckel/chip tejpa skiten runt rattstången men utan någon annan immonyckel i dess närhet för då kan den störa ut ditt immochip.

om det hänger en nyckel på nyckelknippan kvittar men skulle nog bara skruva loss startklumpen lägga i mot orginal chippet mot avlösningsringen så går nog bilen..  sen får man lösa själva nyckel skiten sen.  går bilen då tejpa fast chipet/nyckeln mot ringen lägg den någonstans och kör med nyckeln du har till låset smile

är inte krångligare än vad man gör det till

Kör fort så hinner inget hända...


Sök