barrre skrev:
Palicuse skrev:
Fick höra härromdagen att en kompis till mig hade kört ifrån en bmw e36 318is med sin 740 (är inte säker på om det är en gl, glt lr gle). Med det kanske var bmw föraren som var problemet då
.
En 740 med 200 hästars turbomotor klarar nog i dom flesta fall att köra ifrån en 318is.
Bör dock tillägga att ni kan börja räkna lite med hästar per kilo så ligger inte BMW'n långt efter. Jag har själv kört jämt mot min polares 960 med 205 hästar (dock automatlåda).
Däremot en vanlig 740 utan turbo har inte en suck mot en 1300kgs 318is. Inte rakt fram, och framför allt inte när det börjar svänga.
Har vart ägare av en 318is i ett halvår nu och kan säga att det är den absolut roligaste bilen jag kört. Känns som en go-kart på vägen. Är den sänkt så blir det ännu roligare, men man offrar självklart komfort.
En 740 är säkert mycket skönare att skumpa tufftufftåg till jobbet och tillbaka utan att behöva bromsa in vare sig det är farthinder eller hålor. Men ska man ha körglädje så är BMWn det enkla valet. Det beror helt på vad man är ute efter.
Och ang försäkring så betalar jag 240:-/mån. Det är inte vad jag anser är dyrt! (vet dock inte vad en 740 kostar). Tänk sen på att BMWn har billigare skatt! (bilskatten höjs ju nu dessutom).
Sen bensinförbrukningen 0.7-0.9 mot 1.2-1.4 är ju då ganska avgörande vad gäller hur mycket det kostar att äga bilarna. BMWn blir billigare ju mer du kör.
Och skippa svaren med att "Min 740 drar 0.65 på landsväg i nedförsbacke"... jag snackar blandad normalkörning.
Ang reservdelar så finns det en ganska djupt rotat myt att BMW är extremt dyra. Nuförtiden så finns det piratdelar till BMW hos Biltema/Mekonomen osv osv.
Sen kommer man självklart ALDRIG ner i så billiga delar som till en riktig Sverige-bil som 740, men det är inte så dyrt som det va förr
Sen eftersom 740 slutades tillverkas 92 (rätta mig om jag har fel) och ersattes av 940, så borde väl den rätta jämförelsen vara med 9-serien istället. I alla fall så länge vi jämför med 318is E36 (som ju tråden handlar om) som började tillverkas runt 91 fram till 97-98 eller nåt sånt. Den rätta jämförelsen hade väl egentligen vart mellan 740 och den äldre modellen 318is (E30). Men det blir en helt annan tråd
Årsmodellen påverkar ju även valet av bil då BMWn har nyare teknik, modernare utrustning m.m medans Volvon är mycket (MYCKET) rymligare och säkert pga sin vikt stadigare.
En del på forumet här jämför volvon med en vanlig BMW 318. Men detta gäller alltså 318is (!) det är en "sport"-version av 318. Annan motor, 16v, mer hk, kamkedja ist för kamrem m.m. Även kallad för "Snik M3'a" då dom ofta har M-paket, kjolar, är sänkta osv.