Ballasten ger ingen effekt. Det är lampan som behöver effekt/ström för att kunna lysa. Ballasten levererar effekten lampan behöver/kräver. Jag är rätt övertygad om att en originalballast kroknar i förtid om du sätter in en starkare/högre watt än original. Dessutom blir en starkare lampa varmare än original. Det finns därför stor risk att du mattar ner reflektorn eller smälter lyktglaset som vanligtvis är av plast i moderna bilar. En lampa behöver en viss kylning. Omgivningstemperaturen påverkar livslängden. Att ljuset är dåligt i vissa bilar beror ibland på att det är mer design än funktion i lyktan. Då spelar det ingen större roll vad du stoppar in där.
Livslängden beror på kvaliten på lampan, ballastens förmåga att hålla en konstant spänning, antalet brinntimmar samt antalet tändningar. En lampa kan hålla 1500 timmar eller 5000 timmar. Det har inget med någon körsträcka att göra. Sen att lampan håller 10000 mil eller 20000 mil är ett annat upplevt mått på livslängden. Men långt innan lampan går sönder eller får svårare att tända har den förlorat mellan 50-70% av sin ursprungliga ljusstyrka.
Senast redigerat av Soulman (30 november 2015)
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017