3216
Sök

Montering av GT28 i SAAB 900T. 300hk under 9000kr

Montering av GT2870 kopia på saab ng900.

22 511 Visningar
Projektet avslutat 21 juli
89 Inlägg
9 december 2015
Trådstartare
#1
Köpte en saab 900 turbo -97 som jag tänkte trimma för en billig penning. För det går faktiskt att bygga en 300hk bil under 9tusen kr. och här kommer jag förklara lite hur man kan bära sig åt när man monterar en kopia av Garrett Gt28 (Gt2870). Om man nu vill göra det.
Jag köpte en billig turbo på turbokungen.se, fungerar väldigt bra.

Här är bilen: inköpspris 3000kr besiktad

https://www1.garaget.org/archive/88/87644/379055/large_379055-3675965.jpg

Här är turbon: inköpspris 3495kr inkl packningar

https://www1.garaget.org/archive/88/87644/379055/large_379055-3585499.jpg
Senast redigerat av henkeboi (9 mars 2017)


405 Inlägg
9 december 2015
#2
Original T25 räcker ju till och med till 290-300hk, nu är ju denna förvisso en kopia men uppemot 360-370hk lär inte vara några problem.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

89 Inlägg
9 december 2015
Trådstartare
#3
300hk? Jo, det kanske du har rätt i...Men då är den nog inte långlivad :-) skulle tycka en td04 historia skulle sitta bättre då. har alltid kört originalturbo på mina saabar därför kändes det kul att montera en storlek "för stor" istället för tvärt om. Vem vet, man kanske får för sig att trimma vidare en vacker dag? big_smile jag hade även en tanke med detta då jag inte vill riskera växellådan för mkt och vill försöka undvika allt för högt vridmoment vid låga varvtal som man annars kan få med en för liten turbo.
Senast redigerat av henkeboi (11 januari 2016)


89 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87644/87644-bd58904f8e72aaddde70514ed1e8ab65_large.jpg



Turbo ur:
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87644/87644-c4f6eaefce14262d199ac83f5d0788fd_large.jpg


Fick hem paketet glad i hågen och såg då att turbon enbart var oljekyld. Orka skicka tillbaka den? nej, nu behövde jag inte bry mig om vattenrören heller. Blir bra. Pluggade dock inte vattenrören utan satte en liten kylarslang mellan de båda.


Började sen med att kontrollera turbon, inget missljud, inget skräp i turbon, inga onormala glapp och inga transportskador. Tog en titt på wastegatehålet och jämförde med T25. Ungefär samma storlek så det portade jag upp några millimeter.

Försökte provmontera turbon men det skulle aldrig gå. Tog bort membrandosan och fästet. Lossade avgashuset lite och vred det ett halvt varv ungefär. Jämförde oljeanslutningarnas vinkel mot T25 och såg till att få samma vinkel, sen drog åt avgashuset.
Passar fortfarande inte. Wastegatearmen tog i skyddskåpan till elfläkten och kompressorhuset tog i motorblocket. Dessutom sitter AC rören ivägen. Inte en suck...
Senast redigerat av henkeboi (10 december 2015)


89 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
#5
Just det! En service blev det såklart i samma veva.  Ny ventilkåpspackning, återdragning av topplocksbultar, byte kylarvätska, 4st tändstift NGK, oljefilter och helsyntetolja Gulf racing.
Tips! Passade på att ta bort röret till oljereturen och det var tur för där satt det mycket gammalt koks! Bort med det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87644/87644-c31b088d6afd9c815559cad775eb9779_large.jpg
Senast redigerat av henkeboi (2 november 2016)


89 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
#6
Efter mycket svordomar och entusiasm så blev det en provmontering:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87644/87644-77633bd2da7d1639811fb2b7c3c518d6_large.jpg


Fick slipa/kapa bort "öronen" på kompressorhuset för att inte turbon skulle ta i motorblocket.
Kylfläktens skyddskåpa är nu delvis bortskuren/bortslagen för att ge plats för wastegatearm och stång.
Här sitter membrandosan från T25 monterad. Fästet är omplacerat, vinklat och böjt.
Kompressorns inlopp är lite kapat på bilden som synes, lämnade ca 2cm av inloppsröret. Men det räckte inte, hela röret skall kapas av hela vägen in mot falsen.
Här ser man hur jäkla tajt det är med inloppsröret mot ACn. Men det går. alternativet är att ta bort ACn.
Fick böja lite på AC röret närmast kylaren för att den skulle gå ner.
Oljerör in och ut är faktiskt bolt on.
Senast redigerat av henkeboi (10 december 2015)


89 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
#7
http://www.ridetech.se/image/cache/user/TCV3-T28-1-800x800.jpg

Sen var det dags att börja tänka på avgassidan. Köpte en 3" downpipeadapter i rostfritt med avgaspackning från ridetech.se tillsammans med lambdamutter och avgasbandage. Blev tyvärr tvungen att plana adapterns fläns mot turbon, annars hade det inte blivit tätt nånstans. lite trist när man köper nya grejjor tycker jag...
Valde att kapa bort v-bandsanslutningen och svetsa ett rör istället.
Svetsade sen dit lambdamuttern och byggde nån typ av downpipe i 3" rör.
Högst upp på bilden skymtar original vattenrören till turbon som kapats och ersatts av en kylarslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87644/87644-bb2383236cfe016a6ae5e490c50a8297_large.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87644/87644-0d74822f18c2e2eb0e4d7063264cfec3_large.jpg
Senast redigerat av henkeboi (10 december 2015)


89 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
#8
Har aldrig riktigt gillat läckande dumpventiler så blev en ny sån också.

http://www.mrtuning.se/image/3000/dumpventil-34.jpg


405 Inlägg
10 december 2015
#9
henkeboi skrev:
300hk? Jo, det kanske du har rätt i...Men då är den nog inte långlivad :-) skulle tycka en td04 historia skulle sitta bättre då. har alltid kört originalturbo på mina saabar därför kändes det kul att montera en storlek "för stor" istället för tvärt om. Vem vet, man kanske får för sig att trimma vidare en vacker dag? big_smile

Möjligtvis, men å andra sidan kan man köpa en bättre beg för en hundring wink

Blir bra det här oavsett! smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

89 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
#10
Lyckades pressa dit insugsslangen på turbon. (Gör gärna detta innan du skruvar dit turbon) ville ha en extra skarp böj men hittade ingen så köpte en 135graders böj i 3" som jag snedkapade lite. Den måste tryckas så långt mot turbon som det går. Slangklämma fick inte riktigt plats så fick bli buntband istället (rostfria buntband är en bra idé, funkar även bra att fästa avgasbandaget med). Här syns det också var kåpan till elfläkten behöver modifieras, och att fästet till membrandosan är vinklad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87644/87644-df233e28f1e3a730d4059af3c9fa5e23_large.jpg


89 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
#11
Använde original luftburk o gjorde ett hål till vevhusventilationsslangen. Insugsslangen är också original men är vänd uppochner. Pluggat insugshål för återcirkulerande dump (den lilla gula). Insugsslangen är typ 2,5" så använd en vanlig rör reducering från 3"till2,5" mot turbons insugsslang.
Fick även kapa och skarva tryckröret från turbon några cm med en silikonslang.
Avgassystem kör du 3" hela vägen med racekat men Svetsa gärna en snyggare downpipe än jag gjorde så slipper man fula skarvar med avgasklammor. Tur att man kan dölja lite med avgasbandage big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87644/87644-949103c7c33b43a3165641b7e8d2f074_large.jpg
Senast redigerat av henkeboi (12 december 2015)


89 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
#12
När detta är klart så är det bara det roliga kvar dvs mjukvaruuppgradering.
Ta kontakt med någon som är duktig på t5 suite så kan du komma undan väldigt billigt. Eller köp en trimbox från valfri firma. Obs! tanka alltid 98oktan.
Är också väldigt lämpligt att byta till en alu intercooler modell större vid dehär laget. Vill man ha mer än 290hk så är det större spridare som gäller.

Värt att nämna är att tex en td04 18t räcker gott o väl för steg4 på 290hk men nu har vi helgarderat oss med en stor turbo och det finns alla möjligheter att trimma vidare om man vill.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87644/87644-2605466504f5c182e831b71259d3557b.jpg
Senast redigerat av henkeboi (29 januari 2016)


89 Inlägg
10 december 2015
Trådstartare
#13
Nu är vi tillbaka i realtid, har hunnit med några testrepor med en steg3 Box och allt verkar fungera bra!
Har dock fått ett sprucket servorör på bilen av nån anledning så det ska jag fixa framöver sen blir det fler provkörningar i vår. Tänkte byta till större intercooler också.


89 Inlägg
12 december 2015
Trådstartare
#14
Köpte ett siliconslangkit på klracing mest för att det var så jäkla billigt. Sen var ju inte de gamla slangarna i toppskick direkt...även dumpventilen fick en ny slang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87644/87644-d69ac68a04a777e3ee7ebfdbdd468893_large.jpg
Senast redigerat av henkeboi (12 december 2015)


89 Inlägg
13 december 2015
#15
följer detta!

89 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
#16
Härligt! Fin 9-3:a också!


89 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
#17
Överkurs del1:

Har kikat lite på intercooler de senaste dagarna, tänkte först köra UTAN intercooler av budgetskäl eftersom originalmodellen (den med plastanslutningarna på samma sida) inte är speciellt rolig, visst den kanske kyler litegrann men flödet kan knappast vara det bästa och frågan är väl hur mycket effektökning den ger alls egentligen...
Dock vill jag inte ha insugstemperatur på runt 100grader så intercooler måste det iallafall bli.
Har försökt jämföra några modeller och måste säga att den från do88.se verkar riktigt fin. Och framförallt stor. Mycket bra flöde och kylning enligt deras tester. Seriöst utformade gavlar också. Säkert mycket prisvärd på 3570kr modellanpassad. Den skulle jag lätt välja om jag jagade högsta möjliga effekt i en ng900/og9-3 MEN den passar inte min budget just nu.
Klracing har en universalmodell med nästan samma cellpaketsmått som do88s modellanpassade, för bara 845kr.
mått cellpaket: 550x230x65. En sån får det nog bli. Kommer tillkomma lite montering av tryckrör o slang men det får man väl leva med. Hoppas den får plats också.
Senast redigerat av henkeboi (20 december 2015)


405 Inlägg
14 december 2015
#18
Äsch överkurs, åk till Biltema och köp deras 2,5" variant, räcker till gott och väl. Kostar en 500:- eller nåt i den stilen smile

EDIT: 599:-
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032592/
Senast redigerat av wBes (14 december 2015)

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

89 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
#19
Oj!!! Tack för tipset!!! fan helt missat biltema smile Såg intercooler med exakt samma mått på mrtuning.se för 695kr. Plus frakt då. Men seriöst 599spänn det är sjukt billigt! Den får duga så länge big_smile
Senast redigerat av henkeboi (14 december 2015)


405 Inlägg
14 december 2015
#20
henkeboi skrev:
Oj!!! Tack för tipset!!! fan helt missat biltema smile Såg intercooler med exakt samma mått på mrtuning.se för 695kr. Plus frakt då. Men seriöst 599spänn det är sjukt billigt! Den får duga så länge big_smile

Så lite så wink

Andy körde med Biltemas 3" IC i sin 9-5a om jag inte missminner mig, var ju en bra bit över 700hk och ladd uppemot 3Bar, funkade ju bra smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone


Sök