3141
Sök

Golf 4 TDI PD 150 har hälften av effekten.

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
16 december 2015
#21
VictorG skrev:
De bänka den innan optimering ochså. Då hade den 90, efter optimeringen hade den 97

hehe ja helt sjukt att dom ens gjorde optimeringen.. men 7hk det var ju jävligt bra...

har du verkligen laddtryck på den där raketen? det tror inte jag..   tänk på att atmosvärstrycket är 1000mpa eller vad det är för betäckning smile

Kör fort så hinner inget hända...

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
16 december 2015
#22
Har du provtryckt den? Fungerar IC? och hur var det med EGR ventilen?


50 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#23
Jag själv har känt på rören och känner att det blir tryck i dem. De som chippade den sa att de hade mätt att det var ladd på den. 1.8 bar eller något sådant. Ja 9 hästar för 8000 kr är inte den bästa dealen man fått...


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
17 december 2015
#24
VictorG skrev:
Jag själv har känt på rören och känner att det blir tryck i dem. De som chippade den sa att de hade mätt att det var ladd på den. 1.8 bar eller något sådant. Ja 9 hästar för 8000 kr är inte den bästa dealen man fått...

8? är du på riktigt det var dyrt..    nästa gång dra ett pm till mig så kan jag styra ihop bättre priser..och framför allt få bilen chippad OM den fungerar som den ska..



jag skulle skita i vad dom säger och mäta själv..  känns väldigt märkligt...1.8bars ladd och inget händer...

Kör fort så hinner inget hända...

50 Inlägg
17 december 2015
Trådstartare
#25
Nice! Men precis vad jag menar. Men en diesel har ju alltid överskott av luft, så jag tänkte om det hade med diesel tillförslen kanske att göra. Den ryker inte alls så den får ju deffinitivt inte för mycket soppa. Men det går inte ens att ställa in på golfarna.


2 250 Inlägg
17 december 2015
#26
Ett inlägg från en novis...

Är det inte just det du gör med chippning? Alltså matar in mer diesel, vid givna vartal, belastning o s v.

Och förmodligen ställer på turbon lite mer.

50 Inlägg
18 december 2015
Trådstartare
#27
Jo men ändå ingen effekt, det är det som är det kluriga!


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
18 december 2015
#28
har du sätt loggningar av laddtrycket?    brukar vi göra när vi provkör både före och efter. 

hur som helst är något tok fel..  och dom skulle ALDRIG optimerat bilen...

Kör fort så hinner inget hända...

50 Inlägg
18 december 2015
Trådstartare
#29
Okej nej jag litade på dem, skulle jag kanske inte gjort....


175 Inlägg
19 december 2015
#30
Ville bara säga att jag har varit med om två bilar där katalysatorn var boven. Min peugoet 205 gti hade igentäppt katalysator och bilen var helt enkelt slö. Den andra var en Mercedes-Benz sprinter med en större motor, bilen orkade inte upp för backar i Danmark och man kom inte upp i högre hastighet än 7-80km/h.


50 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#31
Den har regg ssx449 och det ska vara arl motorn i. Reggad för det och kåpan för kamremmen står det arl. Man vet ju inte hur sluga de skulle vara om de byta ut de delarna vid motorbyte och sparade dem. Plockade av kammen idag och en lob var riktigt sliten. Sen om det kan göra så mycket vet jag inte. Men ska helt klart kolla upp katalysatorn, vet bara inte hur. Måste skära av den då


50 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#32
Här är bilder

    [url]http://imgur.com/a/w1aY9

Tror det ska funka


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
20 december 2015
#33
VictorG skrev:
Här är bilder

    http://imgur.com/a/w1aY9

Tror det ska funka
Senast redigerat av Vettemannen (20 december 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 966 Inlägg
20 december 2015
#34
Growe skrev:
VictorG skrev:
De bänka den innan optimering ochså. Då hade den 90, efter optimeringen hade den 97

hehe ja helt sjukt att dom ens gjorde optimeringen.. men 7hk det var ju jävligt bra...

har du verkligen laddtryck på den där raketen? det tror inte jag..   tänk på att atmosvärstrycket är 1000mpa eller vad det är för betäckning smile

Nja, atm.trycket är ca 1 bar, motsvarande 100 kPa. Men en del laddtrycksmätare visar det relativa trycket, alltså om det står 0,7 bar så är det absoluta trycket 1,7 bar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
21 december 2015
#35
ehedman skrev:
Growe skrev:
VictorG skrev:
De bänka den innan optimering ochså. Då hade den 90, efter optimeringen hade den 97

hehe ja helt sjukt att dom ens gjorde optimeringen.. men 7hk det var ju jävligt bra...

har du verkligen laddtryck på den där raketen? det tror inte jag..   tänk på att atmosvärstrycket är 1000mpa eller vad det är för betäckning smile

Nja, atm.trycket är ca 1 bar, motsvarande 100 kPa. Men en del laddtrycksmätare visar det relativa trycket, alltså om det står 0,7 bar så är det absoluta trycket 1,7 bar.

jo det jag ville komma till att om man går in med autocom tex så visar den 1000 någon skala och då är det bara att det är luftens naturliga tryck.. allt över 1000 är överladd.  smile   tycker det är bra konstigt att den har så dåligt med effekt som den har det borde vara långt över det om bilen får laddtryck,

Kör fort så hinner inget hända...

50 Inlägg
21 december 2015
Trådstartare
#36
Jo men diesel har alltid för mycket luft. När det börjar ryka får den för mycket diesel. Du kan köra en 350hk nitro shot och inte ett skit händer med bilen för det är dieseln som avgör hur mycket effekt det är. Skulle man jämföra med ett lambda värde så år en diesel alltid snål, typ 0.8. Så tryck är där, annars hade det nog rykt svart


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
21 december 2015
#37
VictorG skrev:
Jo men diesel har alltid för mycket luft. När det börjar ryka får den för mycket diesel. Du kan köra en 350hk nitro shot och inte ett skit händer med bilen för det är dieseln som avgör hur mycket effekt det är. Skulle man jämföra med ett lambda värde så år en diesel alltid snål, typ 0.8. Så tryck är där, annars hade det nog rykt svart

fast utan förbränning blir det oftast förbannat dåligt ladd...

men visst kan det vara dåligt med diesel helt klart.  förutsätter bra dieselfilter osv.. 
men antagligen är det inte superdåligt med diesel.  vet dock inte hur känsliga dom är. oftast har jag varit med om turborelaterade problem på dieselbilar som inte går riktigt som dom ska.

Kör fort så hinner inget hända...

50 Inlägg
28 december 2015
Trådstartare
#38
Jo du har en poäng. Jag håller på att montera laddtrycksmätare nu och det var inte så jävla enkelt på en diesel tydligen. Finns inga vacuum slangar. Kan återkomma när allt är ihop skruvat smile


50 Inlägg
1 januari 2016
Trådstartare
#39
Okej för alla engagerade folk i denna tråden. Ny information.

Jag har nu bytat kamrem och kamaxel. Samt monterat tryckmätare.

Den går fortfarande lika dåligt... Den skulle ladda 1.8 bar enligt firman som satte i chippet. Men den laddar enbart 1.3-1.4.
Kamaxeln har inte gett mig någon mer effekt så den är nu utesluten.

Vet inte vad den ska ladda original hmm 
Är sugen på att sätta en evry mod på den och så vad som händer. Kanske spridarna är helt slut? eller är det turbon? Turbon kanske får dåligt ladd för att det är dåligt med diesel?
Kan det vara styrboxen som är helt monkad?


293 Inlägg
1 januari 2016
#40
Nummer på styrboxen?

Och vilken Turbo sitter det monterad?


Sök