2773
Sök

Bmw e30

E30 projekt:)

34 070 Visningar
Projektet avslutat 13 februari 2017
Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
2 juli 2016
#141
Vad ajg vet så gick det att regga som ombyggt fordon innan med turbo och etanol. Men osäker på om det går längre. Men som föregående säger så hör med sfro smile Är ju gött att ha den reggad med turbo, är trist att skruva bort och återställa innan besiktning, been there done that smile


5 686 Inlägg
3 juli 2016
#142
Varför inte göra som alla andra som faktiskt reggar sina byggen?

Dvs alternativ 3:
Regga med Etanol och Turbo med ca 300hk så du har turbo, större bromsar m.m på papper.

Sen byter du till en större turbo efter bes och byter över till stor-turbo/full effekt-mappen, är ju inte helt lagligt men då är det ju ändå bara turbon som är fel enligt papper och går då lätt att återställa till reggningsturbon inför besiktning.
Senast redigerat av simlar (3 juli 2016)


87 Inlägg
3 juli 2016
#143
Det är ju iprincip samma sak som att köra supra reggad med sina 280hk fast den har över 600hk. Blir precis samma om du reggar e30 med turbo på 250hk och sen kör 600.

e30 väger ju inga 1,5ton direkt så du får nog regga med ännu mindre effekt

Annars bessar du med original motor sen byter och kör med turbo. Blir ju ännubättre när den blir veteran om några år big_smile

Du har inte haft tanke att avesta bredda din e30? Blir riktigt fett och diskret så får du oxå in fetare sulor smile

165 Inlägg
3 juli 2016
Trådstartare
#144
simlar skrev:
Varför inte göra som alla andra som faktiskt reggar sina byggen?

Dvs alternativ 3:
Regga med Etanol och Turbo med ca 300hk så du har turbo, större bromsar m.m på papper.

Sen byter du till en större turbo efter bes och byter över till stor-turbo/full effekt-mappen, är ju inte helt lagligt men då är det ju ändå bara turbon som är fel enligt papper och går då lätt att återställa till reggningsturbon inför besiktning.

Mm det var det som var tanken från början , har tänkt på det med , orsaken till varför jag började tänka på andra alternativ är pga jag hade i tanke att förlora så mycket vikt som möjligt , men med tanke på den lagen ang effektförändring så måste jag lägga på mer vikt vilket jag egentligen inte vill

Det andra som jag tänkte var att inte etanolkonvertera den mer , men då kan jag ej turbokonvertera den lagligt vilket jag vill . Ja jag vet att jag får ut mer kraft utav att köra på etanol osv men det addar dessutom vikt samt mer tid till bygget pga min ekonomi

Jag vet att det kanske låter lite dumt ang vikt osv när jag ändå måste förstärka det mesta samt byta drivlinan , bromsar osv vilket addar vikt men då skulle jag tappa vikt från andra ställen

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
3 juli 2016
#145
Regga den med etanol och turbo, så den blir laglig, då slipper du krabb vid kommande besiktningar och om polisen vill titta under huven. Sen finns det ju en bra anledning till att SFRO vill att du ska förstärka drivlina bromsar osv. Det är för att det ska hålla och vara säkert att köra. Så regga den med turbo, sen kan du ju ha högre effekt än på pappret smile


82 Inlägg
4 juli 2016
#146
Precis som det redan skrivit lite så är det under tiden som du ska regga bilen som dem kräver att du kör på en bil med rätt antal hästar osv.

Med hjälp av en god komunikation med SFRO så får ni komma fram till vad som är en lämplig turbo storlek samt spridar storlek till din uttagande effekt.

För att göra det enkelt.

Du kan INTE sätta i en herrejösses lastbilsturbo och 1500cc spridare och sedan komma med ett bromspapper som visar att du har 200hk.

Dem är inte dumma...

Lagom turbo, lagom storlek på spridare och lagom effekt inom gränserna är helt ok!


Motorn kan du modifiera i princip hur du vill. Dvs du kan sätta andra stakar och kolvar osv om du vill det.
Fortfarande uteffekten som räknas. Att du har byggt en motor som är helsmidd är inget negativt.


Drivlinan i bilen skall vara lämpligt anpassad för att klara effekten. Gärna lite i överkant!

Dvs du kan inte ha en 316 låda och kardan och säga att dem lämpar sig för en effekt på 4ggr så mycket än original.



Bromsarna skall uppgraderas även dem. Också så dem är lämpliga för effekten. Tänk dock på att dem räknar på huvudbromscylinderns storlek för att se ifall den klarar att du satt på t.ex e46 330 bromsar runt om.



Det är mycket jobb. Men det går att göra!

Så alla roliga bilar som du har läst om i bilsport osv "gatlegal med 1000hk" är en sanning med modifikation då dem bilarna är reggade med en liten effekt 15kw/100kg ifrån början.

Där finns undantag som man kan hitta på nätet där det är praktisk taget omöjligt att komma under angiven effekt. T.ex en amatörbyggd AC Cobra som inte väger något men har en v8 på 500hk..



Läs lite i dessa trådarna så hoppas vi att du får lite mer kött på benen. Och ge för fan inte upp nu!

:
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … ;start=765


http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7 … mp;start=0


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … 42240fc121


http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … mp;t=82676


Lycka till och hoppas att detta har varit till lite hjälp.

/Jesper

165 Inlägg
8 juli 2016
Trådstartare
#147
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-821dee24bd0b002c60e504c7aa398f86.jpg
Så då va diffen med drivaxlarna nere nu , har redan gett bort den till en kille smile

165 Inlägg
14 augusti 2016
Trådstartare
#148
Lite bilder från Japs vs Japs mötet i Göteborg😍

165 Inlägg
14 augusti 2016
Trådstartare
#149
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-665f7ea540ba0deada151825e22856c7.jpg

165 Inlägg
14 augusti 2016
Trådstartare
#150
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-9da4fe06b7ee77ca81d48f0847705902.jpg

165 Inlägg
14 augusti 2016
Trådstartare
#151
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-f691eb4db869350589311c46b8ccd82f.jpg
Min och min polares mc 😍

131 Inlägg
14 augusti 2016
#152
Körde ni möjligtvis i Torslanda idag? kan svära på att jag såg er! Har själv haft en gixxer smile


165 Inlägg
14 augusti 2016
Trådstartare
#153
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-58895958ce3ff3a677be264cd4af5283.jpg

165 Inlägg
14 augusti 2016
Trådstartare
#154
Dentar skrev:
Körde ni möjligtvis i Torslanda idag? kan svära på att jag såg er! Har själv haft en gixxer smile

Japp det gjorde vi , Man kunde nog höra oss en bra bit ifrån 😃😄
Senast redigerat av Raul96 (14 augusti 2016)

165 Inlägg
2 oktober 2016
Trådstartare
#155
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-cbde46305cd54f32b195f24ae0ca8841.jpg

Då har jag varit lite i garaget nu och pilllat på bilen , Har lossat på det mesta med bakdelen iallafall , Min nuvarande plan är att ta loss allting på bilen för att sedan skicka den på blästring

165 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#156
Då är motorn isär nu också , blocket , cylinderväggarna är fina , jävligt äcklig olja dock . Får investigera lite mer i vad som kan ha orsakat den sörjan

Nästa steg blir att skicka den för planing & lackering osv

OBS ! Sorry för rätt dåliga bilder , Tydligen inte lätt att ta bilder med samsung . Bättre bilder kommer upp när min nya telefon kommer

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-2c7c6bc5e545106a65890a491f878fcb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-c6f2dc5bcf2d695dbfa873722d42bf11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-490b347cf2b67dd6b027ea0816e64a19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-371aea9d740f1d80ca88e09ebdf533e8.jpg
Senast redigerat av Raul96 (20 november 2016)

165 Inlägg
23 november 2016
Trådstartare
#157
Har lyckats få upp bilen på pallbockar så högt upp som det gick , Ska börja jobba med alla chassidelar

Har även tagit ur alla kolvar från motorn för att se hur det ser ut https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-e436577fd4480b7f15400f8df66ab8ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-5f7582c7d3a5b4deeea26d81668c07d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-be3ae9f27d4ecf5ea507c8fd4c1ccf4c.jpg

165 Inlägg
23 november 2016
Trådstartare
#158
Ser lite märken på 1:ans samt 2:ans kolv samt lite märken på de flesta lagren . Får inspektera ventilerna också

Jag har ej provstartat denna motorn , har ej sett den igång irl . Fick ett filmklipp på motorn när den var igång av förra ägaren ... Har ingen aning om vilket liv denna motorn har haft, samt om den har gått ca 22.000 mil som ägaren sa

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-38578270b1df1bb771181a605a1ebb1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-4f82226f671a70998c6e7bb00783166b.jpg
Senast redigerat av Raul96 (23 november 2016)

165 Inlägg
23 november 2016
Trådstartare
#159
Nu kommer den svårare delen , Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska byta / ej byta osv i motorn . Jag hade egentligen velat borra upp motorn till 2.8l med kolvar , stakar osv . De personerna som jag har diskuterat detta med tror att om jag gör det så kommer det överstiga effektgränsen på ca 260 hk som jag får ha lagligt . Vad tror ni ang detta ?

Jag har bestämt mig ang Turbo & Etanolkonvertering , Motorn ska skickas in för Planslipning , Honing , Trycktestning . Nåt annat som är bra att göra med dessa motorer när man ändå är där ?

Jag hade även behövt lite råd ang vad ni hade valt för recept på vissa delar , Tex bromsar ( e38 4-kolvs ok fram & e36 325 bak ) samt andra chassidelar som länkarmar , bakaxel , diff osv ! Vilken turbo hade ni valt för den effekten jag får ha ? Har hittat ett par men finns ju ett par att välja emellen


Skriv gärna vad ni tycker !!!

165 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#160
https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210285/210285-b490edb1581fb6561954e76c4172ea73.jpg


Sök