2472
Sök

Varningslampa för belägg, skivor kassa på skoda superb

346 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#1
Tja. Köpte för ca en månad sen en superb. Har inte körts så många mil runt 100 sen dess. Lampan som varnar för att beläggen börjar bli kassa började lysa för några mil sen. Kollade beläggen snabbt då och tyckte det såg ut som det var en del kvar på dom. Kollade mer noggrant idag och såg att skivorna var totalt kassa.
Måste bytas I fram på båda sidor. Min fråga är om samtliga skivor och belägg ska bytas?
Dom i bak ser helt okej ut. Skivorna som dom ska och beläggen är reko.
Det är en 4wd om detta gör någon skillnad?

414 Inlägg
20 december 2015
#2
Skivor och belägg byts per axel så är det inte slut bak så är låter du det vara.

Du bör däremot kolla inre beläggen runt om och se så det inte är ett av de inre beläggen som är slut även bak. Det yttre belägget kan se bra ut trots att det inre är slitet.

346 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#3
Lägger upp bilder via en länk. Är på skiva och beläggen fram

<a href='http://www.ladda-upp.se/bilder/iajuxlejbhpjaf/'>LÄNKTEXT</a>

<a href='http://www.ladda-upp.se/bilder/wxsjikvdvejzuu/'>LÄNKTEXT</a>
Senast redigerat av Stahre87 (20 december 2015)

414 Inlägg
20 december 2015
#4
Ja de där skivorna är det ingen idé och stoppa på nya belägg. Framgår väl inte om det är belägg fram eller bak som är slut av lampan antar jag, så kolla de inre beläggen bak också så att du inte byter fram och tror du löst problemet.

Om du tänker skruva själv så köper du billigast skivor och belägg (och slitagevarnare) i Tyskland ca 50-70% billigare än i Sverige, trots man räknar med fraktkostnaden.

2 310 Inlägg
20 december 2015
#5
joH900 skrev:
Ja de där skivorna är det ingen idé och stoppa på nya belägg. Framgår väl inte om det är belägg fram eller bak som är slut av lampan antar jag, så kolla de inre beläggen bak också så att du inte byter fram och tror du löst problemet.

Om du tänker skruva själv så köper du billigast skivor och belägg (och slitagevarnare) i Tyskland ca 50-70% billigare än i Sverige, trots man räknar med fraktkostnaden.

Från egna erfarenheter är det ofta bara slitagevarnare på ett av beläggen, inte allihop. Det brukar vara på något av de främre beläggen.


5 127 Inlägg
20 december 2015
#6
Kan sitta slitagevarnare både fram och bak. Oftast på ett belägg per axel :-)
Oftast är innre beläggen mera slitna än dom yttre.
Plocka av fälgarna och kolla vad som är slitet. Om man byter tex fram och ändå har verktyg och är på gång så rekommenderar jag att man passar på att smörja upp bromsarna på den andra axeln när man ändå håller på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

346 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
#7
Det är bara slitagevarnare vänster fram. Men ska absolut kolla belägg bak också

2 250 Inlägg
24 december 2015
#8
( 1000 mil kvar att köra på mina belägg efter det att jag kapade sladden till bromsbelägget inre vänster fram och byglade ledarna.
Är väl nån EU-std som säger att det ska varnas när 1/3 återstår.)

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 december 2015
#9
Nu vet jag inte hur det är på moderna bilar, men mina gamla BMW (1994-2000) har samtliga slitagevarnare, vänster fram & höger bak, om jag minns rätt. Min Passat har inga slitagvarnare alls vad jag kan minnas? Nu vet jag som sagt inte hur det är på nyare bilar, men på min bruxis så håller beläggen i cirka 15000 mil, mest landsvägskörning. Så skulle det finnas varnare så kan man tycka att en varning när det är 5000 mil kvar är lite väl off big_smile

Bromsar "smörjs" inte upp...Går kolven trögt så kan man i allra bästa fall "motionera den" så den går lättare, men det är ingen permanent fix, det kan hålla i några 100 mil, eller tusentals... Det man menar med att "smörja upp" är att man smörjer där glidbultarna är, men först efter man rengjort. Big no-no att bara trycka på lite "smörjmedel". Moderna bilar har ofta enkolvs-ok, således har de även "glidbultar". Har man en kolv på båda sidor om skivan så finns det inga glidbultar. Det finns olika typer av glidbultar, min VW har tex "metall glidbultar md metall-bussning", medan BMW har "metall glidbult med gummibussning". Jag brukar smörja med bromscylinderfett i båda fallen, finns att köpa på Biltema.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

293 Inlägg
24 december 2015
#10
Stahre87 skrev:
Det är bara slitagevarnare vänster fram. Men ska absolut kolla belägg bak också

Jag har slitagevarnare både fram o bak, på flera bilar/modeller.

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
24 december 2015
#11
beställ ett paket med 4st bromskivor och belägg så byter du runt om så slipper du fundera något mer på det..

kolla Ebay.de är mitt tips.     gav 360kr fram till min Arosa för skivor och belägg där smile

oavsätt om du väljer märkes grejer så som Brembo eller liknande så kommer det kosta halva priset mot att köpa samma grejer i sverige i stort sätt..

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 december 2015
#12
dawwe skrev:
Nu vet jag inte hur det är på moderna bilar, men mina gamla BMW (1994-2000) har samtliga slitagevarnare, vänster fram & höger bak, om jag minns rätt. Min Passat har inga slitagvarnare alls vad jag kan minnas? Nu vet jag som sagt inte hur det är på nyare bilar, men på min bruxis så håller beläggen i cirka 15000 mil, mest landsvägskörning. Så skulle det finnas varnare så kan man tycka att en varning när det är 5000 mil kvar är lite väl off big_smile

Bromsar "smörjs" inte upp...Går kolven trögt så kan man i allra bästa fall "motionera den" så den går lättare, men det är ingen permanent fix, det kan hålla i några 100 mil, eller tusentals... Det man menar med att "smörja upp" är att man smörjer där glidbultarna är, men först efter man rengjort. Big no-no att bara trycka på lite "smörjmedel". Moderna bilar har ofta enkolvs-ok, således har de även "glidbultar". Har man en kolv på båda sidor om skivan så finns det inga glidbultar. Det finns olika typer av glidbultar, min VW har tex "metall glidbultar md metall-bussning", medan BMW har "metall glidbult med gummibussning". Jag brukar smörja med bromscylinderfett i båda fallen, finns att köpa på Biltema.

e ju bara lyfta lite på damasken runt kolven, på me lite smörja.. motionera den.. spola ur ev rost/skit ur damasken på me en ny omgång smörja å sen skruva ihop skiten.

Min gamla kärra satt kolvarna så pass fast på att jag  böjde skruvtvingen när jag skulle trycka in dom..  efter uppsmörjning så höll dom oken i alla fall i 7000mil / 6 år.. sen såldes bilen.


7 454 Inlägg
25 december 2015
#13
Om du inte har råd, tid eller lust att byta just nu, och du ser vilken slitagevarnare som jordar, och du bedömer att det finns tillräckligt med belägg kvar, så skulle jag koppla isär ledningarna till just det bromsbelägget i avvaktan på "bättre tider" = när du har lust att byta.
Under förutsättning att du är säker på att du har nog med belägg kvar.cool

smile

346 Inlägg
6 januari 2016
Trådstartare
#14
Fick nya skivor och belägg av säljare bytt o klart men helvete vad okhållaren satt fast


Sök