Nu vet jag inte hur det är på moderna bilar, men mina gamla BMW (1994-2000) har samtliga slitagevarnare, vänster fram & höger bak, om jag minns rätt. Min Passat har inga slitagvarnare alls vad jag kan minnas? Nu vet jag som sagt inte hur det är på nyare bilar, men på min bruxis så håller beläggen i cirka 15000 mil, mest landsvägskörning. Så skulle det finnas varnare så kan man tycka att en varning när det är 5000 mil kvar är lite väl off
Bromsar "smörjs" inte upp...Går kolven trögt så kan man i allra bästa fall "motionera den" så den går lättare, men det är ingen permanent fix, det kan hålla i några 100 mil, eller tusentals... Det man menar med att "smörja upp" är att man smörjer där glidbultarna är, men först efter man rengjort. Big no-no att bara trycka på lite "smörjmedel". Moderna bilar har ofta enkolvs-ok, således har de även "glidbultar". Har man en kolv på båda sidor om skivan så finns det inga glidbultar. Det finns olika typer av glidbultar, min VW har tex "metall glidbultar md metall-bussning", medan BMW har "metall glidbult med gummibussning". Jag brukar smörja med bromscylinderfett i båda fallen, finns att köpa på Biltema.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure