2510
Sök

Låna ström från parkeringsljus hjälp!

14 Inlägg
24 december 2015
Trådstartare
#1
De så att jag vill montera ledstrip/ledslinga vid strålkastarna och har tänkt mig att de ska få ström / låna ström via parkeringsljusen.. Nu till frågan hur vet jag vilken kabel som är plus och vilken som är minus? Har bifogat bild.

Har tänkt mig koppla de med skarvklämmor. Och hur påverkas kabeln ifall jag vill ta bort ledslingan senare? Är det bara och tejpa där skarvklämman satt?

Tacksam för hjälp!


Bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216669/216669-c9363eba892a4550d3beb38e9f89dbdb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216669/216669-f14077d646ad5610db875ac914275b8f.jpg
Senast redigerat av Advanced (24 december 2015)

Yawn...
3 151 Inlägg
24 december 2015
#2
Själv föredrar jag att inte använda klämtjuvar men vill du det, så go ahead. Kläm dit en på varje kabel och mät med en multimeter. Har du röd mätsticka på kabel 1 och svart mätsticka på kabel 2, och det står t ex "12.3V" på instrumentet så är kabel 1 plus. Skulle det stå "-12.3V" så är kabel 2 plus.

14 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#3
Mervolic skrev:
Själv föredrar jag att inte använda klämtjuvar men vill du det, så go ahead. Kläm dit en på varje kabel och mät med en multimeter. Har du röd mätsticka på kabel 1 och svart mätsticka på kabel 2, och det står t ex "12.3V" på instrumentet så är kabel 1 plus. Skulle det stå "-12.3V" så är kabel 2 plus.

Vad föredrar du istället?

Yawn...
3 151 Inlägg
25 december 2015
#4
Bästa är ju att klippa gamla kontakten och sätta dit en kabelsko (pressa, löda och på med krympslang med lim i). Därefter kan du fördela kabeln till originallampan och till dina LED-lampor med hjälp av andra kabelskor. Så skulle jag ha gjort, är något seriösare och hållbarare än strömtjuvar. smile

14 Inlägg
25 december 2015
Trådstartare
#5
Mervolic skrev:
Själv föredrar jag att inte använda klämtjuvar men vill du det, så go ahead. Kläm dit en på varje kabel och mät med en multimeter. Har du röd mätsticka på kabel 1 och svart mätsticka på kabel 2, och det står t ex "12.3V" på instrumentet så är kabel 1 plus. Skulle det stå "-12.3V" så är kabel 2 plus.

Vad föredrar du istället?

629 Inlägg
25 december 2015
#6
Hade inte tagit "strömmen" från P-ljuset.
Ta i så fall bara signalen från P-ljuset och koppla in led slingorna med ett relä.


Yawn...
3 151 Inlägg
26 december 2015
#7
Beror ju på hur många LED-slingor det är (vad dom har för effekt dvs), och om han planerar behålla originallampan tänd. Men är effekten visst hög så skulle jag koppla LED-slingorna via ett relä, ja.
Senast redigerat av Mervolic (26 december 2015)

14 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
#8
Mervolic skrev:
Beror ju på hur många LED-slingor det är (vad dom har för effekt dvs), och om han planerar behålla originallampan tänd. Men är effekten visst hög så skulle jag koppla LED-slingorna via ett relä, ja.

Ja asså det är en diodslinga med 24dioder som jag tänkt koppla. Har plus och minus kontakt.. Värt och koppla med relä? Tänkte bara köra skarvklämma till parkeringsljus och lägga till strömbrytare i kupén. Skulle det funka? Eller kör gärna med relä?

Yawn...
3 151 Inlägg
29 december 2015
#9
Jag föredrar alltid att koppla in relän till allt, men jag tror inte det behövs i ditt fall. Eftersom du kör diodlampor istället för halogen så har du inte så hög belastning, kabeln ser ut att vara 0.75 mm² eller 1.0 mm² och bör då tåla 7.5 respektive 10 Ampere belastning (90 resp. 120 Watt vid 12 Volt). Om du har separat säkring för parkeringsljuset så kan du kolla vad som sitter där, då vet du maxgränsen för belastningen.

Tror dock inte att du behöver något relä, men det beror ju som sagt på hur många Watt dioderna har.

14 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
#10
Mervolic skrev:
Jag föredrar alltid att koppla in relän till allt, men jag tror inte det behövs i ditt fall. Eftersom du kör diodlampor istället för halogen så har du inte så hög belastning, kabeln ser ut att vara 0.75 mm² eller 1.0 mm² och bör då tåla 7.5 respektive 10 Ampere belastning (90 resp. 120 Watt vid 12 Volt). Om du har separat säkring för parkeringsljuset så kan du kolla vad som sitter där, då vet du maxgränsen för belastningen.

Tror dock inte att du behöver något relä, men det beror ju som sagt på hur många Watt dioderna har.

Kan jag mäta det? Stod inte i beskrivningen av produkten

Yawn...
3 151 Inlägg
29 december 2015
#11
Med t ex en tångamperemeter kan du läsa hur mycket ström som förbrukas vid drift. Men det borde ju nämnas någonstans hur många Watt varje diod har? Eller hur mycket effekt eller ström som produkten i helhet förbrukar. Prova Google annars. smile


Sök