Körförbud p.g.a. missad besiktning. Gäller halvförsäkringen för parkerad bil vid t.ex. brand, skadegörelse?

skitsystem1
26 december 2015 · 3 Inlägg

Jag har inte besiktigat min bil i tid och har därför fått körförbud på bilen. Eftersom jag inte haft råd att skaffa vinterdäck till bilen och dessutom sällan använder den, vill jag vänta med besiktningen tills bilen går igenom. Då bilen har körförbud så får jag inte längre ha kvar min boendeparkering och måste tillfälligt flytta bilen till en långtidsparkering för att slippa få böter eller betala parkeringsavgift. Min fråga är om min halvförsäkring gäller om något skulle hända under tiden den står på långtidsparkeringen, t.ex. brand, stöld, skadegörelse – saker som halvförsäkringen i vanliga fall täcker?

spillolja
26 december 2015 · 4 076 Inlägg

Den ska normal gälla, om man ställer av den utgår trafikförsäkringen och försäkringspreimen blir då lägre

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
ehedman
26 december 2015 · 1 966 Inlägg

Om det bara är vdäck som är kruxet kan du lika gärna besikta nu med sommardäck. Du slipper ev krångel med försäkringen, de vill ofta tro att man gör försäkringsbedrägeri om man har obesiktad bil och något "råkar hända".

Men det är mina två cent , du får dessutom stå kvar på din parkering och slippa oroa dig över bilen.

Källa (bes med sdäck på vintern)

Senast redigerat av ehedman (26 december 2015)

zleepy Trucker
26 december 2015 · 1 395 Inlägg

skitsystem1 skrev:
Jag har inte besiktigat min bil i tid och har därför fått körförbud på bilen. Eftersom jag inte haft råd att skaffa vinterdäck till bilen och dessutom sällan använder den, vill jag vänta med besiktningen tills bilen går igenom. Då bilen har körförbud så får jag inte längre ha kvar min boendeparkering och måste tillfälligt flytta bilen till en långtidsparkering för att slippa få böter eller betala parkeringsavgift. Min fråga är om min halvförsäkring gäller om något skulle hända under tiden den står på långtidsparkeringen, t.ex. brand, stöld, skadegörelse – saker som halvförsäkringen i vanliga fall täcker?

Du får faktiskt besikta bilen med sommardäck, samt varför skulle du inte få ha kvar din boendeparkering bara för ditt fordon har körförbud? låter helt orimligt...

Sen spelar det ingen roll vart ditt fordon är parkerat, så länge det är försäkrat rätt så får du ut ersättning om det skulle hända det något....

Det kan vara värt och kolla upp om skadegörelse täcks av din försäkring ibland krävs det ett extra tillägg...
men brand, stöld, glas ingår i halvförsäkring..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 december 2015 · 14 095 Inlägg

skitsystem1 skrev:
Jag har inte besiktigat min bil i tid och har därför fått körförbud på bilen. Eftersom jag inte haft råd att skaffa vinterdäck till bilen och dessutom sällan använder den, vill jag vänta med besiktningen tills bilen går igenom. Då bilen har körförbud så får jag inte längre ha kvar min boendeparkering och måste tillfälligt flytta bilen till en långtidsparkering för att slippa få böter eller betala parkeringsavgift. Min fråga är om min halvförsäkring gäller om något skulle hända under tiden den står på långtidsparkeringen, t.ex. brand, stöld, skadegörelse – saker som halvförsäkringen i vanliga fall täcker?

Varför inte då, betalar du inte för parkeringen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
skitsystem1
26 december 2015 · 3 Inlägg

Jo men det står att anledningen till att jag inte får ha kvar min boendeparkering är på grund av att bilen har körförbud konstigt nog. tack för alla svar, blir till att besiktiga bilen=)

Tobzter
26 december 2015 · 3 149 Inlägg

Där ja bor har vi även också att bilar med körförbud ,ej stå på sin egna betaöda parkeringsplats.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
CC72
26 december 2015 · 1 661 Inlägg

Privat eller kommunal hyresvärd?
Har aldrig hört talas om den regeln och har otroligt svårt att se att den regeln ska stå i något kontrakt.

Att hyresvärden inte vill ha skrotbilar och dylikt kan jag förstå men så är det ju inte i det här fallet och hur har denne fått reda på att den inte är besiktad?

Muttley
26 december 2015 ·

CC72 skrev:
Privat eller kommunal hyresvärd?
Har aldrig hört talas om den regeln och har otroligt svårt att se att den regeln ska stå i något kontrakt.

Att hyresvärden inte vill ha skrotbilar och dylikt kan jag förstå men så är det ju inte i det här fallet och hur har denne fått reda på att den inte är besiktad?

De kan stå mycket i ett kontrakt.
I mitt står de med stora bokstäver att de är strängt förbjudet att skruva i garaget, enbart byta däck är okej.  Men vi har en svart bilverkstad i ena :p

Men de är upp till hyresvärden.   Han kan om han vill skriva i sitt avtal att han bara vill ha rosa bilar med ögonfransar på.  Men de hade inte gett så mycket.

CC72
27 december 2015 · 1 661 Inlägg

Att man inte får "meka" i garaget är nästan en standardpunkt i de flesta kontrakt.
Kanske hyresvärden drar nytta av den svarta bilverkstaden och därmed inte vill ge denne en varning?

Peter_5565
27 december 2015 · 326 Inlägg

CC72 skrev:
Privat eller kommunal hyresvärd?
Har aldrig hört talas om den regeln och har otroligt svårt att se att den regeln ska stå i något kontrakt.

Varför skulle det stå i kontraktet?
Jag bor kommunalt och hos mig står inget i kontraktet, men på parkeringen står det skyltar, och det är dom som gäller. "Endast fordon i trafik" eller nån sånt, står det.
Dom skyltarna kom upp för nåt år sen när en snubbe hade ett par skrotbilar som stod månad efter månad och tog upp plats. Efter skyltningen gick det att ge honom kontrollavgift på bilarna till dom andra hyresgästernas stora jubel, och sen var det tydligen inget roligt att ha dom kvar på parkeringen.

spillolja
27 december 2015 · 4 076 Inlägg

Någon berättade för mig för ett antal år sedan att en hyresvärd inte kan förbjuda någon att meka med sin bil på sin egna förhyrda parkeringsplats,

När Riksbyggen tog över förvaltningen däg jag bor för ca 8 år sedan  så teckandes kontakt på alla förhyrda platser
(hittar inte det för tillfäller ligger troligen i bankfack)
där stod något i stil med vid fordonsreparationer  inte ska ställa till olägenhet för den som står på platsen brevid

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
27 december 2015 ·

CC72 skrev:
Att man inte får "meka" i garaget är nästan en standardpunkt i de flesta kontrakt.
Kanske hyresvärden drar nytta av den svarta bilverkstaden och därmed inte vill ge denne en varning?

Min hyresvärd är kommunal så jag hoppas verkligen inte det. Men nu är de inte i samma byggnad annars hade jag varit på hyresvärden om att vräka han.

spillolja skrev:
Någon berättade för mig för ett antal år sedan att en hyresvärd inte kan förbjuda någon att meka med sin bil på sin egna förhyrda parkeringsplats,

Jo de är klart de kan. De är vad som står i ditt kontrakt.
Har bekant som har parkering i flerbilsgarage och de åker ut om de så ens byter däck i det.  De har övervakning med.

_Jonex_ Byggare Behm
27 december 2015 · 562 Inlägg

Man kan avtala vad man vill i detta land ( nästan ) men om det vinner Laga kraft vid en Tvist , är något helt annat. Bland andra Hyresgästföreningen har koll på vad som kan vinna laga kraft och inte vid frågor runt lokaler och fastigheter.
Jag tror inte man kan förbjuda någon att byta däck på en viss plats som avsedd för fordon , i lagens mening.

Idén med just Halvförsäkring är att bilen har ett "fullgott" skydd mot brand, glaskross eller annan skadegörelse. Eller bilen helt enkelt är för gammal för vagnskadeförsäkring, som ingår i Helförsäkring. Det är ju ingen mening med att ha en 6000-kronors bil Helförsäkrad , då kostar ju försäkringen mer på ett år än bilen.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
spillolja
27 december 2015 · 4 076 Inlägg

tkd_rille skrev:

CC72 skrev:
Att man inte får "meka" i garaget är nästan en standardpunkt i de flesta kontrakt.
Kanske hyresvärden drar nytta av den svarta bilverkstaden och därmed inte vill ge denne en varning?

Min hyresvärd är kommunal så jag hoppas verkligen inte det. Men nu är de inte i samma byggnad annars hade jag varit på hyresvärden om att vräka han.

spillolja skrev:
Någon berättade för mig för ett antal år sedan att en hyresvärd inte kan förbjuda någon att meka med sin bil på sin egna förhyrda parkeringsplats,

Jo de är klart de kan. De är vad som står i ditt kontrakt.
Har bekant som har parkering i flerbilsgarage och de åker ut om de så ens byter däck i det.  De har övervakning med.

I stadgarna där jag bor har förut funnits föreskrift att gällande hemförsäkring ska finnas, men det finns det inte stöd för eller har någonsin funnits i någon lagstiftning överhuvudtaget

om hemförsäkring finns eller ej är en helt och hållet en privat angelägenhet  cool

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
27 december 2015 ·

spillolja skrev:

tkd_rille skrev:

CC72 skrev:
Att man inte får "meka" i garaget är nästan en standardpunkt i de flesta kontrakt.
Kanske hyresvärden drar nytta av den svarta bilverkstaden och därmed inte vill ge denne en varning?

Min hyresvärd är kommunal så jag hoppas verkligen inte det. Men nu är de inte i samma byggnad annars hade jag varit på hyresvärden om att vräka han.

spillolja skrev:
Någon berättade för mig för ett antal år sedan att en hyresvärd inte kan förbjuda någon att meka med sin bil på sin egna förhyrda parkeringsplats,

Jo de är klart de kan. De är vad som står i ditt kontrakt.
Har bekant som har parkering i flerbilsgarage och de åker ut om de så ens byter däck i det.  De har övervakning med.

I stadgarna där jag bor har förut funnits föreskrift att gällande hemförsäkring ska finnas, men det finns det inte stöd för eller har någonsin funnits i någon lagstiftning överhuvudtaget

om hemförsäkring finns eller ej är en helt och hållet en privat angelägenhet  cool

Hos oss rekommenderas en hemförsäkring (vilket inte har något med garaget att göra eller bilen)
Men de kan bli förbannat dyrt om du bor i lägenhet och de händer något. Dumt att inte ha en försäkring för under 1000 kr per år.

Men jag kan förstå varför de vill ha sådana regler i garagen.  De borde vara tvång att ha hem med.

it_mutt Avstängd
27 december 2015 · 10 388 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Man kan avtala vad man vill i detta land ( nästan ) men om det vinner Laga kraft vid en Tvist , är något helt annat. Bland andra Hyresgästföreningen har koll på vad som kan vinna laga kraft och inte vid frågor runt lokaler och fastigheter.
Jag tror inte man kan förbjuda någon att byta däck på en viss plats som avsedd för fordon , i lagens mening.

Idén med just Halvförsäkring är att bilen har ett "fullgott" skydd mot brand, glaskross eller annan skadegörelse. Eller bilen helt enkelt är för gammal för vagnskadeförsäkring, som ingår i Helförsäkring. Det är ju ingen mening med att ha en 6000-kronors bil Helförsäkrad , då kostar ju försäkringen mer på ett år än bilen.

Fast avtalsbrott och lagbrott är inte per automatik samma sak.

Laga kraft innebär att en dom (eller ett beslut) inte längre kan överklagas. Det är ju i sin tur inget som hyresgästföreningen avgör.

Vad som -kan- vinna laga kraft kan ju även valfri lagbok tala om.

Senast redigerat av it_mutt (27 december 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MrPontus
27 december 2015 · 69 Inlägg

tillägg angående grundfrågan, försäkringen ska gälla men har bilen körförbud då är det nog stor risk att dom värderar den lägre än en besiktigad bil.
om man inte har oturen att dom misstänker fb...

BockenBruse livsnjutare
28 december 2015 · 52 Inlägg

Jag har IF på mina bilar och jag vill minnas att halvförsäkringen inte påverkas alls om bilen är besiktigad eller inte dvs om den är besiktigad eller körförbud p gr av att den ej blivit besiktigad. UTOM - om den blir inblandad i trafikolycka. Då kan jag tänka mig att ersättningen kan bli lägre eller självrisken kan bli högre. Men detta är jag osäker på. Men i vart fall så länge den är parkad på förhyrd parkering eller liknande så är det ingen skillnad.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang